نحوه تکثیر و نگه داری برگ عبایی

ارسال شده در 18 بهمن ماه 1402

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

گیاهشناسی: برگ عبایی گیاهی مقاوم و همیشه سبز است و از خانواده Asparagaceae بوده و بومی ژاپن است، برگها بلند و کشیده به شکل برگ ذرت، و دارای الیاف مقاوم و به رنگ سبز تیره است، برگ های این گیاه پهن، کشیده، سبز و براق می باشد که طول هر برگ به ۳ تا ۵ سانتی متر می رسد، این گیاه دارای دمبرگ های بلندی می باشد که به صورت مستقیم از خاک بیرون می آیند و می تواند تا ارتفاع ۳۰ سانتی متر هم رشد کنند. این گیاه دارای ریزوم بوده و بدون ساقه هوایی می باشد. برگ عبایی گلهای ریزی دارد که ارغوانی وفنجانی مانند هستند و روی سطح خاک و در قسمت تحتانی گیاه، در اواخر تابستان ظاهر می شوند و فاقد زیبایی هستند. برگ عبایی گیاهی بسیار مقاوم به خشکی، تغییرات درجه حرارت و همجنین نور کم، است. عمر این گیاه طولانی است و سالهای متمادی حتی بدون تغذیه و تعویض گلدان، در اتاق دوام می آورد. این گیاه دوست دار دمای پایین و رطوبت 70-50 درصد است. همچنین به آب متوسط نیازمند است. خاک مورد نیاز آن مخلوطی از خاک لوم،خاکبرگ و ماسه است.

تکثیر برگ عبایی

مراحل تکثیر برگ عبایی

ابتدا تمامی وسایل مورد استفاده را قبل از انجام عملیات تکثیر و قلمه زدن ضد عفونی کنید. چرا که برخی از این وسایل آلوده هستند و در برخی از مواقع میکروب هایی دارند که باعث بروز قارچ و بیماری های مختلف در گیاهان می شوند.

تکثیر برگ عبایی از طریق تقسیم ریزوم و یا همان بوته در اواسط فصل بهار و یا تابستان انجام می شود. تکثیر آن کار بسیار ساده ای می باشد. توصیه میشود از شیوه زیر برای تکثیر برگ عبایی استفاده نمایید.

مرحله 1: یک گیاه سالم را شناسایی کنید

 برای تکثیر برگ عبایی باید از یک گیاه برگ عبایی بالغ و کاملا سالم استفاده کنید، پس از شناسایی گیاه مورد نظر، ابتدا گیاه بالغتان را کاملا آبیاری نمایید و پس از آن گیاه را به طورکامل از گلدان خارج کنید.

مرحله 2: ریزوم را برای انتشار انتخاب کنید

گیاهان برگ عبایی منحصر به فرد هستند زیرا می توانند از طریق ریزوم خود تولید مثل کنند. برای تکثیر لازم است ریزوم سالمی را انتخاب کنید که نسبتاً ضخیم باشد.

اطمینان حاصل کنید که ریزوم انتخابی عاری از هرگونه آفت باشد، همچنین به پوسیدگی ریشه که یک بیماری رایج است و در صورت وجود می تواند گیاه جدید را از بین ببرد، توجه ویژه ای داشته باشید.

مرحله 3: گلدان خود را آماده کنید

آماده سازی گلدان شرایط رشد مطلوب را برای گیاه جدید شما تضمین می کند. گلدانی را انتخاب کنید که دارای چندین سوراخ زهکشی باشد تا از جمع شدن آب و ایجاد پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. گلدان را با خاک غنی و زهکشی خوب پر کنید.

 

مرحله 4: کاشت ریزوم

ریزوم را در زیر خاک غنی و با زهکشی مناسب بکارید. پس از کاشت، گلدان را در کنار پنجره ای رو به شمال یا هر منطقه ای با نور کم و  درجه دمایی ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی گراد قرار دهید. نور مستقیم بیش از حد خورشید می‌تواند منجر به سوزاندن برگ‌ها شود.

بعد از گذشت یک ماه تا ۲۰ روز قلمه هایتان در خاک جان می گیرد که در این زمان باید آنها را به مکانی با شرایط محیطی دیگر انتقال دهید.

مرحله 5: آبیاری

آبیاری منظم برای اولین فصل رشد کلیدی است. آبیاری بیش از حد می تواند باعث بیماری شود در حالی که آبیاری کم می تواند گیاه شما را دچار خشکی کند. در نتیجه باید از آبیاری نامنظم خودداری شود.

گیاهان برگ عبایی رطوبت بالا را ترجیح می دهند اما شرایط خشک را نیز تحمل می کنند. علاوه بر این، پاک کردن برگ ها با یک پارچه مرطوب یا اسپری کردن صابون حشره کش خانگی و روغن باغبانی می تواند از بروز  آفات جلوگیری کند و به حفظ گیاه جدید شما کمک کند.

مرحله 6: نظارت بر رشد و پرورش

در طول اولین فصل رشد، به مراقبت از گیاه توجه زیادی داشته باشید و مطمئن شوید که شاخ و برگ‌های آن سرزنده و عاری از آفات هستند. برگ  عبایی یک گیاه آپارتمانی با مراقبت آسان است. 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401