شپشک آرد آلود

ارسال شده در 25 تیر ماه 1401

دسته بندی: آفات و بیماری ها
61 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

شپشک آرد آلود:

شپشک ارد آلود با نام علمی pseudococcus جز آفات می باشد و دارای گونه های متفاوتی ست. این آفت در مناطق گرم و مرطوب فعالیت دارد. به طیف وسیعی از گیاهان آسیب می زند. از لحاظ ظاهری حشره ایست  به طول 3 میلی متر بدون بال با پوشش مومی سفید رنگ در اطراف خود. این حشره در هنگام تغذیه پوششی سفید رنگ روی گیاه تولید می کند و باقی می گذارد و در زیر همین پوشش نیز تخم گذاری می کند.

گیاهان میزبان: دامنه میزبانی وسیعی دارند به مرکبات، درختان میوه و گیاهان زینتی خسارت وارد می کند. گیاهان زینتی میزبان شپشک آرد آلود  بیشتر گونه های مختلف بگونیا ،سرو، حسن یوسف ، نخل زینتی ، سیکاس ، کاتالیا، کلماتیس و آرمایلیس  می باشند.

تغذیه: این آفت دارای قطعات دهانی مکنده می باشد و از شیره گیاهی و تمام قسمت های گیاه تغذیه می کند. گیاهان ضعیف که از نظر تغذیه ای مشکل دارند بیشتر در معرض حمله این آفت قرار می گیرند چرا که گیاهان ضعیف سد دفاعی کمتری دارند. همچنین شپشک ارد آلود تولید عسلک می کند که باعث تجمع قارچ فوماژین می شود .

خسارت: کاهش رشد ، زرد رنگ شدن برگ ها ، ریزش برگ های جوان ، خشک شدن شاخه ها ، کاهش فتوسنتز ، ترشح عسلک ، از بین رفتن شادابی گیاه و همچنین ظاهر بد گیاه از خسارت های این افت می باشد. 

نحو مقابله: در ابتدا بهتر است  با استفاده از کودهای تقویتی گیاه تغذیه شود واز حمله این آفت به گیاه جلوگیری شود. اما در صورتی که گیاه به این آفت دچار شود چند راه حل وجود دارد که می تواند این مشکل را برطرف کند. اولین راهکار شست وشوی گیاه می باشد با شست وشوی گیاه می توان این حشرات را از بین برد .

روش دیگر استفاده از محلول اب و روغن می باشد با استفاده از روغن منافذ تنفسی گیاه بسته می شود و حشره از بین می رود اما باید توجه شود پس از چند روز لازم است برگ های گیاه با دستمال نم دار پاک شود.

یکی دیگر از روش های استفاده از محلول آب و صابون مایع می باشد این روش هم مانند روش آب و روغن سبب بسته شدن منافذ تنفسی حشره و از بین رفتنن آن می شود. در انتها اگر هیچ یک از این روش ها در کنترل این حشره کاربرد نداشت می توان از سموم حشره کش مانند مالاتیون ، دیمتوات و... استفاده کرد.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401