معرفی انواع کاکتوس هاورتیا

ارسال شده در 02 اسفند ماه 1402

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

در این مقاله قصد معرفی انواع یکی از زیباترین و کوچک ترین گیاهان آپارتمانی را داریم که می‌توانید تعداد زیادی از آنها را در یک فضای نه چندان بزرگ نگهداری کنید. هاورتیا(Haworthia)  یک گیاه گوشتی و آبدار است که بسته به نوع آن شفاف و یا کدر می‌باشد.جنس هاورتیا (Haworthia) از خانواده‌ی Asphodelaceae یا Liliaceae می‌باشند . انواع هاورتیا را هم ساکولنت و هم کاکتوس می‌نامند. این گیاهان، تیره کوچکی از گیاهان بومی مناطق کویری و کوهستانی در آفریقای جنوبی هستند که معمولاً 10 تا 12 سانتی متر قد دارند و جز گیاهان کند رشد هستند.

گونه های هاورتیا گیاهان مقاومی هستند که به نگهداری زیادی نیاز ندارند، اغلب این گیاهان در محیط خانه عملکرد خوبی را از خود نشان می‌دهند. گیاهان هاورتیا برای رشد و حفظ رنگ سبز خود، به خاکی کاملا زهکشی شده و سایه جزئی احتیاج دارند. در آفتاب کامل به رنگ نارنجی یا قرمز در می آیند و رشد آن ها کندتر از نگهداری در مکانی سایه دار خواهد بود . آنها را در زمستان خشک نگه دارید و بسیار کم آبیاری نمایید .

انواع هاورتیا از طریق بذر یا تقسیم بوته در فصل بهار ازدیاد و تکثیر می‌شوند. از آنجا که بیش از ۸۰ گونه هاورثیا وجود دارد، در ادامه برخی از بهترین و معروف ترین انواع هاورتیا را معرفی می کنیم .

انواع هاورتیا

1. هاورتیا گورخری (Haworthia attenuata)

یکی از معروف ترین و شناخته ترین انواع هاورتیا، هاورتیا گورخری است که پرورش و نگهداری آسانی نیز دارد. این ساکولنت چندساله که ظاهری خوشه مانند دارد، دارای ساقه هایی قائم، بلند، گوشتی و آبدار و نوک تیز با نوارهای افقی سفید می باشد. از فصل بهار تا پاییز که زمان گلدهی این گیاه است گل هایی لوله‌ای مانند و‌ سفید رنگ با گلبرگ های پخش شده، روی گونه های بالغ آن مشاهده می شود. این گیاه بومی کشور آفریقا است و در سن بلوغ می تواند از ارتفاع ۷ سانتی متر تا ۲۵ سانتی متر گسترش یابد.

 

هاورتیا گورخری

 

شرایط نگهداری هاورتیا گوره خری

دما: حداقل دما بالای ۵ درجه سانتیگراد .

آبیاری: زمانی که سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید. آبیاری بیش از حد ممکن است باعث پوسیدگی برگ‌ها و ریشه گیاه شود. لذا زهکشی مناسب گلدان اهمیت بسیار زیادی دارد.

خاک: هاورتیا گوره خری به خاکی سبک با زهکشی بالا که آب اضافی را از خود عبور بدهد نیاز دارد. خاک کاکتوس و یا ترکیب (ماسه + کود + خاک برگ) برای هاورتیا مناسب است.

نور: کاکتوس گورخری، نور زیاد غیر مستقیم را دوست دارد. قرار گرفتن پشت پنجره‌های جنوبی بهترین محل برای هاورتیا گورخری می‌باشد. اگر گیاه به اندازه کافی نور نداشته باشد، رنگ برگ‌ها کمرنگ شده و گیاه رشد علفی پیدا می‌کند. در اثر قرار گرفتن در نور زیاد برگ‌ها به حالت سوخته و زرد در می‌آیند.

 

2. هاورتیا لیموفیلیا (Haworthia limifolia)

لیموفیلیا کاکتوسی با برگ های گوشتی، کشیده و در رنگ های مختلف است که اغلب با برجستگی هایی پوشیده شده اند. برگ های لیموفیلیا به صورت منحصر به فرد و شبیه گل رز روی هم قرار گرفته اند. این کاکتوس دارای رشد بسیار کم است و بندرت می‌تواند از ۱۰ سانتی‌متر بزرگتر شود. این گیاه دارای شکلی بوته‌ای و غنچه مانند با برگ‌های مثلثی شکلبا لبه‌های برآمده می‌باشد. هاورتیا لیموفیلیا برای نخستین بار در قسمت جنوبی آفریقا مشاهده شده است رشد کرده است و پس از گذشت چندین سال، اکنون شاهد پرورش این گیاه در کشور های مختلف هستیم.

 

هاورتیا لیموفیلیا (Haworthia limifolia)

شرایط نگهداری هاورتیا لیموفیلیا:

خاک: هاورتیا لیموفیلیا به خاکی سبک با زهکشی بالا که آب اضافی را از خود عبور بدهد نیاز دارد. این گیاه در خاک مخصوص کاکتوس و ساکولنت بهترین رشد را خواهد داشت.

نور و دما : این گیاه در نور روشن و دمای گرم و خشک بهترین رشد را دارد. سعی کنید در محیط داخلی، گیاه هاورتیا لیموفیلیا را در پشت پنجره قرار دهید و اجازه دهید در طول روز گیاه کاملا نور را دریافت نماید.

