علت تلخی خیار

ارسال شده در 29 خرداد ماه 1401

130 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

کمتر کشاورزی است که رشد خیار تلخ را تجربه نکرده باشد. چیزهای کمی به اندازه نگهداری از سبزیجات در تمام فصل خسته کننده هستند، اما در نهایت آنها را برداشت کرده و متوجه می شوید که طعم خیلی خوبی ندارند وقتی بوته ها رشد کرده و به میوه می رسند. خیار به دلیل پربار بودن، گاهی اوقات تا حد بسیار زیاد، مهم است.

متأسفانه،  نمی توان تشخیص داد که آیا خیار که هنوز در حال رشد است تلخ می شود یا خیر اما زمان دارید تا کاری در مورد آن انجام دهید. معمولاً، تلخی ناشی از برخی شرایط آب و هوایی یا خاک است که به راحتی قابل حل است. به همین دلیل است که انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از تلخ شدن آنها در وهله اول بسیار مهم است.

علت تلخی خیار

چه چیزی خیار را تلخ می کند؟

خیارهای پرورشی همگی حاوی کوکوربیتاسین B و کوکوربیتاسین C هستند، ترکیباتی که ظاهراً برگ‌های آن‌ها را تلخ می‌کند و برای حیوانات اهلی طعم کمتری دارد. این ترکیبات معمولاً به برگ ها و ساقه گیاهان محدود می شوند، بخش هایی از گیاه که انسان نمی خورد، بنابراین ما از وجود آنها آگاه نیستیم. تنها زمانی که آنها به درون میوه ها حرکت می کنند، طعم تلخ را تشخیص می دهیم. معمولا میوه ها کامل نیستند که تلخ می شوند.

 پیشگیری از خیار تلخ

هنوز در مورد اینکه چه چیزی باعث انتشار تلخی در میوه ها می شود اختلاف نظر وجود دارد، اما به نظر می رسد که انواع استرس در حین رشد خیار اشاره دارد. بنابراین اگرچه نمی‌توانیم مشکل را بعد از واقعیت اصلاح کنیم، اما می‌توانیم از 3 شرایط رشد زیر که علت های اصلی تلخی در خیار هستند را برسی کرده و از تلخی خیار جلوگیری کنیم.

شرایط خشک: دوره‌های طولانی هوای گرم و خشک می‌تواند باعث ایجاد خیار تلخ شود. بوته های خیار را به خوبی آبیاری کنید تا تمایل به تلخ شدن خیارها کاهش یابد. در طول هفته مقدار کافی آب در اختیار گیاه قرار دهید و در طول دوره‌های خشکی شدید، بیشتر آبیاری کنید. برای اطمینان از دریافت رطوبت کافی و ثابت، آبیاری قطره ای را اضافه کنید. انگشت اشاره خود را به عمق 3تا4 سانتیمتری در خاک بچسبانید. اگر مرطوب است نیازی به آبیاری نیست. اگر خاک خشک است، زمان آبیاری است. برای کمک به حفظ رطوبت خاک و جلوگیری از علف های هرز، هنگام افزایش دما، مالچ را به اطراف ریشه ها اضافه کنید. هنگامی که دما تا حدود 32درجه سانتیگراد افزایش می یابد، یک پارچه سایه بان اضافه کنید تا نور فیلتر شده برای گیاهان در گرم ترین بخش فصل رشد فراهم شود. دمای بسیار گرم گیاهان را تحت فشار قرار می دهد، که باعث ایجاد تلخی می شود.

خاک با حاصلخیزی کم(خاک ضعیف): یکی دیگر از عوامل موثر در تلخی خیار، حاصاخیزی کم و کمبود مواد مغذی است. خیارها تغذیه کننده های سنگینی هستند و خاک غنی از مواد آلی به تولید خیارهایی با تنش کمتر و طعم بهتر کمک زیادی می کند. هنگام آماده کردن بسترها کمپوست اضافه کنید و سپس گیاهان را در طول فصل رشد بپوشانید. اگر خاک شما کمتر از حد ایده آل است، هر 4 تا 6 هفته یک بار به خیار خود کود متعادل بدهید. کاشت خیار را در بسترهای مرتفع یا تپه‌ها در نظر بگیرید - هر دو گزینه اجازه می‌دهند خاک زودتر در فصل گرم شود و به گیاهان جوان کمک می‌کند از استرس ناشی از خاک خنک جلوگیری کنند. استرس کمتر در تلخی کمتر بسیار موثر است..

