سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

ارسال شده در 03 اردیبهشت ماه 1401

دسته بندی: آفت و بیماری
161 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

آیا می دانید که بهترین فصل برای سمپاشی درختان چه زمانی است؟ از چه سمومی باید در این زمان استفاده کرد و میزان و طریقه مصرف آنها چگونه است؟ مقاله ذیل به سوالات شما پاسخ خواهد داد.

زمستان بهترین فصل برای جلوگیری از آسیب های احتمالی ایجاد شده توسط آفات بوده و از خسارات آفات در سال بعد هم می کاهد. سم پاشی درختان در فصل زمستان از اهمیت بسزایی برخوردار است. هرچند بمنظور جلوگیری از هجوم آفات ، باید زمان دقیق فعالیت آفات دردرختان و نیز زمان دقیق سم پاشی درختان در فصل زمستان را بدانید.

بهترین زمان سمپاشی در زمستان، اواخر زمستان و اسفند ماه یا اوایل بهار پیش از آنکه درختان شروع به جوانه زنی کنند می باشد. به محض ظهور جوانه ها استفاده از سموم سبب سوختگی جوانه ها می گردد.

 در این دوران برگی وجود ندارد و لذا در میزان مصرف سموم صرفه جویی می گردد و آفت کش هم به تمام بخش های درخت می رسد. اگر پس از جوانه زنی درختان متوجه حضور آفات شدید ، بهتر است نسبت به حذف شاخه های آلوده بمنظور جلوگیری از گسترش آفات اقدام کنید. در واقع بهترین زمان سمپاشی زمستانه پس از هرس درختان می باشد که معمولا یک هفته پیش از جوانه زنی است.

بهترین آفت کش برای سمپاشی زمستانه درختان میوه چیست؟

برخی از سمومی که در فصل زمستان استفاده می شوند ، حشره کش ها هستند. بهترین حشره کش مورد استفاده در این زمان ، ترکیبی از روغن ولک و سموم فسفره نظیر اتیون و کلرپیریفوس است که تحت نام سم زمستانه خواند می شوند. برای این منظور 1 تا 2 لیتر روغن ولک را در 100 لیتر آب ریخته و بدان سموم فسفره ذکر شده را بمیزان 150 میلی لیتر در 100 لیتر آب  می افزایند.

این سموم یکی از بهترین گزینه هایی هستند که می توان در فصل زمستان استفاده کرده و شما را از شر بسیاری از حشرات رها خواهند ساخت. مصرف سم اتیون و روغن ولک در اواخر فصل زمستان موجب یکنواخت شدن سرعت رشد، افزایش کیفیت و در نهایت افزایش کمیت محصول میوه باغات می شود. مصرف روغن ولک در این دوران همچنین منجر به زود رس شدن و تسریع میوه دهی می گردد (دقت داشته باشید که سم اتیون در برخی از ارقام گلابی حساسیت هایی ایجاد کرده و موجب ایجاد تنش می شود. لذا بهتر است در باغات گلابی از کلرپیریفوس بجای آن استفاده شود).

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

 

گزینه دیگر، ترکیبی از سموم قارچ کش و باکتری کش مانند کوپراکسی کلراید است که از نفوذ انواع باکتری ها و قارچ ها ممانعت می کند. علاوه بر این سموم، برای کنترل بسیاری از بیماری های گیاهی می توان از بردو فیکس استفاده کرد که بهترین قارچ کش زمستانه برای درختان میوه است و از بیماری های گیاهی چون پیچیدگی برگ هلو، پوسیدگی قهوه ای ریشه، بلایت باکتریایی ، آتشک و شانکر باکتریایی و بسیاری از بیماری های دیگر جلوگیری می کند.

گوگرد نیز قارچ کشی است که بیماری های قارچی مانند پیچیدگی برگ هلو و جرب گلابی را کنترل می کند. همچنین از رشد اسپور قارچ ها و باکتری های موجود در درختان که عامل بیماری هایی مانند گموز و آلودگی باکتریایی ترشح شیره از تنه هستند نیز جلوگیری می کند. استفاده تناوبی از گوگرد و مس در این رابطه نیز بسیار موثر است. از مس در پاییز و از گوگرد در دی ماه استفاده کنید و از اختلاط گوگرد و مس در یک مخزن خودداری کنید.

توجه داشته باشید مقدار توصیه شده برای سموم فوق فقط برای سم پاشی زمستانه بوده و در خارج از این زمان سبب بروز سوختگی برگ ها و ایجاد تنش به گیاه می شود.

استفاده از روغن ولک در فصول غیر زمستان فقط با نظر کارشناس گیاهپزشکی و در صورت لزوم تعیین می گردد.

