رنگ آمیزی تنه درختان

ارسال شده در 10 اسفند ماه 1400

181 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

رنگ آمیزی تنۀ درختان بمنزله سپری محافظ در درختان در برابر آسیب های مختلف عمل می‌کند و مانع از شکاف و پوسته پوسته شدن سطح خارجی تنه می گردد؛  محافظت از درختان در مقابل آفات چوبخوار، محافظت و پیشگیری از بروز بیماری‏های باکتریایی درختان، جلوگیری از زمستان گذرانی کرم‏های میوه و محافظت از درختان در مقابل ترک خوردگی تنه از فواید رنگ کردن تنه درختان می باشد. مقاله زیر شما را درباره لزوم رنگ کردن درختان ، زمان مناسب و روش های آن آشنا می سازد:

چرا باید تنه درختان را رنگ کنیم؟

تنه درختان به ویژه قسمت های جنوبی و غربی در فصل پاییز و زمستان، شب هنگام به مقدار زیادی سرد شده و هنگام روز و همزمان با تابش آفتاب گرم شده و این اختلاف دما سبب ایجاد شکاف در پوست تنه می گردد. این شکاف ها و ترک ها علاوه بر وارد آوردن خسارت به تنه، محل مناسبی برای ورود عوامل بیماری زا از جمله شانکر باکتریایی در تنه می باشند. این بیماری ها سبب ضعف، خسارت و در نتیجه خشکیدگی درختان آلوده می گردند. علاوه بر ایجاد بیماری، این ترک ها محل مناسبی برای زمستان گذرانی آفات می باشند. سفید کردن تنه با استفاده از ترکیبات محافظ تنه ، علاوه بر کاهش میزان خسارت آفات و بیماری ها از وارد آمدن صدمه به درختان جلوگیری می کند. همچنین یکی از روش های توصیه شده جهت جلوگیری از خسارت سرما روی درختان می باشد. به طور کلی استفاده از ترکیبات محافظ تنه درختان، راهی ساده و ایمن برای در امان ماندن درخت از مشکلات و آسیب های متعدد می باشد.

فواید رنگ کردن تنه درختان:

  • تنه رنگ شده با محافظ تنه درخت، موجب انعکاس نور خورشید در ساعات مختلف روز و مانع از گرم شدن بیش از حد تنه در روز می شود.
  • اختلاف دمای شب و روز در فصل پاییز و زمستان موجب ترک خوردن تنه می شود ،که با رنگ آمیزی تنه می توان از این امر جلوگیری کرد.
  • رنگ تنه درخت به عنوان محافظی برای درختان در برابر حشرات، آفات، بیماری های مختلف و حشرات چوبخوار که از پوست درخت تغذیه می کنند، عمل می کند.

با فرا رسیدن فصل سرما آوندهای درختان که آبرسانی و تغذیه شاخ و برگهای درختان را بر عهده دارند، از فعالیت باز ایستاده و اصطلاحا به خواب زمستانی میروند. لذا درختان در مقابل انقباض و انبساطهای دمایی هوا بین روز و شب و همچنین هجوم برخی حشرات و قارچها بی دفاع میمانند. برای محافظت درختان ازتنش های فوق و كاهش آسيب‌ها مي‌توان از رنگ كردن تنه درختان با رنگ‌هاي لاتكس سفيد رنگ استفاده کرد، لایۀ ضخیم رنگ، درخت را از خطر آفات حفظ می کند ولی باید توجه داشت که رنگ روغنی به دلیل آن که اجازۀ تنفس به درخت نمی دهد گزینۀ مناسبی نیست، ضمن آن که نباید مواد افزودنی مثل اسانس و… به رنگ اضافه کرد. رنگ های تیره نیز از این جهت که با جذب گرمای نور خورشید سبب سوختن پوستۀ درخت می شوند، نامناسبند.

