مقابله با سوختگی نوک و سطح برگ ها در گیاهان آپارتمانی

ارسال شده در 12 تیر ماه 1041

14 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

قهوه ای شدن نوک و سطح  برگ یک عارضه آزارد هنده است که معمولا انواع گیاهان آپارتمانی را تحت تاثیر قرار می دهد. گیاهان عنکبوتی(گندمی)، گیاهان گرمسیری و آنهایی که برگهای بلند و کشیده دارند مستعد ابتلا هستند هنگامی که نوک یا حاشیه برگ گیاه دچار سوختگی میشود، هیچ راهی برای جبران خسارت در آن محلی که دچار سوختگی شده اشت وجود ندارد. تنها کاری که باید انجام دهید این است که مشکل اصلی را اصلاح کنید تا گیاه در ادامه رشد با مشکل موجه نشود و سوختگی ادامه پیدا نکند.

مشکل دیگر سوختگی نوک برگ این است که بفهمید کدام یک از عوامل احتمالی ممکن است باعث سوختگی نوک و حاشیه برگها شود، عوامل اصل سوختگی نوک برگها می تواند مشکلات آبیاری،کوددهی اشتباه ویا رطوبت کم باشد ممکن است فورا ندانید، بنابراین بهترین راهکار این است برای شروع تا حد امکان شرایط را تغییر دهید و منتظر بمانید تا ببینید چه اتفاقی می افتد. اگر رشد جدید تحت تأثیر قرار نگرفت یا سوختگی برگ ها متوقف شد، علت آن را فهمیده اید اگر ادامه داشت، به شرایط بعدی بروید و روی آن کار کنید.


سوختگی نوک و سطح برگ در گیاهان آپارتانی

عوامل فزیولوژیک که بمی توانند باعث سوختگی نوک برگ شوند:

مشکلات در آبیاری

سوختگی برگ ها می تواند نشانه ای از آبیاری نامنظم یا ناکافی یا رطوبت کم باشد. این امر به ویژه برای گیاهان گرمسیری که از شرایط خشکی در اکثر خانه های با گرمایش مرکزی در زمستان خوششان نمی آید، صادق است. این گیاهان برای رشد و زندگی نیاز به رطوبت 60%تا100% دارند. یک خانه در فصل زمستان می تواند به راحتی به رطوبت 20 درصد برسد که می تواند باعث سوختگی نوک برگ ها شود. راه حل این است که رطوبت را افزایش دهید گیاهان را غبار پاشی کنید، از سینی سنگریزه برا ایجاد جزیره استفاده کنید یا گیاه را به منطقه ای با رطوبت بالاتر مانند آشپزخانه منتقل کنید. همچنین، به یاد داشته باشید که گیاهان با برگ‌های کشیده چالش بیشتری برای انتقال آب از ریشه به انتهای برگ‌ها دارند، بنابراین این گیاهان احتمالا سریع‌تر از گیاهان با برگ‌های کوتاه‌تردچار سوختگی نوک برگها می شوند. در نهایت، اگر مشکوک هستید که آب شما بسیار قلیایی است (PH بالاتر از هفت)، به دنبال یافتن منبع آب خنثی‌تری باشید. گیاهان محیط کمی اسیدی را ترجیح می دهند.

مشکلات کود دهی

نمک‌های کود می‌توانند باعث سوختن برگ‌ها شوند، به‌خصوص اگر کود با دوزهای زیاد مصرف شود اگر مدت کوتاهی پس از تغذیه دوز سنگین کود متوجه سوزش روی گیاهان خود شدید، ممکن است مشکل از کود شما باشد. چندین بار خاک را با آب تمیز بشویید تا نمک های انباشته شده کود حذف شود و در آینده بیشتر مراقب باشید.

آسیب سرما

بسیاری از گیاهان آپارتمانی که ارتباط نزدیکی با تنش آبی دارند، به شرایط سرد و خشک (مثلا درکنار پنجره در زمستان) عادت ندارند. آسیب سرما اغلب ابتدا در اندام های هوایی ظاهر می شود، به این معنی که حاشیه برگ ها و نوک برگ ها دچار سوختگی می شود اگر گیاهان گرمسیری شما در طول ماه‌های زمستان از سوختن برگ‌ها رنج می‌برند، سعی کنید دما (و به احتمال زیاد رطوبت) اطراف آنها را افزایش دهید.

آسیب خورشید

آسیب نور خورشید معمولا به صورت زرد شدن کل برگ یا حتی لکه های سوخته روی برگ ها ظاهر می شود. وجود برگ‌های گیاه در کنار پنجره نیز به دلیل توانایی پنجره در بزرگ‌نمایی و تابش گرما  می‌تواند باعث سوختن برگ‌ها شود.

آسیب شیمیایی

آسیب شیمیایی کمتر منجر به سوختن برگ می شود، اما ممکن است آفت‌کش‌های خانگی و مواد شیمیایی پاک‌کننده در برخی موارد موجب سوختگی برگ های گیاهان شود، بنابراین حواستان باشد که چه چیزی روی گیاهان خود استفاده می‌کنید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401