شرایط عمومی نگهداری گیاهان اپارتمانی

ارسال شده در 15 اردیبهشت ماه 1401

151 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

گیاهان اپارتمانی علاوبر ایجاد طراوت و تازگی در خانه در تصفیه هوا ودکوراسون منازل نقش داردند،با توجه به این که گیاهان موجودات زنده ای هستند باید با در نظر گرفتن محیط مناسب بتوانیم از انها نگهداری کنیم.در این متن برخی از نیاز های عمومی گیاه را برسی می کنیم.

نور:   

گیاهان اپارتمانی عموما گیاهانی هستند که نیاز به نور مستقیم افتاب ندارند و نور غیر مستقیم برای انها کفایت می کند اما باید در نظر گرفت گیاهان برای رشد خود به نور نیاز دارند و هیچ گیاهی در تاریکی رشد نمی کند و با توجه به این که نیاز نوری گیاهان متفاوت است باید در نظر گرفت که برخی گیاهانی مانند سیکاس،حسن یوسف،کراسولا،شمعدانی،گل مرجان ،گل سنگ و...گیاهانی هستن که نیاز به نور مستقیم دارند باید در هنگام خرید گیاه به نیاز نوری گیاه توجه نمود.

خاک:

گیاهان اپارتمانی به دلیل این که در گلدان هستند نیاز به خاک های سبک با زهکشی مناسب دارند بهترین خاک برای گیاهان اپارتمانی استفاده از ترکیب خاک باغچه،کود دامی پوسیده،ماسه و خاک برگ می باشد. خاک برگ به دلیل سبکی ان است که استفاده می شود البته باید توجه شود که خاک برگ به دلیل عدم موجود مواد غذایی باید با خاک دیگری نظیر ورمی کمپوست مخلوط شود چرا که خاک ورمی کمپست یکی از تقویت کننده های گیاه می باشد .

رطوبت:

اگر گیاه در سلامت باشد و در تنش نباشد رطوبت اتاق(حدود 40تا60درصد)برای اغلب گیاهان اپارتمانی کافی می باشد و در صورت بی حالی و فتادگی برگها می توان از هر یک از روش های رطوبت رسانی مانند بخور سرد ،ایجاد جزیره واسپری اب و... استفاده کرد.

دما:

دما یکی از فاکتور های مهم رشد گیاه است واغلب گیاهان اپارتمانی در دمای اتاق حدود(15تا23 درجه سانتی گراد)رشد خوبی دارند اما باید توجه شود که گیاهان به طور کلی در فصول رویشی یعنی بهار و تابستان نیاز به دمایی بیشتر ودر فصل زمستان زمان استراحت نیاز به دمای کمتر دارند.البته که برخی گیاهان مانند برگ بیدی و یوکا به دمای پایین تری نیاز دارند و همچنین برخی گیاهان مانند کاکتوس ها به دمای بالا عادت دارند و دمای بیشتر از 25 نیز مشکلی برای گیاه ایجاد نمی کند.

آبیاری:

در ابیاری باید به این نکته که نیاز ابی گیاهان متفاوت است توجه شود وباید بدانیم ابیاری کم یا زیاد هر دو گیاه را دچار تنش می کند و هرگز گیاه نباید به مرز پژمردگی یا پوسیدگی دچار شود بهترین روش برای ابیاری این است ک خاک در حد فاصل دو ابیاری چک شود و زمانی که سطح خاک تا عمق حدود 2سانتی متر یا یک بند انگشت خشک بود ابیاری بعدی انجام شود از دیگر نکات ابیاری دمای اب است که بهترین دما اب همان دمای محیط است.

تغذیه:

گیاهان مانند دیگر جانداران نیاز با تغذیه دارند و نبود تغذیه مناسب باعث ایجاد عارضه های از جمله رنگ پریدگی ،زرد شد برگ وسوختگی و...می شود. تغذیه مناسب گیاه سبب افزایش مقاوت گیاه به افات و بیماریها می شود همچنین گیاه ازلحاظ ظاهری سرحال است. برای تغذیه می توان از کود های ریز مغذی  استفاده کرد. به طور مثال در ابتدای فصل رشد یعنی بهار از کود های پتاس بالا(باعث بر افراشتگی برگها) و فسفربالا استفاده می شود و برای افزایش مقاومت گیاه به افات از کود سیلیسیم و دیگر کود ها از جمله کود کامل عمومی(کود 20-20-20)برای تغذیه عمومی می توان استفاده کرد.همچنین باید توجه شود که مصرف زیاد از حد و نابجا از کود ها می تون باعث مسومیت  و از بین رفتن گیاه شود. برای گرفتن اطلاعات کافی در زمینه انتخاب کود مناسب ،سموم ، نگهداری و انتخاب گیاه بهتر است با کارشناسان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401