علت کوچک ماندن میوه های گوجه فرنگی

ارسال شده در 30 آذر ماه 1401

دسته بندی: زراعت
19 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

حتی باغبان‌های باتجربه نیز ممکن است در پرورش میوه و سبزیجات دچار مشکل شوند. حشرات و بیماری ها از شایع ترین مشکلات گوجه فرنگی هستند اما گاهی باغبانان با مشکلات کمتر رایجی نیز مواجه می شوند که خود بنوبه خود خسارتزا هستند. یکی از این مشکلات که همواره سوالات زیادی درباره آن مطح است کوچک ماندن غیر عادی میوه گوجه فرنگی است. اگر متوجه شده اید که گوجه فرنگی های شما خیلی کوچک هستند، این مطلب را بخوانید تا با دلایلی که میوه های گوجه فرنگی به اندازه مناسب رشد نمی کنند آشنا شوید.

علت کوچک ماندن میوه های گوجه فرنگی

 

شایع ترین علت گوجه فرنگی های کوچک گیاهان تحت استرس است. هنگامی که گیاهان شرایط تنش زا مانند خشکسالی یا گرمای شدید، کم آبی یا  هجوم حشرات یا بیماری ها را تجربه می کنند، اغلب انرژی خود را صرف تولید گل یا میوه نمی کنند. در عوض، انرژی خود را روی ریشه ها متمرکز می کنند، به طوری که علیرغم اتفاقاتی که برای اندام های هوایی گیاه می افتد، ریشه ها آن را تحمل کرده و در نتیجه گیاه زنده می ماند. گل ها و میوه ها رشد خود را متوقف می کنند و در نهایت در صورت استرس، از گیاه ریزش پیدا می کنند.

اگر گوجه‌فرنگی بزرگ‌تری می‌خواهید، باید اقداماتی را انجام دهید تا از برخی مشکلاتی که باعث ایجاد گوجه‌فرنگی‌های کوچک می‌شود، جلوگیری کنید. در زیر به برخی از عواملی که سبب ایجاد میوه های کوچک در گوجه فرنگی می شوند اشاره می کنیم.

کوددهی بیش از حد

نیتروژن یا کود دهی بیش از حد یکی از دلایل رایج تولید ضعیف میوه است. کودهای غنی از نیتروژن باعث رشد شاخ و برگ سبز می شوند اما مصرف بیش از حد آن ها می تواند منجر به ایجاد گوجه فرنگی های کوچک گردد. گیاهانی که با نیتروژن زیاد کوددهی شده اند ، با محدود کردن اندازه میوه خود یا با کاهش تولید میوه پاسخ می دهند. نیتروژن زیاد می تواند باعث رشد بیش از حد رویشی به جای گل و میوه شود (گیاهان گوجه فرنگی بلند با ساقه ها و شاخه های ضخیم و برگ های زیاد، اما گل های با تعداد کم  یا میوه های کوچک را در نظر بگیرید). کوددهی زیاد همچنین می تواند موجب سوختگی برگ ها در گوجه فرنگی شود.

علت کوچک ماندن میوه های گوجه فرنگی

کمبود آب

کمبود آب (پژمردگی) می تواند رشد میوه را کاهش دهد . کمبود آب ناشی از خشکسالی یا مراقبت نادرست دلیل شماره یک عدم رشد میوه گوجه فرنگی است. توصیه می شود هرگز اجازه ندهید که گیاه گوجه فرنگی پژمرده شود. خاک باید به طور مداوم مرطوب نگه داشته شود در غیر این صورت ممکن است گیاهان علائم استرس مانند پژمردگی، ریزش برگ یا تولید میوه های گوجه فرنگی بسیار کوچک را نشان دهند. در ابتدای فصل، گیاهان معمولاً حداقل یک بار در روز نیاز به آبیاری دارند و با گرمتر شدن روزها و بزرگتر شدن گیاهان، ممکن است روزانه به دو جلسه آبیاری نیاز داشته باشند. بررسی اینکه آیا گیاهان گوجه فرنگی به آب نیاز دارند یا خیر، ساده است. بند انگشت اشاره خود را باندازه 3 سانتیمتر به خاک بچسبانید تا بتوانید بررسی کنید که آیا خاک در این سطح مرطوب یا خشک است. اگر خشک باشد، گیاهان به آب نیاز دارند.

 آبیاری گیاهان نه تنها باید باندازه کافی انجام شود ، بلکه باید طبق برنامه و مطابق زمان بندی منظم صورت پذیرد. سعی کنید آبیاری را در صبح زود انجام دهید. شب ها از انجام آبیاری خودداری کنید. زیرا در شب هوا خنک است و وجود رطبت اضافی سبب بروز بیماری های قارچی می شود. همچنین بهتر است آبیاری را عمیق تر ولی با تعداد کمتر انجام دهید. زیرا سبب ایجاد سیستم ریشه ای قوی تر در گوجه فرنگی می شود و مقاومت آنها را هم در خشکسالی افزایش می دهد. در هر بار آبیاری ، آب باید تا عمق 5 سانتیمتری را خیس کند( با انگشتتان این موضوع را چک کنید). هرچند اگر مشکلی با خاک خشک دارید، آبیاری بهینه به تنهایی نمی تواند از کمبود آب در گیاه گوجه فرنگی شما جلوگیری کند.