آبیاری : هاورتیا لیموفیلیا را در طول فصل رشد گیاه، زمانی که سطح خاک خشک شد آبیاری کنید. رطوبت بیش از حد خاک موجب بروز بیماری‌های پوسیدگی هاورتیا لیموفیلیا می شود. لذا در طول فصول سرد سال و در پاییز و زمستان هنگامی که دما افت می‌کند و گیاه شما به دوره استراحت و رکود خود وارد می‌شود، به اندازه سایر فصول نیاز به آبیاری ندارد. این گیاه در طی ماه‌های تابستان، بیشتر از زمستان به آبیاری نیاز دارد.

3. هاورتیا کوپری (Haworthia Cooperi)

 هاورتیا کوپری یکی از انواع ساکولنت های چند ساله با رشد کم است که تا اندازه ۵ الی ۶ سانتی‌متر رشد می‌کند. از ساقه کوتاه و کوچک این گیاه برگ‌های گوناگون و مختلفی می‌روید که همگی با سطح خاک در تماس هستند. این گیاه که بومی آفریقای جنوبی می‌باشد به دلیل ظاهر خاص خود بسیار پرطرفدار است. قسمت‌های شفاف عموماً به رنگ صورتی روشن می‌باشند. هاورتیا کوپری جز گیاهان گل دار محسوب می شود و رنگ گل های آن سفید می باشد . این نوع هاورتیا از طریق پاجوش تکثیر می‌شود. نور و آبیاری زیاد قسمت شفاف این کوپری را به رنگ قرمز در می‌آورد.

 

شرایط نگهداری هاورتیا کوپری:

دما : ایده آل ترین دما برای هاورتیا کوپری ۲۲ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد است.

خاک : خاک با زهکشی بالا مثل خاک برگ‌ + ماسه

آبیاری : برای آبیاری هاورتیا کوپری باید اجازه دهید خاک گیاه به طور کامل خشک شود، سپس به آبیاری گیاه بپردازید. در مواقع آبیاری دقت کنید که آب را در حد امکان روی برگ‌های آن نریزید. در صورتی که آب روی برگ‌های گیاه ریخته شود، احتمال بروز بیماری پوسیدگی گیاه افزایش خواهد یافت.

نور : بهترین مکان در محیط خانه برای نگهداری هاورتیا کوپری پشت پنجره‌های شرقی یا غربی می‌باشد تا گیاه بتواند نور مناسب حداقل ۳ تا ۴ ساعت در طول روز را دریافت نماید. این گیاه نور متوسط اما غیرمستقیم نیاز دارد.

 

4. هاورتیا سیمبی فورمیس (Haworthia cymbiformis)

این نوع هاورتیا از انواع ساکولنت های آبدار و کمیاب است که با نام هاورتیا پنجره ای نیز شناخته می شود. در فصل بهار گل های صورتی کمرنگ یا سفید مایل به سبز زیبایی را شکوفا می‌کند. هنگام آبیاری این گیاه دقت کنید که آب روی برگ های آن نریزد و اگر ریخت آن را خشک کرده و نگذارید باقی بماند . برای پرورش این نوع ساکولنت بهتر است فضای آزاد را به فضای داخلی ترجیح دهید . سیمبی فورمیس آب و هوای گرم را ترجیح می‌دهد و آفتاب کامل را می‌پسندد . قد این گیاه در هنگام بلوغ تا ۳۰ سانتی متر و عرض آن تا ۶۰ سانتی متر رشد خواهد کرد .

 

شرایط نگهداری هاورتیا سیمبی فورمیس:

خاک: هاورتیا سیمبی فورمیس به خاک مخصوص ساکولنت و یا ترکیب ماسه + کود + خاک برگ نیاز دارد.

نور: این گیاه به نور غیر مستقیم نیاز دارد. بهتر است گیاه را در کنار پنجره هایی قرار دهید که نیمی از روز را در سایه باشند.

آبیاری : آبیاری باید متناسب با برآیند عواملی همچون شرایط آب و هوایی، فصل، میزان نور دریافتی، مقدار رطوبت و مکان گیاه انجام گیرد و لذا یک الگوی آبیاری صحیح وجود ندارد. هنگام آبیاری این گیاه دقت کنید که آب روی برگ های آن نریزد و اگر ریخت آن را کاملا خشک کنید. همچنین اجازه دهید بین دو آبیاری، خاک گیاه کاملاً خشک شود.

تکثیر: بهترین روش تکثیر هاورتیا سیمبی فورمیس از طریق پاجوش است.

 

5. هاورتیا اسپایدر (Haworthia limifolia White Spider)یا هاورتیا عنکبوتی سفید

هاورتیا اسپایدر بسیار شبیه به هاورتیا گورخری است اما نحوه‌ی تزیین خطوط سفید روی این دو متفاوت است. اسپایدر برگ های مثلثی و نوک تیزی داشته که از وسط آنها گل های سفید رشد می‌کنند. برگ های این گیاه اغلب گوشتی هستند که در برخی مواقع این برگ ها بسیار کشیده می باشند. رنگ گیاه هاورتیا در نور شدید خورشید قرار بگیرد، برگ هایش تغییر رنگ می دهد.

 

شرایط نگهداری هاورتیا اسپایدر

نور : برای نگهداری هاورتیا باید نور خورشید را در حد متوسط در اختیار گیاه قرار بدهید. هاورتیا اسپایدر به نور شدید و نور مستقیم، حساسیت زیادی دارد.

خاک : هاورتیا اسپایدر به خاک کاکتوس + پیت ماس نیاز دارد

آبیاری: زمانی که سطح خاک خشک شد اقدام به آبیاری کنید.

دما : دمای بالای ۷ درجه سانتی‌گراد


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401