روش های تکثیر دیفن باخیا

ارسال شده در 29 فروردین ماه 1403

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

تکثیر قلمه دیفن باخیا در آب

یکی از راحت ‌ترین راه‌های تکثیر دیفن باخیا قلمه زدن ساقه آن است. برای این کار کافی است یک شاخه 10 الی 15 سانتی را از گیاه جدا کنید و برگ‌های روی آن را هرس کنید.
سپس این شاخه را درون ظرف آب تمیزی قرار دهید. هر چند روز یک‌بار آب درون ظرف را تعویض کنید تا از تشکیل جلبک یا باکتری درون آن جلوگیری شود. این ظرف آب را در محلی روشن و گرم قرار دهید تا زمانی که قلمه بریده شده شروع به ریشه دادن بکند.
زمانی که ریشه‌های جوان این قلمه تشکیل شد، قلمه را به گلدانی با خاک سبک که زهکشی خوبی دارد انتقال دهید و از آن مراقبت کنید.

تکثیر قلمه دیفن باخیا در آب

روش خوابانیدن

خوابانیدن یکی از روش‌های تکثیر غیرجنسی برای برخی از گیاهان است که مشکلات قلمه‌گیری را ندارد و از طریق آن می‌توان به گیاهان بزرگ‌تری دست یافت.

در این روش از تکثیر، ریشه‌های نابه‌جا روی ساقه‌ای که به گیاه مادری متصل است، تشکیل می‌شوند.

برای تکثیر به روش خوابانیدن لازم است که گیاه مادری در طول فصل رشد موادغذایی کافی دریافت کند تا شاخه‌هایی مناسب جهت تکثیر داشته باشد.

در حال حاضر خوابانیدن، یکی از روش‌های تکثیر مرسوم برای گیاهانی است که به آسانی ریشه‌دار می‌شوند

تکثیر دیفن باخیا به روش خوابانیدن

روش اجرا خوابانیدن هوایی : برای انجام این روش بایستی در فاصله ۲۰ تا ۲۵ سانتی متری نوک شاخه های هوایی یا حلقه کاملی از پوست را به پهنای ۲ سانتی متر بردارید و یا زخم زبانه ای در این نقطه ایجاد نمایید. با استفاده از کیسه پلاستیک یا گلدان بایستی محل زخم زنی شده را با محیط ریشه زایی مانند خزه خرد شده، ماسه بادی و یا پرلیت ریز بپوشانید و مرتب این محیط را مرطوب کنید.
به مرور زمان گیاه از محل زخم ریشه های هوایی تولید می کند تا جایی که نایلون پر از ریشه خواهد شد.
توجه داشته باشید که سرعت ریشه زایی گیاهان در این روش متفاوت است.

تکثیر قلمه دیفن باخیا در خاک

در ابتدا یک ساقه سالم و عاری از هر گونه بیماری انتخاب کنید، که سبز رنگ و دارای چندین برگ باشد.

قلمه ای به طول حدود 10 تا 15 سانتی متر و حداقل با دو یا سه برگ را هدف قرار دهید. با استفاده از یک چاقوی تمیز و تیز یا قیچی، یک برش زیر یک گره ایجاد کنید (گره ها نقاطی روی ساقه هستند که برگ ها در آنجا ظاهر می شوند).

برگ های پایینی را جدا کنید و فقط چند برگ در بالای قلمه باقی بگذارید. این کار به کاهش از دست دادن رطوبت و تمرکز انرژی بر روی رشد ریشه کمک می کند.

می توانید با قرار دادن قلمه در جای خشک با تهویه مناسب اجازه دهید قسمت بریده شده پینه ببندد تا مانع از دست دادن رطوبت و یا عفونت های قارچی شود.

برای تقویت رشد ریشه، می توانید از پودر یا ژل هورمون ریشه زایی در انتهای بریده شده ساقه استفاده کنید. البته این کار ضروری نیست، اما می تواند شانس ریشه زایی موفق را افزایش دهد.

یک گلدان کوچک را با مخلوط گلدانی با زهکشی خوب پر کنید. با استفاده از مداد یا انگشت خود یک سوراخ در خاک ایجاد کنید و قلمه را به آرامی در سوراخ قرار داده و خاک را در اطراف ساقه محکم فشار دهید.

گلدان را در محیطی گرم و مرطوب با نور روشن و غیر مستقیم قرار دهید. از قرار دادن آن در زیر نور مستقیم خورشید خودداری کنید، زیرا می تواند منجر به گرمای بیش از حد و خشک شدن قلمه شود.

  • قلمه را به طور کامل آبیاری کنید و مطمئن شوید که خاک به طور یکنواخت مرطوب است اما غرقاب نیست. قلمه را به طور منظم غبار پاشی کنید تا سطح رطوبت بالا در اطراف برگ ها حفظ شود. از آبیاری بیش از حد خودداری کنید، زیرا باعث پوسیدگی ریشه می شود.
  • با گذشت زمان، قلمه شروع به ریشه زدن می کند. می توانید پس از چند هفته به آرامی ساقه را بکشید تا مقاومت آن را بررسی کنید. مقاوت ریشه در مقابل بیرون آمدن نشان دهنده تشکیل ریشه است.
  • زمانی که قلمه سیستم ریشه ای سالمی پیدا کرد، معمولاً پس از چند ماه، می توانید آن را به گلدان بزرگتر با خاک گلدان استاندارد و مناسب برای دیفن باخیا منتقل کنید و به مراقبت مناسب برای گیاه در حال رشد ادامه دهید.

به یاد داشته باشید که صبور باشید، زیرا ریشه زدن دیفن باخیا ممکن است کمی طول بکشد. ممکن است همه قلمه ها با موفقیت ریشه دار نشوند، اما با مراقبت مناسب بسیاری از آنها به گیاه جدید دیفن باخیا تبدیل می شوند.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401