شرایط نگهداری و قلمه زدن شفلرا

ارسال شده در 27 دی ماه 1402

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

مقدمه

شفلرا یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا و پرطرفدار این روزهای دنیای گل و گیاه است. گیاهی بسیار مقاوم و تصفیه کننده هوا است.

یکی از دلایل محبوبیت این گیاه مراقبت بسیار راحت آن است، اما نیاز به مراقبت‌های خاصی دارد.

شفلرا با نام علمی "Schefflera actinophylla" گیاهی زیبا و بومی استرالیا است که به شکل درختچه‌ای همیشه سبز می باشد که ارتفاع آن به 3تا 6 متر می‌رسد. این گیاه به خاطر تحمل شرایط بد نگهداری از جمله گیاهان محبوب گلدانی و آپارتمانی محسوب می‌شود. برخی از انواع آن برگ‌های ابلق دارند و برخی  کوتاه قد هستند.

البته باید گفت که این گیاه به دلیل تولید ماده کلسیم اگزالات هم برای انسان و هم برای حیوانات سمی می باشد. از این رو از تماس شیره گیاه با دست خودداری کنید چراکه سبب بروز حساسیت خواهد شد. همچنین خوردن شاخه و ریشه گیاه سبب مسمومیت می شود.

تکثیر و نگه داری شفلرا

شرایط لازم برای نگهداری گیاه شفلرا

نور: گیاه شفلرا به نور متوسط تا زیاد ولی بصورت غیر مستقیم نیاز دارد .

دما: گیاه شفلرا بومی مناطق گرمسیر می باشد و به سرما حساس است در صورتی که در هوای سرد قرار گیرد برگها دچار ریزش می شود.

رطوبت: گیاه شفلرا نیاز به رطوبت متوسط تا زیاد دارد و در تابستان نیاز به ایجاد جزیره برای رطوبت رسانی دارد.

ابیاری: گیاه شفلرا به ابیاری حساس می باشد و در صورت ابیاری کم دچار ریزش برگ و ابیاری زیاد سبب پوسیدگی  ریشه می شود. ابیاری فقط در زمانی که سطح خاک تا عمق یک بند انگشت یا 2-3 سانتیمتری خشک باشد انجام می شود و ابیاری نباید به صورت غرقابی باشد.

خاک:خاک گیاه شفلرا باید سبک با زهکشی بالا باشد تا اب اضافی خارج شده و ریشه گیاه دچار پوسیدگی نشود.

تغذیه: گیاه شفلرا برای رشد بهتر نیاز به کوددهی می باشد برای کسب اطلاع بیشتر می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب مجموعه شهر گیاه در ارتباط باشید.

 

چند روش تکثیر شفلرا در منزل

روش های تکثیر شفلرا، کار آسانی است که با چند طریق مختلف مثل، قلمه زدن در آب، قلمه زدن در خاک، قلمه برگ و ساقه، خوابانیدن، کاشت بذر و … می‌توانید شفلرا را تکثیر کنید.

بهترین زمان برای  تکثیر شفلرا در فصل رشد گیاه یعنی بهار و تابستان است.

به‌طور کلی برای انتخاب روش تکثیر شفلرا به یاد داشته باشید که استفاده از قلمه روشی راحت است و احتمال شانس موفقیت آن نسبت به سایر روش‌ها بیشتر است.

تکثیر شفلرا از ساقه علاوه بر سادگی این مزیت را دارد که برای طیف متنوعی از گونه‌های این گیاه آپارتمانی هم جواب می‌دهد.

 

مراحل تکثیر شفلرا با روش قلمه‌زنی ساقه

برای تکثیر شفلرا از طریق ساقه مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا قلمه‌ای را از ساقه ای سالم و بدون آفت که به پایه گیاه مادری نزدیک است انتخاب کنید و به وسیله یک چاقوی تیز و ضد عفونی شده قلمه ای به طول 8 الی 10 سانتی متری جدا کنید.
  • برای ریشه‌زایی سریع‌تر قلمه‌ها، می‌توانید انتهای آنها را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید.
  • گلدان و خاک مناسبی رو برای تکثیر شفلرا تهیه کنی(خاک مناسب برای قلمه‌‌ها مخلوطی از پرلیت و پیت‌ماس یا کوکوکوپیت استفاده کنید) خاک گلدون باید مرطوب باشه ولی اصلا اجازه ندین که خیلی خیس بشه چون گیاه دچار پوسیدگی میشه. قلمه ساقه را درون خاک بگذارید و خاک اطراف قلمه را خوب فشرده و محکم کنید.
  • قلمه ساقه را درون خاک بگذارید و خاک اطراف قلمه را خوب فشرده و محکم کنید.
  • گلدان قلمه ساقه را در محیطی با نور ثابت اما غیرمستقیم بگذارید تا در عرض چند هفته ریشه‌زایی کند.