رنگ محافظ مخصوص تنه درختان دارای مواد موثر و غیر سمی پلیمری که خواص قارچ کشی و ضد اشعه دارند می باشد که ماندگاری و دوام بالایی روی درخت داشته و بعلت خاصیت ارتجاعی زیاد بخوبی تنه ی درخت را پوشش می دهد. خاصیت ضد اشعه این ترکیب از تنش های مربوط به اختلاف درجه حرارت که سبب ترک خوردگی می شود جلوگیری کرده و مانع از ورود عوامل بیماری زای قارچی و باکتریایی می گردد. همچنین رنگ سفید اشعه آفتاب را از تنه منعکس می کند و مانع خسارت ناشی از آفتاب سوختگی در درختان می شود. برخی سازندگان رنگ مخصوص تنه درخت بویژه در مناطق مرطوب آن را با مواد ضد قارچ و دفع حشرات مانند بردوفیکس، سولفات مس و… هم آغشته میکنند.

زمان رنگ آمیزی:

بهترين زمان براي رنگ كردن تنه درختان اواخر پائيز و هنگامي كه دماي هوا بالاتر از 10 درجه سانتي‌گراد است می باشد . این عمل هرسال باید تکرار میشود.

رنگ آمیزی تنه درختان-شهر گیاه

  • نحوه استفاده: عملیات رنگ آمیزی برای درختان بالای دو سال توصیه شده است. رنگ با قلم مو بر سطح تنه ی درخت از 5 سانتی متر زیر خاک تا حداقل 60 سانتی متر ارتفاع تنه ی درخت و حداکثر تا اولین شاخه ی فرعی استفاده می شود. بهتر است هر ساله قبل از شروع سرما پوشش رنگ بر روی تنه ی درخت تمدید گردد. قسمت های جنوبی ، غربی و جنوب غربی تنه نیاز به محافظت بیشتری دارند. می توانید فاصله 24-20 سانتیمتر از شاخه های فرعی نزدیک به تنه را هم رنگ آمیزی کنید. این عمل بویژه روی شاخه هایی که زاویه کمی با تنه اصلی دارند، مهم است. بمنظور ضدعفونی و پانسمان محل زخم های طوقه هم  می توانید از اکسی کلرور مس و یا سوسپانسیون آماده بردوفیکس 18 درصد استفاده کنید.

چگونگی رنگ آمیزی درختان

استفاده از قلمو بهترین روش برای رنگ آمیزی تنه است. تحقیقات نشان می دهد که اسپری کردن رنگ، پوشش مناسی برای محافظت از تنه بر روی آن ایجاد نمی کند  رنگ بخوبی به تنه نمی چسبد.  رنگ آمیزی تنه یک روش آسان ، ارزان و سالم برای محافظت تنه از انواع مشکلات می باشد. انجام این عملیات آسان تنها یک بار در سال کفایت می کند.

رنگ آمیزی درختان طی سالیان متمادی جهت محافظت زخم ها در تنه از حمله میکروارگانیسم ها و نیز التیام زخم ها هم انجام می گرفته است. هر چند روش های سنتی برای بهبود زخم ها نظیر هرس کردن و حذف شاخه های فرعی وجود دارد، اما رنگ های لاتکس از گسترش زخم ها جلوگیری می کنند. این امر بویژه در جلوگیری از حمله ی آفات و بیماریها موثر است. بروز بیماری شانکر در درختان همچنین در ارتباط با رنگ های روغنی است که حلال آنها سبب مرگ بافت کامبیوم می شود. رنگ کردن و پوشاندن زخم ها با رنگ، در جلوگیری از گسترش بیماری هایی مانند لکه سیاه سیب و جرب موثر است و نیز از دسترسی حشرات ناقل این بیماری ها به بافت زخمی

جلوگیری می کنند. رنگ کردن درختان یک عملیات کشاورزی متداول و از اولین گام ها برای کاهش خسارت ناشی از طوفان ها و باد شدید پس از هرس است. همچنین این عمل سبب محافظت درختان در برابر کم آبی می گردد.

اگر بخواهید بدانید یک درخت را چگونه رنگ آمیزی کنید، باید هم رنگ و هم روش رنگ آمیزی مناسب را انتخاب کنید. رنگ سفید بیش از سایر رنگ ها، نور خورشید را منعکس کرده و لذا از خسارات ناشی از گرما می کاهد. همچنین این رنگ حاوی پیوندهای پلیمری است که شکاف ها و ترک ها را پر کرده و می پوشاند. به این منظور آب مقطر را با رنگ سفید لاتکس مخلوط کنید. مخلوط آماده شده وقتی به نسبت 1:1 آماده شود، بیشترین تاثیر را دارد. مثلا می توان 4 لیتر آب را با 4 لیتر رنگ بمنظور بدست آوردن حداکثر تاثیر مخلوط کرد.

