عواملی که مانع از میوه دهی در درختان میوه می شوند

ارسال شده در 27 شهریور ماه 1401

دسته بندی: باغبانی
87 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

از مشکلات عمده ای که باغداران با آن روبرو هستند عدم تبدیل گل به میوه با وجود گل دهی زیاد است که رابطه مستقیم با میزان باردهی دارد. عوامل متعددی در این امر دخالت دارند که در زیر شرح داده می شوند:

عواملی که مانع از میوه دهی در درختان میوه می شوند

-قدرت نامناسب درخت

دلیل شماره یک عدم باردهی درختان، قدرت نامناسب درخت است. نهال های جوان معمولا تمام انرژی خود را صرف رشد چوب می کنند و جوانه گل تولید نمی کنند. حتی در شرایط ایده آل، طبیعی است که دو تا چهار سال پس از کاشت صبر کنید تا درختانتان شروع به تولید میوه کنند. در واقع، باید میوه ها را  که قبل از اینکه درخت سه فصل رشد کامل را طی کند، حذف نمود. این عمل موجب تقویت درخت و آمادگی بیشتر آن برای باردهی در سال های آینده خواهد شد.

-مشکلات گرده افشانی

مشکل دیگر در عدم تبدیل گل به میوه در بیشتر موارد عدم گرده افشانی است که به دلایل مختلفی اتفاق می  افتد. هرچه گرده افشانی بیشتر و بهتر انجام بگیرد، میوه بزرگتر است. برای اینکه گرده افشانی موفقیت آمیز باشد، گل ها باید گرده های سالم را در زمان مناسب دریافت کنند و دوره های شکوفایی واریته ها باید همپوشانی داشته باشند. زنبورها روش اصلی برای انتقال گرده بین گلها هستند. هر چیزی که در فعالیت زنبور عسل اختلال ایجاد کند، مانند حشره کش ها، هوای سرد، باران یا باد باعث کاهش گرده افشانی می شود.  زیرا زنبورها و سایر گرده افشان ها معمولا در هنگام باد، باران یا سرد بودن هوا به دنبال شهد نمی روند. ناگفته نماند که اجتناب از استفاده از آفت کش ها شانس گرده افشانی موفقیت آمیز درختان را تا حد زیادی افزایش می دهد.

سیب و گلابی درختانی هستند که باید گرده افشانی متقابل شوند. بنابراین اگر می خواهید میوه بیشتری بدست آورید باید دو رقم مختلف بکارید. همچنین گونه هایی وجود دارند که گرده های عقیم تولید می کنند و باید حداقل با دو رقم دیگر کاشته شوند. از آنجا که عوامل اصلی انتقال گرده زنبورهای عسل هستند، اگر 3 تا 4 زنبور عسل را در اطراف هر درخت ندیدید ، میوه‌دهی درخت کمتر از حد مطلوب خواهد بود.

-خسارت سرما زدگی

یخبندان می تواند باعث از بین رفتن  شکوفه ها شود. گلهای درختان میوه نسبت به سرماهای دیررس بهاره بسیار حساس هستند. دمای کمتر از منفی یک درجه سانتیگراد از تشکیل میوه جلوگیری می کند. لازم نیست یخبندان در زمان ظاهر شدن شکوفه ها رخ دهد تا به درخت آسیب وارد شود. از هنگامی که جوانه های گل شروع به متورم شدن و رشد می کنند، خطر آسیب سرمازدگی وجود دارد. حتی ممکن است آسیب  سرمازدگی را نبینید، زیرا ممکن است گلها به طور معمول باز شوند اما نتوانند میوه بدهند. لکه های قهوه ای تا سیاه رنگ در گلها قادر به میوه دادن نیستند.  اگر در هنگام گلدهی درختان یخبندان پیش بینی می شود، روی درخت را با پوششی محافظت کنید.  در طول روز پوشش را بردارید تا حشرات بتوانند برای گرده افشانی وارد شوند. همچنین درختان میوه ( بجز مرکبات) برای میوه دادن به مثدار مشخصی سرما نیاز دارند که نیازهای سرمایش خوانده  می شود. این نیاز به سرما بر حسب «ساعت سرما» اندازه‌گیری می‌شود .و به  حداقل تعداد ساعات متوالی در طول فصل زمستان که دما از صفر درجه تا 7 درجه سانتیگراد متغیر است، اطلاق می‌شود. انواع مختلف درختان میوه نیازهای سرمایشی متفاوتی دارند  و لذا مقدار مشخصی سرما برای آغاز رشد زایشی بسیاری از درختان اهمیت فراوانی دارد.

- شرایط خاک

درختان میوه نسبت به اکثر شرایط خاکی متحمل هستند، بنابراین، در حالی که دادن کود به آنها وسوسه انگیز است این عمل می تواند تاثیر عکس داشته باشد. کود سریع رهش می تواند منجر به رشد  رویشی ضعیف شود که به قیمت عدم تشکیل جوانه های زایشی و در نتیجه تولید گل ها و میوه ها تمام می شود. رشد رویشی زیاد ، درخت را برای آفات حشره ای نیز جذاب ساخته و سبب هجوم آنها به درختان میوه می گردد.