تکثیر گیاه شفلرا از طریق ساقه

 تکثیر شفلرا از طریق خوابانیدن ساقه‌ها

این گیاه از طریق خوابانیدن ساقه‌ها نیز تکثیر می‌شود.

مزیت این روش این است که کلیه مواد غذایی و آب توسط گیاه مادر به شاخه خوابیده شده ارسال شده تا شاخه مورد نظر ریشه دار شود و بعد از ریشه دار شدن آن را از گیاه مادر جدا کرده و در گلدان جداگانه ای کشت می کنیم.
شاخه‌ها را می‌توان خم کرد و قسمتی از آنان را در خاک کاشت به نحوی که خاک به ارتفاع 8-6 سانتیمتر بر روی آنان قرار گیرد. برای جلوگیری از جابجایی ساقه‌ها می‌توان قطعه‌ای سنگ بر روی منطقه‌ای که ساقه‌ها به زیر خاک رفته‌اند گذاشت.
همواره خاک را باید مرطوب نگهداشت. در ناحیه تماس شاخه با بستر خاک ریشه حدود 6-8 هفته بعد از عمل خوابانیدن ریشه‌ها شکل می‌گیرند که در این زمان می‌توان گیاه جدید را از گیاه مادری جدا کرد و به طور مستقل آن را در گلدانی جداگانه کاشت.

 

تکثیر گیاه شفلرا از طریق ریشه هوایی :

در این روش یک ساقه بلند از گیاه شفلرا را انتخاب می‌کنیم، در صورت داشتن برگ در نزدیکی محل برش ساقه، برگ را حذف کنید تا فضا برای کار کردن فراهم باشد. به وسیله کاتر یا چاقو مناسب که تیز، تمیز و استریل باشد، پوست ساقه گیاه را جدا کنید.
مراقب باشید تا به آوندهای آبکش و آوندهای چوبی گیاه آسیبی وارد نشود. سپس قسمتی از ساقه که خراشیده شده را به وسیله خزه اسفاگنوم بپوشانید، نکته مهم اینکه خزه اسفاگنوم را از قبل درون ظرف آب گذاشته تا خوب مرطوب شده باشد و قبل از گذاشتن روی ساقه گیاه کمی خزه اسفاگنوم را فشار داده تا آب اضافی تجمع شده در خزه خارج شود.
خزه را به دور ساقه گیاه گذاشته و روی آن را به وسیله کیسه پلاستیک محکم بپیچید، به گونه‌ای که هوا داخل کیسه نباشد و جوری با چسب بالا و پایین کیسه را محکم ببندید که تبادل هوایی صورت نگیرد. بعد از گذشت زمان حدود 20 الی 30 روز محل خراشیده شده روی ساقه گیاه ریشه خواهد داد.
بعد از گذشت مدت زمانی که ریشه قشنگ شکل گرفت، کمی پایین‌تر از محل ریشه داده شده را به وسیله قیچی جدا کرده و با انتخاب خاک خوب و مرغوب، گلدان مناسب، گیاه را به گلدان جدید منتقل نمایید.

تکثیر شفلرا از طریق بذر:

در تکثیر گل شفلرا با بذر در دمای ۲۰ درجه سانتیگراد، بذرها را در سینی بذر حاوی کمپوست، به صورت پراکنده بکارید. وقتی که نهال‌های بذری به طول ۲-۴ سانتیمتر رسیدند، آنها را بیرون آوردید. حال هر یک از نهال‌ها را در گلدانی با قطر دهانه ۶ سانتیمتر و حاوی کمپوست بکارید. در نهایت گلدان را در نور مناسب و کافی قرار دهید.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401