سموم مضر برای انسان و حیوانات

ارسال شده در 25 خرداد ماه 1401

دسته بندی: آفت و بیماری
120 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

سموم مضر برای انسان و حیوانات

به طور کلی سم به هر ماده ای گفته می شود که در صورت خوردن، آشامیدن، استنشاق و یا جذب توسط بدن باعث آسیب و مرگ می شود. چیزی که باعث کشندگی سم می شود مقدار دوز مصرف می باشد. کشنده ترین و خطرناک ترین سموم، سمی می باشد که دوز کم آن سبب آسیب و مرگ شود. برخی از سموم کشاورزی به دلیل 1-برخی از سموم به دلیل پایداری و تجذیه آرام در بدن انسان و دیگر جانداران تجمع پیدا می کند2- مواد شیمیایی مختل کننده اندوکرین، سیستم هورمون حیوانات و افراد را مختل می کند3-باعث آسیب به DNA و جهش می شود و اختلالات تولید مثلی و سرطان را بوجود می آورد.برخی از سموم مضر برای انسان:

1.نئونیکوتینوئیدها:

سموم مضر برای انسان و حیوانات

نئونیکوتینوئیدها (نئونیک ها) دسته ای از حشره کش ها هستند که عملکرد مشترکی دارند و سیستم عصبی مرکزی حشرات را تحت تأثیر قرار می دهند و منجر به فلج و مرگ می شوند. مطالعات نشان می دهد که بقایای نئونیکوتینوئیدها در گرده و شهد گیاهان تیمار شده تجمع می یابند و یک خطر بالقوه برای گرده افشان ها هستند. به عنوان یک نتیجه از این و استفاده فراگیر از آنها، نگرانی عمده ای وجود دارد که نئونیک ها نقش مهمی در کاهش گرده افشان دارند.

نئونیکوتینوئیدها همچنین در محیط زیست پایدار هستند و هنگامی که به عنوان تیمار بذر مورد استفاده قرار می گیرند، به بقایای گرده و شهد گیاهان تیمار شده منتقل می شوند. مقدار یک دانه برای کشتن یک پرنده آوازخوان کافی است. این آفت کش ها همچنین آب راه ها را آلوده می کنند و برای موجودات آبزی بسیار سمی هستند. نئونیکوتینوئیدها دو مورد مشکل مهم در روش‌های ثبت فعلی و روش‌های ارزیابی خطر برای آفت‌کش‌ها را نشان می‌دهد: تکیه بر علم سرمایه‌گذاری شده توسط صنعت که با مطالعات بررسی‌شده همتا در تضاد است و ناکافی بودن روش‌های ارزیابی خطر فعلی برای توضیح اثرات کشنده آفت‌کش‌ها.

2.سولفوکسافلور:

سموم مضربرای انسان و حیوانات

 

سولفوکسافلور که برای اولین بار در سال 2013 با اختلاف نظرهای فراوان ثبت شد، یک حشره کش جدید از کلاس سولفوکسیمین است و مشخصات شیمیایی مشابه نئونیکوتینوئیدها دارد. پس از تصمیم دادگاه، EPA در سال 2016 مجدداً sulfoxaflor را ثبت کرد و برنامه های کاربردی را در تلاش برای کاهش قرار گرفتن در معرض زنبورها محدود کرد. اما حتی با کاهش مکان‌های استفاده و زمان‌بندی محدود کاربرد، سمیت سیستمیک سولفوکسافلور تضمین می‌کند که این اقدامات به اندازه کافی استفاده از این ماده شیمیایی را حذف نمی‌کنند.

3.پیرتروئیدها

سموم مضر برای انسان و حیوانات

 

همچنین نشان داده شده است که این دسته از مواد شیمیایی باعث اختلال در یادگیری و رفتار جستجوی زنبورها می شود. Pyrethroids اغلب با کشتن زنبور عسل همراه است و مشخص شده است که به طور قابل توجهی باروری زنبورها را کاهش می دهد، سرعت رشد زنبورها را تا بزرگسالی کاهش می دهد و دوره های نابالغ آنها را افزایش می دهد. Pyrethroids به طور گسترده در گرده شناسایی شده است.

پیرتروئیدهای رایج مورد استفاده شامل بیفنترین، دلتامترین، سایپرمترین، فنوترین و پرمترین هستند.

4.فیپرونیل:

سموم مضر برای انسان و حیوانات

 

فیپرونیل که به طور گسترده برای کنترل آفات داخل خانه و فضای سبز استفاده می شود، یک حشره کش تقریبا عمومی است که برای حشرات بسیار سمی است و با ایجاد اختلالات هورمونی، سرطان تیروئید، سمیت عصبی و اثرات مضرتولید مثلی مرتبط است. نشان داده شده است که فیپرونیل عملکرد رفتاری و عملکرد یادگیری را در زنبورهای عسل کاهش می دهد.

5.ارگانوفسفره ها

سموم مضر برای انسان و حیوانات

ارگانوفسفره ها مانند مالاتیون و نالد در برنامه های کنترل پشه ها استفاده می شوند که می تواند زنبورها را در معرض خطر قرار دهد. هر دو برای زنبورها و سایر ارگانیسم‌های غیرهدف بسیار سمی هستند و مرگ زنبورها در ارتباط با اسپری ULV گزارش شده است. بقایای گیاهان و سایر سطوح به جا مانده از سمپاشی پشه به طور غیر مستقیم زنبورها را در معرض این آفت کش ها قرار می دهد. گرده، موم و عسل همگی حاوی بقایایی هستند.

ارگانوفسفره های رایج:

مالاتیون،  نالد، کلرپیریفوس و دیکلرووس


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401