علل پوکی پسته

ارسال شده در 26 تیر ماه 1401

52 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

علت ۱. پوکی پسته در اثر عدم گرده افشانی یا گرده افشانی ناقص

گرده افشانی از مهمترین عوامل تشکیل میوه و عملکرد بالا در پسته است. در صورت عدم گرده افشانی یا گرده افشانی ناقص ، شاهد مشکلات مختلف از جمله پوکی پسته خواهیم بود. در گرده افشانی ناقص ، پراکنش دانه گرده انجام شده ولی به دلایلی که در ذیل گفته می‎‌شود گرده به تخمک نرسیده است.

دلیل:

.بارندگی در زمان گرده افشانی. ۲. طوفان و یا گرد و غبار در زمان گرده افشانی. ۳. عدم توجه به نسبت مناسب درخت نر به ماده و آرایش مطلوب پایه‌های نر و ماده. ۴. نوسانات دمایی و دمای پایین میزان گرده افشانی را کم یا ناقص می‌کند. ۵. گرده افشانی ناقص به دلیل عدم رشد لوله گرده تا رسیدن به تخمک.

راه حل1.در صورت عدم گرده افشانی می‌توانید گرده افشانی مصنوعی انجام دهید. 2. نسبت مناسب درخت نر به ماده و آرایش مناسب درختان نر و ماده (بر اساس تحقیقات جدید در آمریکا نسبت ۱:۱۰ تعیین شده است در صورتی که در کشور ما عموما نسبت ۱:۲۵ اجرا می‌شود). 3. محلول‌پاشی کلسیم ، ریزمغذی و روی (Zn) در فروت ست پس از برداشت در سال قبل و فروت ست اول بهار در زمان تورم جوانه ها .

علت ۲. پوکی پسته در اثر گرما و سقط جنین

 دلیل:

۱. عدم تلقیح: در برخی شرایط گرده افشانی پسته ، کامل و موفق بوده ولی از بین رفتن یا عدم آمادگی تخمک در زمان رسیدن لوله گرده باعث سقط یا اختلال در رشد جنین و پوکی پسته می‌شود. ۲. سقط جنین: گرمای هوا پس از گرده افشانی و تلقیح پسته باعث سقط جنین یا رشد ناقص جنین می‌شود و در ادامه شاهد پوکی پسته خواهید بود. ۳. عدم توجه به فروت ست: در صورتی که فروت ست پاییز و بهار انجام نشود احتمال پوکی در اثر گرما و سقط جنین بسیار افزایش می‌یابد.

راه حل1.رعایت نسبت ۱ به ۱۰ یا ۱ به ۱۵ درختان نر به ماده برای گرده افشانی کامل. 2. گرده افشانی مصنوعی در صورت شرایط نامساعد در زمان گرده افشانی. 3. فروت ست پس از برداشت (پاییز) و فروت ست زمان تورم جوانه ها (بهار) در تشکیل میوه و رشد اولیه مغز پسته بسیار موثر است. 4. استفاده از کود سیلیکون دایان ( سیلیکات پتاسیم ) به صورت محلول پاشی و مصرف ریشه ای می‌تواند در مقاومت بافت‌های گیاه در برابر گرما موثر باشد.

علت ۳. پوکی پسته در اثر اختلال رشد مغز در زمان پر شدن مغز

دلیل:

اگر گرده افشانی و تلقیح موفق باشد ولی اختلال در رشد مغز صورت گیرد و مغز رشد نکند، دلیل آن رقابت بین خوشه‌ها و میوه‌ها و عدم انتقال مواد مغذی به مقدار مناسب از برگ به خوشه‌ها است.

راه حل:1. تنک کردن خوشه پسته قبل از مرحله پر شدن مغز می‌تواند به رشد و درشت‌تر شدن مغز پسته و عدم پوکی کمک کند. 2. تغذیه صحیح و به موقع جهت جلوگیری از اختلال در رشد مغز.

چند نکته در بحث تغذیه صحیح مورد توجه است:

نکته ۱: زمان‌بندی درست مصرف کودهای پتاسیم: مهم‌ترین عنصر برای رشد و درشتی مغز پسته، پتاسیم بوده ولی کیفیت کود و همچنین زمانبندی مصرف و درست مصرف کردن پتاسیم حائز اهمیت است.

نکته ۲: محلول‌پاشی سیلیکات پتاسیم: در زمان شروع رشد مغز پسته، جهت انتقال قند از برگ به میوه احتیاج است که محلول‌پاشی سیلیکون دایان در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام شود تا روند حرکت مواد قندی به میوه تسریع شده و میوه رشد کند و پوکی پسته رخ ندهد.

علت ۴. پوکی پسته در اثر آبیاری نامناسب و نامنظم

 دلیل:

دو مرحله تشکیل مغز پسته و پر شدن آن نسبت به سایر مراحل در پسته، به آبیاری نامنظم و ناکافی حساس‌تر هستند. اگر آبیاری کافی و به موقع تامین نشود، بخش زیادی از محصول پسته پوک خواهد بود. اگر در مرحله تشکیل مغز پسته که تقسیم سلولی زیادی وجود دارد، آبیاری به خوبی انجام نشود مغز پسته ظرفیت مناسبی برای رشد نخواهد داشت و کوددهی مناسب نیز نخواهد توانست رشد مغز پسته را به حالت ایده‌آل برساند و پوکی پسته اتفاق می افتد. نکته جالب توجه این است که در صورت عدم آبیاری کافی، درخت پسته به صورت طبیعی می‌تواند از رشد مغز بعضی از میوه‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را حذف کند.

 

راه حل1. آبیاری صحیح و کافی در زمان تشکیل و پر شدن مغز پسته. 2. محلول‌پاشی کلسیم  در چند مرحله بسیار مهم و موثر است.

علت ۵. پوکی پسته در اثر آفات و بیماری‌ها

 دلیل

تغذیه آفات مکنده مانند سن و سنک‌ از پوست میوه و مغز پسته باعث آسیب به میوه و عدم رشد مغز پسته و بروز پوکی پسته می‌شود. این آفات با سوراخ کردن پوست پسته و تغذیه از میوه، از رشد مغز پسته جلوگیری می‌کنند.

راه حل:1.برای بهداشت باغ در زمستان تمام بقایای گیاهی در باغ را جمع‌آوری کرده تا آفات زمستان‌گذرانی نداشته باشند.

 2. استفاده از حشره‌کش‌های مجاز .

3. استفاده از گیاهان پوششی که برای آفات سن و سنک جذب کننده نیستند. محلول‌پاشی با سیلیکات پتاسیم باعث مقاومت به تنش‌های زنده و افزایش استحکام پوست میوه شده و راه نفوذ نیش حشرات سن و سنک را ببندد.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401