ضدعفونی کردن خاک

ارسال شده در 26 تیر ماه 1401

61 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

ضدعفونی کردن خاک:

خاک استریل خاکیست که از عوامل بیماری زا، علف های هرز و هر عاملی که به گیاه آسیب می زند عاری می باشد. در زیر به راه های  ضدعفونی کردن شیمیایی و غیر شیمیایی خاک می پردازیم.

 روش غیر شیمیایی ضد عفونی کردن خاک با کمک انرژی خورشید یا بخار آب اتفاق می افتد. در روش غیر شیمیایی دمای خاک تا دمای معینی بالا می رود و امکان اینکه فقط باکتری های مضر خاک را از بین برد و باکتری های مفید باقی بمانند وجود دارد. در گلخانه ها ضدعفونی کردن به روش غیر شیمیایی مرسوم تر است. روش شیمیایی  ضد عفونی خاک با استفاده از گاز های تدخینی می باشد که برای سلامت انسان و محیط زیست بسیار مضر و خطرناک هستند. نمونه هایی از این گاز های تدخینی متیل بروماید و متام سدیم هستند. در روش شیمیایی تمامی ارگانیسم های مفید و مضر خاک از بین می روند. اگر بعد از پاکسازی، عوامل بیماری زا خاک را آلوده کنند به دلیل نبود باکتری های مفید، آلودگی به سرعت در خاک پخش می شود.

راه های غیر شیمیایی:

روش ضدعفونی کردن خاک با بخار آب:

این روش یکی از بهترین روش های ضدعفونی می باشد که در آن خاک بلاقاصله قابل استفاده است و خطری برای سلامت انسان و محیط زیست ندارد. در این روش باید رطوبت خاک در حددود 50 درصد  ظرفیت مزرعه باشد، خاک نه کلوخه شده و نه خیلی نرم باشد، کود دامی و خاک برگ به خاک اضافه شده باشد. بخار آب  را می توانید به مدت 20 دقیقه با دمای 80 درجه سانتی گراد یا به مدت  30 دقیقه  60 درجه سانتی گراد استفاده کنید.

روش های بخار دهی به خاک عبارتند از : 1- بخار دهی زیر زمینی 2- هوا بخار 3-بخار دهی در شرایط خلا 4- بخار دهی نواری متحرک 5- بخار دهی زیر پوشش های عایق مخصوص

ضد عفونی کردن خاک با انرژی خورشیدی:

در مناطقی که تابستان های گرم دارند این روش رایج است یک پلاستیک شفاف به مدت 6 هفته روی خاک بکشید این کار را در گرم ترین روزهای سال انجام دهید و بعد از این مدت نباید خاک را زیر و رو کنید. در طول این مدت دما در 5 سانتی متر سطحی خاک به 54 درجه سانتی گراد و در 20 سانتی متری به 40 درجه سانتی گراد خواهد رسید. روش ضدعفونی کردن با انرژی خورشید نماتد ها و دیگر عوامل بیماری زا و بذر علف های هرز را از بین می برد، همچنین دسترسی مواد آلی خاک را بیشتر می کند.

راه های شیمیایی:

روش ضدعفونی خاک با متام سدیم:

متام سدیم حلالت خوبی در آب داشته و به سرعت به متیل ایزو تیوسیونات تبدیل شده و دارای طیف وسیع قارچ کشی و نماتد کشی می باشد .

در این روش به ازای هر متر مربع 100 سی سی از متام سدیم در 5 لیتر آّب ریخته و روی سطح خاک بپاشید و سپس روی آن پلاستیک بکشید و اجازه دهید  5 هفته روی خاک بماند.

روش ضدعفونی خاک با متیل بروماید:

متیل بروماید به راحتی در آب حل نمی شود. مصرف این ماده به دلیل آثار زیان بار زیست محیطی توصیه نمی شود.

 در این روش سطح خاک باید صاف و رطوبت در حد ظرفیت مزرعه باشد روی خاک پلاستیکی کشیده و گاز متیل برو ماید را از چند نقطه تزریق کنید. میزان 50 گرم در هر متر برای نماتد ها و حشرات مصرف شود اما برای مبارزه با قارچ های مضر 100 گرم به ازای هر متر مربع استفاده کنید. بعد از 24 ساعت پلاستیک را جمع کنید و تا 24 ساعت بعدی اجازه نزدیک شدن انسان و حیوانات را به خاک ندهید. در این روش مدت 2 تا 3 هفته  هوادهی خاک  زمان می برد.

ترکیبات ضدعفونی کننده خاک

ترکیبات ضدعفونی کننده خاک شامل اسید فسفریک و مواد همراه در بازار موجود است که این مواد نقش مهمی در کنترل آفات، نماتد ها و  بیماری های خاکزاد دارند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه ی ضد عفونی کردن خاک مزرعه یا گلخانه ی خود با متخصصان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401