روش های مختلف تکثیر در گیاهان آپارتمانی

ارسال شده در 14 آذر ماه 1401

43 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

تکثیر گیاه به ‌معنای ازدیاد آن به روش غیر جنسی است. قبل از انجام تکثیر چند نکته مهم وجور دارد که باسد به آن توجه کرد:

-قسمتی از گیاه که برای تکثیر از گیاه اصلی جدا می شود نیاز به مراقبت بیشتری نسبت به گیاه مادر دارد و حساس تر از گیاه مادر می باشد.

-وسایلی که برای تکثیر استفاده می شود باید ضدعفونی و استریل شوند تا عمل تکثیر بدون مشکل انجام شود.

-تکثیر گیاهان ممکن است موفقیت آمیز نباشد و گیاه از بین برود برای این که این اتفاق نیوفتد بهتر است در تکثیر دقت شود

-برای ریشه دهی بهتر است از خاک سبک و آب جوشیده سرد شده(بدون املاح) استفاده شود، همچنین می توان برای تقویت و تسریع عمل تکثیر از کودهای مناسب ریشه زایی و هورمون رشد استفاده شود.

روش های تکثیر گیاهان:

-پاجوش: پاجوش گیاهی می باشد ک از قسمت ریشه گیاه مادر ایجاد می شود و تمام خصوصیات گیاه مادر را دارد تنها تفاوت آن کوچکتر بودن نسبت به گیاه مادر می باشد. برای تکثیر گیاه از این روش باید به پاجوش زمان داد تا مقداری رشد کند سپس می توان با استفاده از چاقو قسمتی از ریشه گیاه را به همرار پاجوش از گیاه اصلی جدا کرد و به گلدان مناسب انتقال داد.

برخی گیاهانی که می توان به این روش تکثیر کرد شامل: تیلاندزیا، آلوئه ورا، آچوریا، هاوورتیا، پیله‌آی قاشقی، تاج کمالی، گلدان نقره‌ای، سانسوریا و...

روش های مختلف تکثیر در گیاهان آپارتمانی

-قلمه ساقه: روش دیگر در تکثیرگیاهان آپارتمانی تکثیر از طریق قلمه زدن ساقه یا شاخه آن‌ها می باشد. قلمه زدن ساقه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که شامل قلمه خشبی، قلمه نیمه خشبی، قلمه ساقه و قلمه علفی است. در گیاهان آپارتمانی بیشتر قلمه به صورت قلمه علفی می باشد. در قلمه علفی از ساقه‌های تازه و گوشتی گیاه قلمه‌ای گرفته می‌شود به ‌صورتی که برگ ‌هایی روی آن باقی بماند بعد از بریدن قسمتی از ساقه اگر شیره گیاهی از آن خارج شود باید صبر شود تا شیره کاملا خشک شود و قلمه را در خاکی سبک و محیطی با رطوبت بالا قرار می گیرد بعد از آن وقتی طول ریشه قلمه به 3سانتیمتر رسد می توان قلمه را به گلدان جدید منتقل کرد و بعد از منتقل کردن قلمه به گلدان اصلی باید دوتا سه هفته به گیاه رطوبت رسانی شود همچنین می توان از کودهای تقویتی برای رشد بهتر گیاه استفاده کرد.

گیاهانی که به روش قلمه ساقه تکثیر می شوند: بگونیا،درخت اژدها، پوتوس، یوکا، دیفن باخیا، برخی از فیکوس هاو...

روش های مختلف تکثیر در گیاهان آپارتمانی

-قلمه برگ: قلمه ساقه یکی دیگر از روش های تکثیر در گیاهان آپارتمانی می باشد که در این روش برگ‌های گیاه مورد نظر را با دست یا با قیچی استریل شده جدا می شود و برگ برای چند ساعت یا یک روز استراحت می کند تا محل بریده شده خشک شده و باعث پوسیدگی نشود، در برخی از گیاهان ممانند سانسوریا برگ گیاه بزرگ می باشد می توان برگ را به چند قسمت تقسیم کرد و سپس در خاک قرار داد.

گیاهانی که به روش قلمه برگ تکثیر می شوند: بنفشه آفریقایی، بگونیا، گیاه یشم،زامیفولیا و...

 روش های مختلف تکثیردر گیاهان آپارتمانی

-گیاهچه: برخی از گیاهان دارای قسمتی به نام ساقه رونده می باشند که روی این ساقه گیاهچه های که شبیه گیاه اصلی هستن و فقط از گیاه اصلی کوچک تر می باشد ایجاد می شود که این گیاهچه ها اگر در مکان مناسبی قرار گیرند ریشه می زنند و تبدیل به گیاهی جدید می شوند. برای تکثیر گیاه به این روش می توان گیاهچه  را در گلدانی کوچک قرار داد و یاگیاهچه ها را در همان گلدانی که گیاه اصلی قرار دارد گذاشت تا ریشه بدهد.

گیاهانی که به این روش تکثیر می شوند: ارکیده شاپرکی، پیله‌آی قاشقی، گندمی و...

روش های مختلف تکثیر در گیاهان آپارتمانی

-بذر: یکی از روش های آسان و ارزان تکثیر گیاهان کاشت بذر می باشد البته این روش برای برخی از گیاهان سخت می باشد و امکان جوابدهی آن کم می باشد. برای کاشت بذرها باید خاکی تازه و دمایی متعادل نیاز است و بزرگترین مشکل این روش آن است که باید زمان زیادی را صرف رشد بذر کرد.

گیاهانی که به این روش تکثیر می شوند: مرغ بهشتی، نخل مرداب،داوودی و...

 روش های مختلف تکثیر در گیاهان آپارتمانی

-خوابانیدن: برای این کار یکی از ساقه های گیاه را انتخاب می شود و تعدادی از برگ‌های ساقه را از روی آن جدا می شود، سپس در وسط محلی که برگ‌ها را جدا شده با یک چاقوی تیز و استریل، حدود 1 الی 2 سانتی‌متر از پوست روی ساقه برداشته می شود یا یک خراش مورب و عمیق روی ساقه ایجاد می شود. بعد از ایجاد خراش اطراف آن با یک اسفنج یا دستمال خیس پوشانده و روی آنرا با پلاستیک شفاف پوشانده و دوطرف آن بسته می شود تا ریشه دهی اتفاق بیوفتد.

گیاهانی که به این روش تکثیر می شود: پاپیتال، دراسنا، ساکسی فراگا، فیکوس، بنجامین، کروتون، لاپاجریا، مومی، یاس و...

روش های مختلف تکثیر در گیاهان آپارتمانی

تقسیم بوته: در تقسیم بوته گیاه را از گلدان خارج می شود و به ‌آرامی آن را از ریشه به چند تکه تقسیم می شود. نکته مهم این است که هر بخش یا قسمت از گیاه تقسیم شده باید توپ ریشه خود را داشته باشد درغیر این صورت نمی‌تواند مواد مغذی مورد نیاز را جذب کند و خشک می‌شود. بعد از این که تقسیم انجام شد هر قسمت از گیاه را در یک گلدان مجزا قرار می گیرد.

گیاهانی که به روش تقسیم بوته تکثیر می شوند: پیچ امین الدوله، زامیفولیا، گیاهان خانواده کراسولاسه (مثل نازگوشتی)، کوکب، زنبق، برگ بیدی، آگلونما و اسپیدسترا و...

روش های مختلف تکثیر در گیاهان


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401