مالچ می تواند به حفظ رطوبت در خاک و عایق بودن آن در برابر گرمای تابستان کمک کند. پس از شروع فصل رشد، می توانید مالچ را روی سطح خاک خود بپاشید تا از تبخیر آب جلوگیری کرده و خاک را در برابر گرمای تابستان عایق کنید. همچنین برای کمک به مرطوب نگه داشتن خاک، قبل از فصل رشد مقداری کمپوست به باغ خود اضافه کنید. کمپوست به خاکهای شنی نیز کمک می کند تا آب بیشتری را در خود نگه دارد.

دمای بالا

تنش دمایی بالا اندازه میوه را محدود می کند. این امر در مناطق گرم و مرطوب جنوب شرقی، به ویژه در ماه خرداد و تیر بسیار رایج است.

وقتی دما در هوای خشک خیلی زیاد می شود، اغلب کمبود آب را به دنبال دارد که قبلاً به آن پرداختیم. دمای بالا می‌تواند باعث ایجاد گوجه‌فرنگی‌های کوچک شود، حتی زمانی که آب فراوانی برای آبیاری گیاهان وجود دارد. با این حال، فراموش نکنید که شب های سرد در اوایل فصل می تواند به گیاهان آسیب برساند و بعداً باعث ایجاد میوه های کوچک شود.

علت کوچک ماندن میوه های گوجه فرنگی

گوجه فرنگی زمانی بهترین رشد را دارد که دما بین (18 تا 29 درجه سانتیگراد) در روز و زیر 24 درجه سانتیگراد در شب باشد . طبق تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه ایالتی کلرادو، وقتی دما به بیش از 35 درجه سانتیگراد افزایش یابد ، اندازه میوه ها در گوجه فرنگی کاهش خواهد یافت. . دمای بالا همچنین می تواند گلدهی و میوه دهی در گیاهان گوجه فرنگی را به تاخیر بیاندازد، به خصوص اگر گرده افشانی مشکل ساز باشد (در ادامه در این مورد بیشتر توضیح خواهیم داد). تاخیر در گلدهی و باردهی می تواند به این معنی باشد که گیاهان گوجه فرنگی انرژی یا زمان کافی برای تولید میوه به اندازه ای که انتظار داشتید را ندارند. در مناطق بسیار گرم، ممکن است لازم باشد گیاهان خود را از گرمای بعد از ظهر محافظت کنید تا از ایجاد گوجه فرنگی های کوچک جلوگیری کنید. عوامل دیگری نیز می تواند منجر به بزرگ نشدن گوجه فرنگی شود. در مناطق جنوبی، گرمای شدید باعث ایجاد گوجه فرنگی های کوچک می شود. لذا ممکن است لازم باشد گیاهان در مقابل آفتاب شدید بعد از ظهر محافظت شوند تا گیاهان گوجه فرنگی بتوانند به خوبی میوه دهند.

علت کوچکی میوه گوجه فرنگی

کمبود نور خورشید

گوجه فرنگی به آفتاب کامل نیاز دارد، یعنی حداقل 6 تا 8 ساعت نور خورشید در روز.

بهترین راه حل برای مشکل کم نوری این است که گوجه فرنگی های خود را در مکانی بکارید که نور خورشید در طول فصل رشد زیاد باشد. به یاد داشته باشید که نقطه ای که در اوایل بهار آفتابی به نظر می رسد ممکن است در اواخر فصل کاملاً توسط برگ درختان سایه بخورد. کمبود نور خورشید همچنین می تواند باعث کاهش فتوسنتز در گیاهان شود که منجر به کاهش انرژی برای رشد میوه می شود. بدون آب کافی نیز ، گیاهان گوجه فرنگی قادر به تولید انرژی کافی از فتوسنتز نخواهند بود. این کمبود انرژی و آب باعث می شود گیاهان شما نتوانند میوه های بزرگتری تولید کنند. اگر گوجه های شما به دلیل کمبود نور خورشید کوچک هستند مراقب باشید که چه مقدار سایه به گیاهان می دهید، زیرا سایه بیش از حد نیز می تواند اندازه میوه ها را محدود کند. (به همین دلیل باید مراقب باشید که هرگز برگ هایی را که روی خوشه میوه سایه می اندازند، هرس نکنید). لذا از آنجاییکه سایه زدن در ماه های ابری مانع از رشد کامل میوه می شود. مطمئن شوید که گلخانه در سایه درختان بزرگ یا ساختمان های بلند قرار نمی گیرد.

