علل پژمردگی در گیاهان آپارتمانی

ارسال شده در 28 اردیبهشت ماه 1401

127 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

یکی از مشکلات رایج در گیاهان آپارتمانی پژمردگی می باشد که عوامل مختلفی در پژمردگی نقش دارند. پژمردگی به حالتی اطلاق می شود که گیاه در انتقال آب به مشکل بر می خورد، این مشکل می تواند در بخش های مختلف گیاه ایجاد شود.

علل پژمردگی در گیاهان آپارتمانی

بررسی برخی از عوامل پژمردگی

1-آبیاری نامناسب: آبیاری کم و آبیاری زیاد هر دو باعث پژمردگی می شود.

در آبیاری کم به علت این که گیاه در فرایند تبخیر و تعرق آب خود را از دست می دهد دچار پژمردگی می شود و بهتر است با توجه به نیاز گیاه در برنامه منظم گیاه آبیاری شود. 

آبیاری زیاد به حالتی گفته می شود که خاک گیاه غرقاب می شود و به علت وجود این آب ضافی ریشه گیاه نمی تواند تنفس کند و دچار خفگی می شود.

2-تغیرات دما: سرما وگرمای بیش از حد هر دو در پژمردگی گیاه نقش دارد.

در گرما و بالا رفتن دما به علت افزایش تبخیر آب از سطح گیاه خارج شده و گیاه نیاز آبی بیشتری دارد و باید توجه شود که در روز های گرم گیاه به تعداد دفعات آبیاری بیشتری نیاز دارد و خاگ گیاه باید چک شود.

سرما و پایین بودن دما به دلیل آسیبی که به بافت ساقه یا برگ گیاه وارد می کند باعث می شود انتقال آب با مشکل مواجه شود و گیاه دچار پژمردگی می شود.

بهتر است در هنگام خرید گیاه نیاز دمایی گیاه را بدانیم و گیاه را در هوای سرد و گرم قرار ندهیم.

3-رطوبت کم: اغلب گیاهان به رطوبت بیشتری نسبت به رطوبت آپارتمان دارند و باید رطوبت رسانی به صورت منظم انجام شود در صورتی که رطوبت کافی به گیاه نرسد گیاه دچار پژمردگی می شود.

4-آفات و بیماری: آلودگی گیاه به بیماری های قارچی سبب پوسیدگی بخش های مختلف مانند ریشه و ساقه می شود که انتقال آب را با مشکل موجه می کند و باعث بروز پژمردگی می شود هچنین وجود آفات و تغذیه از بخش های مختلف گیاه سبب تضعیف گیاه و ایجاد پژمردگی می شود.

5- کوددهی: استفاده بیش از حد از کود های گیاهی علاوبر این که رشد گیاه را زیاد نمی کند گیاه دچار مسمومیت و پژمردگی می شود. کوددهی بیش از حد به ریشه گیاهان آسیب می زند و در انتقال آب در گیاه مشکل ایجاد می کند.

علل پژمردگی در گیاهان آپارتمانی


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401