رشد و نگهداری سیر

ارسال شده در 19 مرداد ماه 1401

90 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

رشد و نگهداری سیر

 سیر نام گیاه شناسی  Allium sativum از خانواده  Amaryllidaceae نوعی گیاه علفی پیازدار، خوراکی و بومی آسیا است که از چندین هزار سال پیش کشت می‌شود. در روی زمین، سیر به صورت برگ‌های پهن و علف‌ مانند ظاهر می شود و در زیر زمین متورم و معمولاً شامل 4 تا 20 قطعه است که در قسمت بیرونی غشای نازک سفید رنگی محصور شده است. سیر را باید در پاییز، حدود یک ماه قبل از اولین یخبندان کاشته و در اواسط بهار یا تابستان برداشت کرد. سیر برای حیوانات سمی شناخته شده است.

 

نگهداری

نور: سیر عاشق نور است. سیر را در مکانی بکارید که حداقل 6 تا 8  ساعت در روز نور کامل خورشید را دریافت کند.

خاک: خاک مناسب سیر غنی از مواد مغذی، مرطوب با زهکشی خوب است. pH  ایده آل آن بین 6 تا 7 می باشد.

آب: نیاز زیادی به آب ندارد. در طول اوایل فصل رشد، خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید، اما خاک دو یا سه هفته قبل از برداشت باید خشک شود. اگر زمان برداشت خاک خیلی مرطوب باشد، کپک ها رشد می کنند.

دما و رطوبت: سیر یک گیاه بسیار مقاوم است و در واقع در ماه های سرد زمستان بهترین رشد را دارد. سیر نیاز به رطوبت خاصی ندارد. اغلب قبل از اوج گرما و رطوبت تابستان برداشت می شود.

کود: استفاده از کود می تواند هنگام رشد سیر مفید باشد. هنگامی که سیر را در پاییز می کارید، یک ترکیب کود آلی را با خاک مخلوط کنید. سپس، هنگامی که برگ ها در بهار شروع به رشد می کنند، خاک اطراف کشت را با یک ترکیب کودی حاوی نیتروژن تقویت کنید.

شما می توانید از برنامه غذایی سیر شهر گیاه نیز استفاده کنید. 

تکثیر: چند سیر با کیفیت بالا را کنار بگذارید تا در فصل بعد در زمین یا در ظرف بکارید.

برداشت: زمانی که اکثر برگ های پایین قهوه ای شدند، متوجه خواهید شد که زمان برداشت سیر فرا رسیده است، که معمولاً در اواسط تا اواخر تابستان اتفاق می افتد.

کاشت: بسته به آب و هوا، سیر را در پاییز یا بهار می کارند. دانه سیر باید ابتدا سرد شود تا از حالت خواب خارج شود. مکانی را انتخاب کنید که دارای آفتاب کامل و خاکی با زهکشی خوب باشد. خاک سست به پیازها اجازه می‌دهد به راحتی رشد کنند. چاله هایی به عمق 5  و با فاصله 5 تا 7 سانتی متر از هم  حفر کنید سپس طوریکه نوک تیز  دانه سیر روبه بالا باشد آنها را بکارید.

آفات و بیماری های رایج

نماتدها می توانند یک مشکل مزمن برای سیر باشند. این موجودات داخل خود گیاه سیر زندگی می کنند و در حین تولید مثل آن را می خورند. تریپس ها یکی دیگر از آفات برای سیر هستند. آنها دارای دهانی مکنده هستند که ابتدا به برگ ها آسیب می رسانند و سپس مایعات گیاهی را می مکند. آسیب شدید می تواند باعث پژمردگی و مرگ گیاه سیر شود. برای کنترل تریپس از تله های چسبنده استفاده کنید. قارچ پوسیدگی سفید ریشه که معمولاً در اواسط فصل ایجاد می‌شود، یکی از جدی‌ترین بیماری‌هایی است که سیر می‌تواند با آن مواجه شود. برگ‌ها را زرد می‌کند و باعث پژمرده شدن و از بین رفتن آن‌ها می‌شود.  برای مبارزه با آفات و بیماری ها شما می توانید با کارشنلسان متخصص شهر گیاه در ارتباط باشید.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401