گرده افشانی ضعیف

یکی دیگر از دلایل احتمالی میوه های کوچک در گیاهان گوجه فرنگی، عدم گرده افشانی است. گرده افشانی ضعیف همچنین باعث کاهش میوه یا میوه کوچک گوجه فرنگی می شود. بیشتر گوجه‌فرنگی‌هایی که باغبان‌ها می‌کارند، خود بارور هستند، اما افزایش فعالیت گرده‌افشان در نزدیکی باغ می‌تواند گرده افشانی مناسب را تضمین کند.

 

وقتی تعداد دانه ها در داخل میوه های گوجه فرنگی اندک است می توانید متوجه شوید که گرده افشانی ضعیفی دارید که با تکان دادن آرام گیاه و سایر روش های خود گرده افشانی می توان آن را برطرف کرد. گیاهان گوجه فرنگی خود گرده افشان هستند، به این معنی که دارای هر دو قسمت نر و ماده در یک گل هستند. برای میوه دادن، باید گرده از قسمت نر گل روی مادگی از گل ماده قرار گیرد. گرده افشانی ضعیف حداقل به چند دلیل ممکن است رخ دهد. یکی از دلایل آن رطوبت زیاد است. وقتی رطوبت خیلی زیاد است، قسمت نر گل در رهاسازی گرده مشکل دارد، زیرا هوا خیلی چسبنده است. هنگامی که رطوبت خیلی کم است، گرده ها در ایجاد اتصال به قسمت ماده گل دچار مشکل می شوند، زیرا هوا به اندازه کافی چسبنده نیست. یکی دیگر از دلایل احتمالی گرده افشانی ضعیف گیاهان گوجه فرنگی، عدم فعالیت گرده افشان ها مانند زنبورها است. دمای شدید می تواند زنبورها را از انجام کار گرده افشانی باز دارد. کمبود گرده افشان ها مانند زنبورها می تواند از گرده افشانی مناسب گل های گیاه گوجه فرنگی جلوگیری کند. استفاده از سموم دفع آفات نباتی هنگام گلدهی گیاهان گوجه فرنگی  نیز می تواند فعالیت گرده افشان ها را مختل کند. برای جلوگیری از این مشکل، از مصرف سموم دفع آفات خودداری کنید و از همسایگان خود نیز بخواهید همین کار را انجام دهند. همچنین گیاهانی را بکارید که در زمان های مختلف گل می دهند تا زنبورها را جذب کرده و موجب حفظ آنها در طول سال شوند.

متأسفانه، در مورد رطوبت شدید کاری نمی‌توانید انجام دهید، همانطور که در بالا ذکر شد، رطوبت بالا می تواند مشکل ساز باشد، بنابراین سعی کنید گرده افشانی دستی را زمانی انجام دهید که هوا خیلی مرطوب (یا خیلی خشک) نباشد.  

اسیب  به ریشه ها

ریشه های نشاهای گوجه فرنگی زمانی که آنها را به باغچه انتقال می دهید  آسیب می بیند. اگر ریشه‌های گیاه گوجه‌فرنگی شما آسیب ببیند، میوه (و خود گیاه) می‌تواند کوچک‌تر از چیزی باشد که انتظار داشتید.

یک نکته دیگر که باید به خاطر داشته باشید: نهال گوجه فرنگی خود را با گلدانی که داخل آن است در زمین قرار ندهید! ممکن است گیاه نتواند از گلدان عبور کند تا به خاک اطراف برسد. اگر این اتفاق بیفتد، گیاه در رشد و تولید میوه درشت دچار مشکل می شود.

 

آفات و بیماری ها

این امکان وجود دارد که آفات یا بیماری ها گیاه گوجه فرنگی شما را ضعیف کرده و باعث کوچک شدن میوه شوند. با این حال، اگر چنین بود، احتمالاً علائم دیگری مانند توقف رشد گیاه یا تغییر شکل ظاهری را  نیز مشاهده خواهید کرد.

اکنون  که تصور بهتری از علت ایجاد گوجه فرنگی های کوچک در باغ خود دارید می توانید از بسیاری از رایج ترین مشکلاتی که باعث ایجاد گوجه فرنگی های کوچک می شوند جلوگیری کنید.

 

منابع:

  1. Causes of Small Tomatoes. Why Does Tomato Fruit Stay Small? https:// www. Gardeningknowhow.com
  2. What Causes Small Tomatoes? https:// www. Gardeningchannele.com
  3. Why Are My Tomatoes Small? https:// greenupside.com
  4. Tomato Fruit Problems. https:/ www. missouribotanicalgarden. org
  5. Why Do the Tomato Plants Produce Fruit That Are Too Small? http:// extension. Misstate. Edu
  6. Tomatoes Are Ripening Problems. https:// www. rhs. org. uk
  7. Tomatoes: Fruit Ripening Problems. https://www. rhs.org

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401