سال آوری درختان میوه

ارسال شده در 24 مرداد ماه 1401

67 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

سال آوری یا تناوبِ باردهی (Alternate bearing) یا( Biennial bearing) یک اصطلاح مورد استفاده در علم میوه‌شناسی است که به باردهی نامنظم درختان میوه از سالی به سال دیگر گفته می‌شود. در سال‌آور یا  پرمحصول (On-year)،تولید گل و میوه بیش از حد طبیعی سبب کاهش اندازه و کیفیت میوه و آسیب فیزیکی به درخت به خاطر افزایش وزن شاخه‌ها می‌شود. همچنین این افزایش میوه به دلیل کاهش قدرت باروری درخت باعث موجب کاهش گل انگیزی و تشکیل میوه و ایجاد یک سال «کم محصول» یا خاموش(Off-year) در فصل بعد می‌شود.

سال آوری درختان میوه

تناوب باردهی در درختان میوه اتفاق می افتد که در آن یک سال محصول سنگینی را حمل می کنند و سال بعد محصول کم تولید کرده یا هیچ محصولی ندارند. درختان بدون محصولی برای حمایت در هر سال از منابع خود برای تولید جوانه های گل استفاده می کنند که منجر به ایجاد شکوفه های فوق العاده در سال بعد می شود. محصول سنگین حاصل، منابع درخت را کاهش می دهد به طوری که در سال بعد شکوفه های کمی ایجاد می شود.

این رفتار را می‌توان با توجه به تولید هورمون‌های گیاهی به خصوص جیبرلینها در دانه میوه‌های مازاد تولید شده در سال پرمحصول دانست. همچنین می‌تواند ناشی از تخلیه ذخیره کربوهیدرات درخت توسط میوه‌ها باشد. سن درخت، استفاده بیش از حد از کودهای نیتروژنی یا نبود گرده افشان و گرده افشان کافی می تواند از دلایل این بی نظمی ها باشد. هرس نادرست، شرایط آب و هوایی و حاصلخیزی خاک هم می تواند یکی از عوامل موثر باشد.

برخی از واریته ها به طور طبیعی دوسالانه هستند،

سال آوری در برخی درختان مانند انبه، سیب، گلابی، زردآلو و آووکادو، پسته، گردو، مرکبات و زیتون شایع‌تر است و در انگور تقریبا دیده نمی شود. البته ارقام زیادی هم وجود دارند که در برابر سال آوری مقاوم هستند.

این پدیده را می‌توان با تدابیر مناسب زراعی مانند تُنُک گل و میوه در سال پرمحصول یا کاهش کود دهی در سال کم محصول تا حدودی کاهش داد.

بی نظمی در تولید میوه بر صنایع تولید و فرآوری میوه تأثیر منفی می گذارد. محصولات سنگین اغلب منجر به میوه های کوچکتر و نامرغوب می شوند. اشباع در بازار قیمت ها را نیز کاهش می دهد. هنگامی که تولید محصول در سال بعد کاهش می یابد، هم باغ های میوه و هم واحدهای فرآوری خسارت زیادی متحمل می شوند.

سال آوری درختان میوه

ریتم کشت دوسالانه به دلیل تخصیص منابع گیاه است: در سال پربار، درخت میوه منابع خود را برای تولید محصول به هزینه رشد رویشی (رشد ساقه و به ویژه رشد شاخساره و تولید جوانه گل) صرف می کند. ; در سال خاموش، گیاه باید این کمبود رویشی را به قیمت تولید گل و میوه جبران کند. این اتفاق به دلایل متعددی اتفاق می افتد:

1. عدم مراقبت کافی از درختان: درختان میوه برای تولید میوه به مراقبت کافی نیاز دارند. اگر مراقبت های لازم را ارائه نکنید، آنها می توانند این فرآیند تولید پراکنده را آغاز کنند.

2. آب و هوا و سرمازدگی: آب و هوا می تواند گاهی در سال آوری نقش داشته باشد. برای مثال اگر یک سال سرمازدگی دیرهنگام دارید که شکوفه های درختان میوه شما را از بین می برد، معمول است که درخت در سال بعد ، این کاهش محصول را جبران کند. -اگر در منطقه خود سرمازدگی دیرهنگام دارید، سعی کنید از چند لایه پارچه برای محافظت از شکوفه ها استفاده کنید. می‌توانید از روکش‌های ردیفی یا ملحفه‌های تخت برای ایمن نگه داشتن شکوفه‌ها با کشیدن آنها روی درختان استفاده کنید. مطمئن شوید که به آب و هوا توجه کرده اید تا بتوانید از قبل برنامه ریزی کنید و اجازه ندهید درختان میوه شما به دلیل غیرقابل پیش بینی بودن آن آسیب ببینند.

3. تولید بیش از حد درخت: وقتی درختان چرخه باروری دوسالانه یا سال آوری را شروع می کنند، شکستن آن می تواند سخت باشد. این امر می تواند ناشی از عوامل ساده ای مانند تولید بیش از حد درخت در یک سال باشد. وقتی درخت بیش از حد تولید می کند، تمام منابع خود را استفاده می کند و وقتی زمان تولید سال بعد فرا می رسد، منابع کافی برای تولید یک چرخه کافی را ندارد.

