روش های نگهداری گیاه سینگونیوم

ارسال شده در 13 تیر ماه 1402

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

گیاه سینگونیوم با نام علمی Syngonium podophyllum، بومی آمریکای جنوبی (مکزیک) است که دنباله دار و بالارونده است و در شرایط مساعد رشد سریعی دارد. این گیاه مانند سایر گیاهان بالارونده ویره دارد. ویره ها ساقه هایی ظریف و باریک هستند که برای نزدیک کردن و اتکای ساقه های اصلی به سطوح از آن استفاده می کند.

روش های نگهداری گیاه سینگونیوم : گیاه سینگونیوم نگهداری نسبتا آسانی دارد. وقتی به عنوان گیاه آپارتمانی از این گیاه نگهداری می شود، بعد از اینکه به اندازه کافی رشد کرد، یک گیاه دنباله دار است که می تواند با استفاده از یک پایه ساده یا پایه خزه دار شرایط را برای بالاروندگی آن آماده کرد. رشد گیاه در این شرایط می‌تواند منظره‌ای جذاب ایجاد کند. برای اینکه رشد عمودی گیاه حفظ شود، وقتی به تدریج ساقه‌های جوان‌تر رشد می‌کنند، می‌توانید آن‌ها را هم به پایه ببندید.

از آن‌جایی که گیاه سینگونیوم بومی مناطق گرمسیری است، اتاق‌های آفتاب‌گیر و گلخانه‌هایی که نور، گرما و رطوبت کافی داشته باشند، برای نگهداری از این گیاه مناسب هستند و گیاه می‌تواند در این شرایط به خوبی رشد کند. شما هم با فراهم کردن این شرایط، یک گیاه سالم و شاداب خواهید داشت.

در این وبلاگ شرایط مورد نیاز جهت نگهداری گیاه سینگونیوم را به اختصار توضیح می دهیم :

نور : این گیاه مکان های پر نور را دوست دارد اما قرار گرفتن در معرض نورمستقیم و شدید خورشید را نمی پسندند. نور پراکنده برای این گیاه بهتر است چرا که پرتوهای شدید نور آفتاب می توانند برگ های گیاه را بسوزانند یا باعث سفید شدن برگ ها می شوند. گونه هایی که برگ های رنگارنگ دارند، در برابر نور مستقیم خورشید کمی مقاوم تر هستند و گونه هایی که برگ های سبز تیره دارند، با محیط هایی که سایه بیشتری دارند، بهتر و سریع تر سازگار می شوند.

خاک : خاک هایی تحت عنوان خاک مخلوط گلدان برای کاشت و نگهداری این گیاه مناسب هستند. این گیاه به راحتی دچار پوسیدگی ریشه می شود، بنابراین هر نوع خاکی که استفاده می شود، باید زهکشی خوبی داشته باشد. به علاوه اینکه برای نگهداری از این گیاه یک گلدان سفالی انتخاب کنید تا رطوبت اضافی از روزنه های آن خارج شود.

آب : در فصل بهار و تابستان گیاه سینگونیوم را به طور منظم آبیاری کنید و در فصل زمستان نوبت های آبیاری را کاهش دهید. بین دو نوبت آبیاری باید به اندازه ای فاصله باشد که خاک گیاه کاملا خشک نشود. همچنین نباید زمان آبیاری به قدری به هم نزدیک باشند که خاک گیاه دائما رطوبت زیادی داشته باشد.

کود : از اول فصل بهار تا اخر فصل پاییز ماهی یکبار گیاه سینگونیوم را با کودهای مایع تغذیه کنید. در فصل زمستان که گیاه به طور طبیعی سرعت رشد خود را کاهش می دهد، کوددهی را متوقف کنید.

تعویض گلدان : از آنجایی که گیاه سینگونیوم رشد بسیار سریعی دارد، اینکه هر چند وقت یک بار به تعویض گلدان نیاز پیدا می‌کند تا اندازه‌ای به میزان رشد هر گیاه بستگی دارد. یک سینگونیوم بزرگ هر سال به تعویض گلدان نیاز دارد. اگر ریشه‌های گیاه به قدری رشد کنند که همه‌ی فضای گلدان را بگیرند، رشد گیاه با مشکل مواجه می‌شود. برای اینکه بتوانید رشد ریشه‌ها را بررسی کنید و از پر شدن فضای گلدان با ریشه‌های انبوه جلوگیری کنید؛ هر سال در فصل بهار خاک گلدان را عوض کنید و هر دو سال یک بار برای تعویض گلدان اقدام کنید.

آفات : گیاه سینگونیوم در برابر آفت‌ها نسبتا مقاوم است و در این زمینه نیاز به مراقبت خاصی ندارد. اما هنگامی که در فضای بسته و کنار سایر گیاهان از این گیاه نگهداری شود، در معرض آفت‌هایی مانند کنه‌ی عنکبوتی، شپشک، شپشک آرد آلود و شته قرار می گیرد. اگر هر یک از این آفت‌ها را روی قسمت‌های مختلف گیاه مشاهده کردید، خیلی سریع برای درمان گیاه اقدام کنید و برای این کار از روغن چریش یا سایر محلول‌های طبیعی استفاده کنید. اگر خیلی سریع برای مقابله با این آفت‌های کوچک اقدام نکنید، آن‌ها تکثیر می‌شوند و همه‌ی قسمت‌های گیاه و سایر گیاهان شما را آلوده می‌کنند.  


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.