رقابت بیش از حد: خیارها به عنوان تغذیه کننده های سنگین، از رقابت برای آب و مواد مغذی، چه از سایر گیاهان خیار یا علف های هرز، بیزارند. بستر را عاری از علف های هرز نگهدارید و هنگام کاشت بذر در بهار، بوته های خیار را با فاصله مناسب کشت کنید. خیارهای داربستی یا در قفس را با فاصله 20تا30 سانتیمتری از هم بکارید و فاصله گیاهان تپه شده را تا 90سانتیمتر از هم افزایش دهید. با ایجاد فضای کافی برای رشد و مواد مغذی موجود،فاصله مناسب از تلخی آنها جلوگیری می کند.

کمبود نور خورشید: مناطق ابری، به دلیل کمبود نور خورشید، خیار تلخ را گزارش کرده اند. باز هم، شما نمی توانید ساعات تابش خورشید را کنترل کنید، اما می توانید در محلی بکارید که به اندازه ای که طبیعت اجازه می دهد، آفتاب بگیرد. اگر هوا خنک و مرطوب و همچنین ابری باشد، پرورش خیارهای شما در زیر پوشش، مانند یک تونل، گرما و نور موجود را تقویت می کند. در باغ، از کاشت خیار در مناطقی که توسط محصولات بلندتر سایه می اندازند، خودداری کنید، مگر اینکه در آب و هوای بسیار گرم زندگی می کنید - کمی سایه بعد از ظهر ممکن است به جلوگیری از تلخی در گرم ترین روزها کمک کند.

علت تلخی خیار

بنابراین، اگرچه گیاهان خیار نسبتاً به راحتی رشد می کنند، و می توانید برداشت فوق العاده ای از چند گیاه داشته باشید، اما برای به دست آوردن کیفیت و همچنین کمیت، باید شرایط رشد خوبی برای آنها فراهم کنید: آفتاب فراوان، آب معمولی، و خاک غنی. .

 

در نهایت، به دنبال انواعی باشید که مناسب منطقه شما هستند و برچسب "غیر تلخ" دارند. برخی از انواع قابل اعتماد عبارتند از "Marketmore 97"، "Diva"، "Eversweet" (هر گونه ای که در نام "شیرین" باشد)، "Long Green Improved"، و "Lemon" وارثی.

 

مانند همه گیاهان، خوراکی یا غیر خوراکی، ترفند واقعی برای گیاهان سالم و مولد خیار این است که در مورد شرایط رشد گیاه تحقیق کنید و تمام تلاش خود را برای فراهم کردن آنها انجام دهید. حتی چند روز استرس نیز می تواند باعث ایجاد یک اثر موج دار آسیب شود. گیاهان زینتی احتمالا بهبود می یابند، اما شما فقط یک بار فرصت دارید که آن را با خیار و سایر گیاهان خوراکی درست کنید. به همین دلیل بسیار مهم است که در انتخاب محل رشد و انواع خوراکی خود کمی فکر کنید.

با خیار تلخ چه کنیم؟

اگر با خیارهای تلخ مواجه شدید، خود به خود دست به سطل کمپوست نزنید. پوست کندن میوه باید طعم آن را بهبود بخشد. 3تا5 سانت اول را از انتهای ساقه ببرید و طعم آن را امتحان کنید. اگر هنوز تلخ است، یک برش به سمت مرکز خیار امتحان کنید و ببینید شیرین تر است یا خیر. شما باید بتوانید بیش از اندازه کافی برای یک سالاد نجات دهید.

و به محض اینکه متوجه یک خیار تلخ شدید، اقدامات احتیاطی بالا را انجام دهید تا مطمئن شوید که بقیه محصول شما به سرنوشت مشابهی دچار نخواهد شد.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401