رنگ آمیزی تنه درختان - شهر گیاه

از قلموی پهن، ضخیم و نرم برای رنگ آمیزی استفاده کنید. قلمو را طوری در مخلوط رنگ و آب فرو ببرید که نیمی از موهای آن در رنگ غوطه ور شود. سپس آن را بصورت مستقیم روی تنه بزنید. رنگ آمیزی را تا اولین شاخه فرعی انجام دهید. جوندگانی نظیر موش و خرگوش قادر به بالا رفتن از تنه درختان نیستند. لذا لازم نیست رنگ آمیزی را بالاتر از آن نقطه انجام دهید.

نکاتی که هنگام رنگ آمیزی درختان باید به آنها توجه کرد:

-رنگ آمیزی را از پایین به بالا انجام دهید. این عمل حداکثر پوشش دهی را بر روی تنه ایجاد می کند و موجب خواهد شد قطرات برگ بین شکاف ها و فواصل روی تنه نفوذ کنند.

-اجازه دهید که قطرات اضافی رنگ روی زمین بچکد. نیازی به پاک کردن و زدودن رنگ پاشیده روی زمین نیست.

- بمنظور جلوگیری از حمله آفات و حشرات ساقه خوار شاید نیاز باشد که از مخلوط غلیظ تری از آب و رنگ استفاده کنید.

- قسمت های آسیب دیده و زخم خورده را هنگام رنگ آمیزی حذف کنید. علاوه بر پوشش دادن تنه با رنگ ، باید تا 5 سانتیمتر زیر محل بریدگی با رنگ پوشانده شود. این پوشش اضافه در اطراف زخم ، مانع از حمله حشرات و ساقه خوار ها خواهد گشت. هرچند رنگ کردن زخم ها بطور کلی کار اشتباهی است. زیرا ممکن است رشد درخت را مختل کند. همچنین رطوبت اضافی را در خود نگاه می دارد که خود سبب جذب باکتریها و قارچ ها به درخت می شود. لذا بهتر است لایه نازکی از حشره کش یا قارچ کش را به قسمت زخمی یا هرس شده بیفزایید.

رنگ آمیزی تنه درختان-شهر گیاه

-از رنگ کردن درختانی که کمتر از دو سال عمر دارند خودداری کنید.

-برش عمودی هنگام هرس ،سطح کمتری در ناحیه هرس ایجاد کرده و لذا از حمله آفات و بیماری ها بمیزان زیادی خواهد کاست. هرس درختان باید در زمستان انجام گیرد که رشد کند می شود و شدت فعالیت حشرات کمتر است.

-رنگ کردن درختان را در اواخر پاییز ببعد انجام دهید تا خسارت ناشی از رنگ کردن را کاهش دهد.

-روزهای گرم و آفتابی و با آب و هوای خشک را برای رنگ کردن انتخاب کنید. از رنگ کردن درختان در دمای پایین تر از 10 درجه سانتیگراد بپرهیزید. عملیات رنگ آمیزی را تا اواسط بعد از ظهر بپایان برسانید تا فرصت کافی برای خشک شدن داشته باشند.

رنگ کردن تنه درختان - شهر گیاه

-رنگ کردن درختان از خسارت موجودات جونده به آنها جلوگیری می کند. در این زمان باید یک دور کننده جوندگان هم به آن بیفزایید.

منابع:

  1. Painting tree trunks white: How to paint tree bark.https:www.gardeningknowhow.com/trees/paint
  2. Tree wound paints-pacific northwest pest management. https://pnwoundbarks.org
  3. ways to paint a tree. https://www.wikihow.com
  4. Painting tree trunks protects against rodents, borers. https://fruitgrowernews.com
  5. Protecting fruit trees from winter injury. https://extension.tennessee.edu
  6. Is outdoor latex paint an effective sealer for pruning? https://homeguidestage.com
  7. Should I cover large pruning wounds with a tree wound. https://extension.edu


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401