کمپوست خانگی یا کود دامی از منابع قابل اعتماد ، بهترین گزینه برای ایجاد حاصلخیزی خاک است. این ترکیبات مواد مغذی را با سرعت ثابتی آزاد می کنند و ساختار خاک را بهبود می بخشند و باعث رشد و باردهی خوب می شوند. می توانید سطح خاک اطراف درختان را با کمپوست یا کود بپوشانید، اما بهترین زمان برای انجام این کار در بهار یا پاییز است.

عواملی که مانع از موه دهی در درختان میوه می شوند

 

- علف های هرز

علف‌های هرز بر سر آب و مواد مغذی با درختان  رقابت می‌کنند، بنابراین سعی کنید از رویش آنها در اطراف تنه درخت در چند سال اول پس از کاشت ممانعت بعمل آورید. کنترل علف های هرز و فاصله گذاری مناسب ارتباط تنگاتنگی با باروری درختان میوه دارد. استفاده از مالچ باغ گزینه مناسبی هم برای حفظ رطوبت خاک و هم برای جلوگیری از رشد علف های هرز است.

-حملات آفات

برخی از آفات مانند شب پره زمستانه می توانند باعث از بین رفتن گل ها و میوه ها شوند. پرندگان گرسنه نیز گاهی از جوانه های در حال رشد درختان میوه مانند گلابی، آلو و گیلاس را در زمستان و اوایل بهار تغذیه می کنند. اگر درختان شما به اندازه کافی کوچک هستند، استفاده از توری کمک کننده است. مقاله ای با نام روش های دور کردن پرندگان از درختان میوه توسط شهر گیاه چاپ شده که برای اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید به آن مراجعه کنید.

- هرس نامناسب

هدف از هرس تشویق درخت به رشد در یک ساختار باز است که اجازه می دهد هوا و نور به تمام قسمت های گیاه برسد. این کار باردهی درخت را تشویق می کند . هرس بیش از حد باعث تحریک بسیاری رشد رویشی به قیمت ببار ننشستن میوه ها می شود. بسیاری از انواع درختان میوه در زمستان هرس می شوند، اما آلو و گیلاس استثنا هستند: احتمال ورود بیماری به زخم های باز در زمستان بیشتر است، بنابراین هرس آنها در بهار یا تابستان انجام می شود. سیب و گلابی باید متفاوت از هلو و سایر میوه های هسته دار هرس شوند. به طور کلی، توجه داشته باشید که بریدگی سر (حذف بخشی از شاخه) باعث تحریک رشد رویشی بیشتر و تاخیر در گلدهی می شود. در موارد هرس شدید نیز گلدهی در سیب و گلابی صورت نمی پذیرد.

-بیماری

یک مشکل رایج  برای درختان گلابی (و همچنین برخی درختان میوه دیگر) عفونت قارچی است. قارچ ها می توانند گل ها را خراب کنند و شما را از میوه آن سال محروم کنند. از سمپاشی در زمان گلدهی خودداری کنید، زیرا می تواند زنبورهای مورد نیاز برای گرده افشانی را از بین ببرد.

-سا ل آوری

دلیل شایع دیگر میوه ندادن درختان میوه، تأثیر محصول سال گذشته است. درختان میوه گل های خود را در فصل رشد قبلی تشکیل می دهند. محصولات سنگین سال قبل می توانند با کاهش رشد یا جلوگیری از تشکیل گل، تشکیل میوه را برای سال بعد کاهش دهند. برای مواجهه با این مشکل مقداری از میوه ها را ظرف 2 تا 4 هفته پس از شکوفه دهی حذف کنید. اگر این عمل دیرتر انجام شود ، نقشی در افزایش باردهی نخواهد داشت.

عواملی که مانع از میوه دهی در درختان میوه می شوند

-آبیاری نامناسب

آبیاری را طوری تنظیم نمایید که خاک مرطوب بماند ، اما در انجام آبیاری افراط ننمایید.

-کوددهی

کود دهی صحیح به معنای ایجاد تعادل است: درختان میوه باید از نظر تغذیه تامین شوند، اما افراط در کوددهی بیش از آنکه مفید باشد ، مضر است .کمپوست بی خطرترین کود می باشد، زیرا یک کود طبیعی آهسته رهش است.

 

کلید واژه ها: درختان میوه، شکوفه، میوه، سرمازدگی، گرده افشانی، کوددهی، هرس، آبیاری

 

منابع:

  1. Five Solution for UnproductiveFruit Trees. https:// www. growveg.com
  2. Why Won’t My Fruit Tre Bear Fruit? https:// www. thespruce. com
  3. Home Orchrds: Why is There No Fruit on my Tree? https:// extension. psu. edu
  4. How to Get Fruit Trees to Blosoom & Produce Fruit? https:// creativecaincabin.com
  5. WEhat Can I Do to Make My Fruit Trees Produce Fruit? https:// ask2. extension. org


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401