شرایط نگهداری از گیاه کروتون

ارسال شده در 06 تیر ماه 1403

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

آشنایی با شرایط نگهداری گیاه کروتون در داشتن گیاهی شاداب و سالم بسیار موثر است. کروتون یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که رنگ های بسیار زیبا و جذابی دارد. اسم این گیاه کروتون یا کرچک هندی است. برگ های این گیاه به رنگ سبز تیره است که با رنگ هایی مانند قرمز، نارنجی، زرد، سبز کمر رنگ آمیخته شده است اما به اندازه زیباییش، گیاه حساسی نیز محسوب می شود و نگهداری از آن کمی سخت است. بنابراین باید به طور کامل با شرایط و طرز نگهداری از گل کروتون پرتقالی، رشته ای و قطره طلا در آپارتمان، گلخانه ها یا باغچه های آپارتمانی آشنا شویم. برای مراقبت و پرورش آن باید طبق اصولی پیش رفت که در این وبلاگ به طور خلاصه شرح داده می شود:

آشنایی با گیاه کروتون

روش آبیاری : به دلیل این که گیاه کروتون بومی مناطق گرمسیر است، هوای گرم و مرطوب بهترین شرایط محیطی برای نگهداری از آن است. به علاوه خاک آن در فصل های بهار و تابستان  باید رطوبت کافی داشته باشد. این گیاه آب زیاد و غرقاب کردن خاک را دوست ندارد، بنابراین در آبیاری این گیاه باید حد تعادل را رعایت کرد تا باعث بیماری کروتون نشوید. برای آبیاری این گیاه سعی کنید آب آبیاری را یک یا دو روز کنار بگذارید تا هم موادی مانند کلر و سموم دیگر از بین بروند و همچنین آب  هم دمای محیط شود چرا که آب سرد باعث اختلال در رشد گیاه شده و موجب رنگ پریدگی برگ ها می شوند. از دیگر نکات آبیاری کروتون ها این است که در زمان نهفتگی (پایان فصل پاییز و زمستان) لازم است که آبیاری قطع شود. در این فصول اجازه دهید تا عمق یک تا دو و نیم سانتی متری خاک خشک شود. با وجود اینکه این گیاه به رطوبت و آب بالایی نیاز دارد اما آبیاری بیش از حد منجر به پوسیدگی ریشه گیاه می شود. در مقابل آبیاری کم نیز منجر به خشک شدن و نابودی گیاه می شود. زمانی که برگ های گیاه کروتون ظاهری پژمرده پیدا کند به این معنی است که گیاه دچار کمبود آب شده و زمان آبیاری فرا رسیده است.

نور آفتاب : گیاه کروتون جز گیاهان است که نور زیاد را می پسندد و به نور فراوانی نیاز دارد، هرچند که نور شدید آفتاب منجر به سوختن برگ های گیاه می شود. در نهایت هرچه رنگ های روی برگ های کروتون متغیر و رنگارنگ باشد، گیاه به نور بیشتری نیاز دارد. در صورتی که محیط نگهداری از گیاه کروتون نور کمی داشت، می توان از لامپ رشد استفاده کرد تا کمبود نور جبران شود.

رطوبت: یکی دیگر از نیازهای گیاه کروتون، مرطوب بودن شرایط محیط نگهداری از آن است چراکه این گیاه به رطوبت بالایی نیاز دارد. غبارپاشی برگ ها و یا کشیدن دستمال مرطوب روی برگ ها نیز بسیار موثر است. همچنین طریقه نگهداری این گیاه به گونه ای است که باید در فصل تابستان روزی یکبار و در فصل زمستان هفته ای یکبار غبارپاشی صورت گیرد. همچنین از غبارپاشی برگ ها زیر نور شدید آفتاب خودداری شود چرا که باعث ایجاد لکه های سیاه می شود.

دمای: برای نگهداری و رشد گیاه کروتون بهتر است دمای اتاق را بین 15 تا 25 درجه سانتی گراد نگه دارید. باید سعی کنید در روزهای گرم تابستان دمای اتاق بیش از 28 درجه نشود. چرا که این مساله باعث پژمردگی برگ ها می شود. همچنین شرایط و طریقه نگهداری و پرورش گل کروتون رشته ای، طلایی، سوزنی، سبز در زمستان باید به گونه ای باشد که دما از 10 درجه سانتی گراد کمتر نشود.

خاک مورد نیاز : خاک گلدانی که برای این گیاه انتخاب می کنید علاوه بر مغذی بودن، سبک نیز باشد. علاوه بر این باید به خوبی زهکشی شده باشد تا آب اضافی از آن خارج شود و ریشه گیاه آسیب نبیند. بهترین ترکیباتی که می توانید برای خاک انتخاب کنید عبارت است از: سه قسمت خاک برگ + دو قسمت ماسه شسته شده + یک قسمت خاک باغچه و ترکیب سه قسمت خاک برگ + دو قسمت خاک باغچه + یک قسمت ماسه.

شرایط نگه دار ی کروتون

کود دهی : گیاه کروتون برای رشد و پرورش مطلوب نیاز به مواد مغذی دارد. شرایط و روش نگهداری از گل و گیاه کروتون سرنیزه، قرمز، لکه طلا، آکویا یکسان است و به گونه ای است که باید حتما خاک را به کود آغشته کنید تا به طور کامل تغذیه شود. چرا که خاک گیاه هر چقدر مغذی باشد نمی تواند جواب نیازهای این گیاه به مواد غذایی را بدهد. بهتر است در بهار و تابستان که فصل رشد گیاه است هر دو هفته یکبار خاک را تقویت کنید. در فصل های پاییز و زمستان که فصل استراحت آن است نیز هر ماه یا دو ماه یکبار کوددهی را تکرار کنید. بهتر است کود به صورت مایع باشد و از میزان پتاسیم و نیتروژن بیشتری برخوردار باشد. بعلاوه مصرف کودهای آهسته رهش به صورت گرانوله و یا به شکل مایع نیز می تواند برای کوددهی این نوع گیاه مناسب باشد. در کل می توان چنین گفت که کودهای NPK برای نگهداری از گل کروتون گزینه مناسبی هستند.

تعویض گلدان : در ابتدا دقت کنید که کف گلدانی که برای این گیاه در نظر گرفته اید، باید سوراخ شده باشد تا آب اضافه آن خارج شود. نکته بعد که باید به آن دقت کنید این است که مانند سایر شرایط نگهداری از گل کروتون که کمی مشکل تر از گل های دیگر بود، تعویض گلدان نیز باید با حساسیت بالایی انجام شود، چرا که ایجاد شک برای گیاه باعث ریزش برگ ها می شود. پس بهتر زمانی که ریشه ها رشد کرد و از خاک بیرون آمد در فصل بهار و تابستان نسبت به تعویض گلدان اقدام کنید. این زمان دو سال یکبار اتفاق می افتد. گلدان جدید نیز باید 2 تا 5 سانتی متر از گلدان قدیمی بزرگ تر باشد.

نحوه تمیز کردن برگ ها : یکی دیگر از مواردی که در نگهداری کروتون ها باید رعایت شود تمیز کردن برگ هاست، چرا که برگ ها برای تنفس بیشتر و بهتر به این کار نیاز دارند. برای این کار می توان از آب چند روز مانده استفاده کرد و همچنین محلول آب و صابون های بدون بو یا گیاهی استفاده کرد. یک اسفنج را با آب و صابون خیس کنید و به آرامی روی برگ ها بکشید تا تمیز شوند. دقت کنید حین انجام کار محلول آب و صابون روی برگ ها نریزد.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.