معرفی انواع کروتون

ارسال شده در 05 اردیبهشت ماه 1403

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

گیاه کروتون با اسم علمی Codiaeum Variegatum، یک گیاه زیبای آپارتمانی است که به دلیل برگها با رنگ های متنوع مورد توجه همگان است. این گیاه بومی مناطق اندونزی، مالزی، استرالیا و جزایر غرب اقیانوس آرام بوده که به شکل درختچه در جنگل های مرطوب روئیده و در شرایط طبیعی تا 183 سانتی متر رشد می کند.

کروتون گیاهی همیشه سبز، دو یا چند ساله با پایه های چوبی است که تراکم بالایی از شاخ و برگ دارد. دارای برگ هایی صاف و براق و لبه های جانبی با رنگ های زرد، سبز، نارنجی، بنفش، صورتی می باشد.

به طور کلی پرورش کروتون ها کار راحتی نیست، چرا که به شرایط ویژه ای از نور، آب، دما و رطوبت نیاز دارند و به جابجایی بسیار حساس اند.

به دلیل اصلاح انتخابی و هیبریداسیون همواره انواع آن در حال زیاد شدن بوده و تعیین تعداد دقیق آن کار سخت و دشواری است که در ادامه به طور خلاصه راجع به انواع شناخته شده کروتون ها توضیح خواهیم داد:

انواع کورتون

انواع گل کروتون:

  1. گل کروتون قطره طلا : برگهای این نوع نوک تیز، پهن و بیضی شکل هستند. همچنین برگ های سبزرنگ با لکه های زرد پاشیده شده روی آن ها بسیار جذاب بوده و مورد توجه قرار میگیرد. همچنین این گیاه می تواند تا 5/1 متر نیز ارتفاع داشته باشد.
  2. کروتون طلایی یا کروتون گورخری : این نوع کروتون به کروتون زرد آیستون نیز معروف است که با دارا بودن برگهای پهن و چرمی با ترکیبی از رنگ سبز و و به طور عمده رنگ زرد زیبایی چشمگیری دارد.
  3. کروتون زنگوله ای طلایی ویکتوریا یا کروتون مادر و دختر : شکل برگهای این کروتون به صورت باریک است که در نوک برگ، یک برگچه بیضی کوچک قرار گرفته است که آن را منحصر به فرد می نماید. همچنین روی برگ های آن رنگهایی نظیر زرد، قرمز، سبز و بنفش دیده می شود و ارتفاع این کروتون به بیش از 30 سانتی متر نخواهد رسید.
  4. کروتون زرد تایلندی : این نوع کروتون دارای برگهای پهن و گرد است که رنگ های سبز و طلایی دارند. این گیاه به طور کامل در شرایط متوسط خانگی رشد می کند اما ارتفاع آن افزایش نمی یابد. شدت نور کم در این گیاه سبب سبز شدن و پر رنگ شدن برگ گیاه می شود.
  5. کروتون کمیاب تایلندی : این نوع از نظر ظاهری شبیه به کروتون زرد تایلندی است با این تفاوت که برگهای رنگارنگ و چین خورده دارد و به طور مشخص قرمز و سبز رنگ است.
  6. کروتون قرمز آیستون : این نوع در اوایل فصل رشد برگهای زرد تولید کرده و در نهایت با رنگ های قرمز، نارنجی و صورتی کمرنگ و رگبرگهای عمیق روشن بالغ می شوند.
  7. کروتون پترا:  این نوع کروتون دارای برگ های براق بیضی شکل است که در رنگ های متنوع سبز، زرد، نارنجی و برنزی دیده می شود. ارتفاع گیاه بالغ آن به 5/1 متر می رسد.

کورتون

 

 

انواع کروتون رشته ای با برگ های سوزنی و باریک:

  1. کروتون رشته ای یا زنگبار (Zanzibar Croton) : این نوع کروتون عمدتا به نام کرچ هندی، زنگبار و .. معروف است. این گیاه با برگ های باریک و بلندش علفی بوده و طیف وسیعی از رنگ ها را نشان میدهد و قادر به کاهش دما و رطوبت هوا است.
  2. کروتون سانی استار (Sunny Star) : این نوع کروتون دارای برگهای بیضی شکل و بزرگ و باریک است که در نزدیکی پایه برگ رنگ آن از سبز به طلایی تبدیل می شود. شاخ و برگ زیبای آن تداعی کننده نور خورشید است، از این رو، این نوع از کروتون را با نام کروتون ستاره آفتابی میشناسند.
  3. کروتون ستاره طلایی (Gold Star Croton) : یکی دیگر از انواع کروتون است که دارای برگ های رشته ای و بیضی شکل است و شباهت زیادی به کروتون قطره طلا دارد به صورتی که رگه های طلایی به روی برگهای سبز رنگ پاشیده شده اند، در نهایت شبیه به صورت های فلکی ستاره ای به نظر رسیده و به همین سبب نام گذاری می شود.
  4. کروتون الینور روزولت (Eleanor Roosevelt Croton) : نوعی از کروتون هاست که دارای برگهای سبز کوچک با لکه های زرد طلایی بزرگ و کوچک است.
  5. کروتون قلم موی داوینچی (Picasso “s Paintbrush Croton) : این نوع از کروتون به دلیل رنگارنگ بودن و باریک بودن برگها با این نام خوانده میشود و مثل انواع دیگر کروتون رنگ های مختلفی نظیر قرمز، سبز، زرد و نارنجی را در برگ های خود نشان می دهد. برگهای باریک و علفی آن باعث ایجاد تمایز این نوع کروتون با انواع دیگر کروتون ها شده است.
  6. کروتون دریدلاک (Dreadlocks Croton) : Dreadlocks  در واقع به نوعی بافت مو گفته می شود و در این نوع کروتون به دلیل پیچیدگی و فرخوردگی برگها به این اسم نام گذاری شده است. برگهای سبز آن معمولا به رنگهای قرمز و نارنجی تغیر رنگ می دهند.
  7. کروتون موزی (Banana) : یکی از ویژگی های منحصر به فرد این نوع شکل برگ های آن است که برگ انواع کروتون ها را در آن میتوان دید. برگها به رنگ سبز تیره بوده که بر روی آن رنگ زرد پاشیده شده است و این گیاه را تبدیل به یک گونه ای با ارزش کرده است.

 

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401