سال آوری را می توان با استفاده از روش های مختلف کاهش یا تقریباً حذف کرد، از جمله هرس، افزودن کود، آبیاری کنترل شده و استفاده از ارقام قوی . سال آوری معمولا در نواحی رخ می دهد که درختان از اندوخته غذایی زیادی برخوردار نیستند و یا رطوبت کافی دریافت نمی کنند. این امر سبب می شود که درختان نتوانند محصول سنگینی را حمل کنند که به نوبه خود تولید جوانه های گل را برای سال بعد تحت تاثیر قرار خواهد داد. در زیر به پاره ای از این راهکارها اشاره می گردد:

سال آوری درختان میوه

1 حذف شکوفه ها: اولین گزینه این است که شکوفه های درخت را قبل از تشکیل میوه از بین ببرید. این کار درخت را از استفاده از هر منبعی برای تولید میوه غیر ضروری باز می دارد. با این حال، اگر مرحله شکوفایی به پایان رسیده است و میوه های کوچک از قبل روی درخت شما هستند، می توانید میوه های اضافی را حذف کنید. این امر به حذف وزن اضافی کمک می کند و به میوه باقی مانده اجازه می دهد تا به اندازه مناسبی رشد کند. تنها نقطه ضعف انتظار برای حذف میوه این است که درخت قبلاً از منابع خود برای تولید اولیه میوه روی درخت استفاده کرده است.

2. بعمل آوردن مراقبت های باغبانی: با مراقبت مناسب از درختان، می توانید به آنها کمک کنید تا از سال آوری جلوگیری کنید. مطمئن شوید که درختان شما هر بهار بارور می شوند. انجام این کار باعث می شود که آنها مواد مغذی لازم برای تولید کافی را در اختیار داشته باشند. اکثر مناطق کاشت دارای دوره خشکسالی هستند. هنگامی که فصل خشک به منطقه کاشت می رسد از تامین آب کافی برای آن منطقه مطمئن شوید تا از ایجاد تنش های غیر ضروری برای درختان جلوگیری کنید. آخرین کاری که باید برای مراقبت صحیح از درختان میوه خود انجام دهید این است که علف های هرز را در اطراف تنه درختان خود کنترل کنید. این کار را می توانید با پاشیدن مالچ در اطراف تنه درختان انجام دهید. هرچند خود مالچ هم باعث جذب آفات خاصی به ریشه درختان می شود ، اما می تواند به کنترل علف های هرز و همچنین حفظ رطوبت در اطراف ریشه کمک کند. با پاک کردن علف‌های هرز از اطراف پایه درخت در شعاع 1 متری مطمئن شوید که درختان رطوبت کافی دریافت می‌کنند. درختان کوچک نیز باید با کمپوست یا کود دامی که به خوبی پوسیده شده است تا عمق 5-8 سانتی متر در منطقه پاک شده مالچ شوند. در دوره های خشک، هر 10 روز یکبار 20 لیتر در هر متر مربع روی کل ناحیه ریشه را آبیاری کنید و در اوایل بهار، درختان را با استفاده از 100 گرم کود عمومی در هر متر مربع تغذیه کنید.

سال اوری درختان میوه

3- تنک کردن درختان

در اوایل بهار و قبل از اغاز یک سال زراعی سنگین، نصف تا سه چهارم جوانه‌های میوه را  حذف کنید ، بطوریکه در هر شاخه فقط یک یا دو جوانه باقی بماند. نیمی از شاخه ها را در هر سال انتخاب کنید، آنها را علامت بزنید و تمام جوانه های میوه روی آنها را حذف کنید. نیمه دیگر بدون علامت را در سال بعد انجام دهید. هدف از حذف جوانه های گل، تشویق درخت به تولید محصول متوسط ​​است. در این صورت منابع کافی برای تشکیل جوانه های میوه برای سال بعد باقی می ماند. نازک کردن میوه ها در چند هفته اول پس از ریزش گلبرگ های گل در برابر باروری دوساله موثر است. هنگامی که انرژی مورد نیاز برای میوه دهی کاهش می یابد، روند تشکیل گل در سال آینده را بهبود می بخشد. برای درختی که هر سال میوه می دهد، محصول سنگین را می توان با تنک کردن دستی میوه ها در زمانی که یک سوم اندازه طبیعی خود دارند کاهش داد. میوه هایی که حذف می شوند باید در 25 سانتیمتری لبه شاخه رشد کنند.

4- هرس

هرس شاخه ها یک اقدام پیشگیرانه برای کاهش باردهی اضافی در یک سال برای جلوگیری از کاهش محصول در سال بعد است. هنگامی که برخی از جوانه‌های گل با هرس حذف می‌شوند، رشد رویشی افزایش می یابد و  احتمال تشکیل میوه‌های سنگین کاهش می یابد. درختان جوان باید به دقت هرس شوند و از تنش آبی و عدم تعادل شیمیایی محافظت شوند تا از تمایل به باروری دوسالانه جلوگیری شود.

سال آوری درختان میوه

منابع:

  1. Fruit: Biennial Bearing. Htps:// www. rhs. organic
  2. Biennial Bearing in Trees. https:// www. gardeningknowhow.com
  3. What is Biennials Bearing and How Can You Prevent It? https:// morningchoreo.com
  4. Biennial Bearing in Apple Cultivars. Htps:// www. scielo. br
  5. Biennial Bearing in Apple and Pear. https:// www. sciencedirect. Com
  6. Biennial Bearing in Apple Cultivars. www. researchgate. com

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401