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان-شهر گیاه

 

نکاتی که هنگام سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان باید رعایت شود، توجه به نکات زیر در سمپاشی زمستانه درختان میوه موجب بهره وری بهتر شما از این عملیات و داشتن محصولی پر بار تر در فصل بعد می شود:.

  1. حداقل یک هفته قبل از تورم جوانه ها عملیات سمپاشی را انجام دهید.

  2. سمپاشی باید به گونه ای باشد که محلول سمی مثل قطرات باران از روی شاخه درختان به پایین بچکد.

  3. سمپاش زمستانه را بعد از انجام هرس درختان انجام دهید.

  4. در صورت تورم جوانه ها از یک قارچ کش پیش گیری کننده مانند کولیس (کرزوکسیم متیل + بوسکالید) استفاده کنید بخصوص در باغات هلو و شلیل

  5. قبل از مصرف روغن یا سموم ابتدا آنها را در مقداری آب ولرم به خوبی حل نمایید و سپس در مخزن سمپاش بریزید.

  6. پاشش روغن با غلظت زمستانه و پس از ریزش غنچه ها ممکن است برگ های جوان را از بین ببرد، بنابراین باید سمپاشی زمستانه با غلظت مناسب و در زمان مناسب برروی گیاهان انجام شود.

  7. بهتر است تا حد ممکن بمنظور اثر بخشی بیشتر از سمپاش های موتوری برای سمپاشی استفاده کنید و استفاده از سمپاش های پشتی را بعلت کمتر بودن کارایی محدود کنید.

  8. توجه داشته باشید که سم پاشی تنه درختان مهم تر از شاخه ها است. لذا بهتر است از سموم زمستانه بیشتر روی تنه و نیز سطح سایه انداز استفاده کنید.

  9. پس از پایان عملیات سمپاشی، خوردن یک لیوان شیر توصیه می شود.

رعایت نکات زیر ، موجب افزایش تاثیر عملیات سم پاشی در درختان می گردد:

علاوه بر سمپاشی زمستانه ، برای کنترل آفات و بیماریها در وهله اول بهتر است از ارقام مقاوم استفاده کنید که نسبت به افات و بیماری ها مقاومت بیشتری دارند.

-پس از رسیدن میوه، نسبت به جمع آوری تمامی میوه ها و برگ های افتاده در زیر درختان بمنظور جلوگیری از هجوم آفات و بیماریها اقدام کنید.

-با هرس صحیح درختان از بروز بیماریها در درختان پیشگیری کنید. ابزار هرس را پس از هر بار استفاده با الکل استریل کنید. بهترین زمان هرس درختان ، پس از ریزش برگ ها و درفاصله بین ماه های آذر تا اوایل بهمن است. هرچند این زمان برای درختان خانواده زردآلو درمرداد ماه می باشد. در هنگام هرس، شاخه های آلوده و شکسته را حذف کنید.

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان - شهرگیاه

-نسبت به حذف علف های هرز در اطراف و زیر تنه برای جلوگیری از حمله آفات و جوندگان اقدام کنید.

-کود های آلی و معدنی را جهت افزایش باروری خاک و فعالیت میکروبی آن به خاک بیفزایید.

-قبول کنید که مقدار اندکی خسارت به درختان طبیعی است.

-کاربرد نامناسب آفت کش ها نه تنها برای گیاهان و محیط مضر است، بلکه سبب وارد آمدن خسارات جدی به گیاهان می شوند.

-میزان مصرف روغن ولک ۲ درصد ( ۲ لیتر در صد لیتر آب ) است .اما برای تأخیر در جوانه زنی درختان در جهت جلوگیری از سرمازدگی می توانید روغن را بمیزان 4-2درصد بکار ببرید.

- قبل از مصرف روغن یا سموم ابتدا آنها را در مقداری آب ولرم به خوبی حل نمایید و سپس در مخزن سمپاش بریزید.

- فاصله سمپاشی تا بارندگی از ۲۴ ساعت کمتر نباشد، اما فاصله سه روز مناسب است.

- از بکار بردن مخلوط سموم باقیمانده در سمپاشها که برای مدت طولانی باقی مانده اند پرهیز کنید.

عملیات سمپاشی در پاییز هم مهم است. در این دوران به منظور کنترل آفات گیاهی از جمله کنه ها و سایر حشرات و بیماری ها از روغن ولک به همراه آفت کش های رایج برای سمپاشی تاج درختان استفاده می شود.

 

منابع:

  1. How and when is spraying done on tree? https://nikacrop.com/blog/post
  2. Winter treatment for fruit trees. https://www.gardeningknowhow.com/fruits
  3. Winter is the time to get ahead of fruit tree problems. https://www.oregonive.com
  4. Best to apply pest control for trees in winter. https://www.reviewjournal.com
  5. Winter spraying and leaf Curl-Gardening Guide, Ordering. https://www.orderings.co.nz

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401