رشد و نگهداری از پیاز

ارسال شده در 31 مرداد ماه 1401

47 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

رشد و نگهداری از پیاز

پیاز با نام گیاه شناسی   Allium cepaاز خانواده  Amaryllidaceae نوعی گیاه دوساله و بومی منطقه آسیاست. پیازها دارای برگ‌های توخالی، لوله‌ای و سبزآبی هستند که از یک پیاز بیرون می‌آیند، در واقع یک ساختار برگ با لایه‌های متعدد هست ریشه های کم عمقی از انتهای پیازها توسعه یافته است و ممکن است با بالغ شدن پیاز تا حدی به خاک بالای خود فشار بیاورد. پیاز باید در بهار کاشته شود و سرعت رشد آن متوسط ​​است. توجه داشته باشید که پیازها به دلیل ترکیبات شیمیایی برای حیوانات خانگی سمی هستند.

نگهداری

نور: پیازها برای رشد مناسب به آفتاب کامل یعنی حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید در روز نیاز دارند.

خاک: خاک با بافت لومی یا شنی مناسب است. خاکی با مواد آلی بالا و اسدیته خاک که حول محور خنثی تا کمی اسیدی باشد، بهترین است.

آب: پیاز ها برای تورم به آب معمولی نیاز دارند اما زیاد آبیاری نکنید و اجازه ندهید که پیازها در خاک خیس بنشینند زیرا این امر می تواند منجر به پوسیدگی پیاز شود. یک لایه مالچ سبک می تواند به حفظ رطوبت خاک کمک کند.

دما و رطوبت: بذر پیاز برای جوانه زدن به دمای حداقل 4 تا 5 درجه سانتی گراد نیاز دارد. شرایط بهینه رشد پیاز بین 20 تا 25  درجه سانتی گراد است. تا زمانی که نیازهای رطوبتی خاک برآورده شود، معمولاً رطوبت مشکلی نیست.

کود: پیازها تغذیه کننده های نسبتاً سنگینی هستند. به آنها هر چند هفته یکبار کود  نیتروژن بالا دهید.

شما می توانید به برنامه غذایی پیاز شهر گیاه مراجعه کنید. 

زمان برداشت: پیازها زمانی کاملا بالغ می‌شوند که حدود نیمی از برگ‌های بالایی فرو بریزند و پوست پیاز حالت کاغذی پیدا کند. بهتر است در هوای خشک برداشت شود.

هرس: پیاز معمولاً نیازی به هرس ندارد. با این حال، برگ های آسیب دیده را جدا کنید.

کاشت: بذر پیاز را در فضای باز زمانی که دمای خاک به بالای منفی دو درجه سانتی گراد در فصل بهار رسید بکارید.  همچنین پیاز را می توان در فصل پاییز در آب و هوای گرم تر کاشت. پیازها در طول زمستان نهفته می مانند و سپس در بهار به رشد خود ادامه می دهند. برای کاشت پیاز، آنها را در خاک فشار دهید تا فقط قسمت بالایی آنها نمایان شود. بذرها را در عمق تقریبی 10 سانتی متر و فاصله بین ردیف ها 30 تا 45 سانتی متر از هم بکارید و هنگامی که در زمین قرار گرفتند، آنها را به حال خود رها کنید. خاک اطراف آنها را تپه نکنید.

آفات و بیماری های رایج

پوسیدگی: در شرایط مرطوب، پیاز می تواند پوسیدگی ساقه یا پیاز ایجاد کند. با اطمینان از زهکشی خوب خاک و گردش هوا از پوسیدگی جلوگیری کنید.

شکافته شدن پیاز: اگر اجازه داده شود در حین شکل گیری پیازها خاک خشک بماند، پیازها ممکن است شکافته و ترک خورده شوند.

تریپس: این حشرات از برگ ها تغذیه می کنند و می توانند باعث پیچ خوردگی شوند. در موارد شدید باعث توقف رشد شاخ و برگ می شوند، بنابراین پیاز بالغ نمی شوند. گونه های مقاوم را بکارید و پیاز را در نزدیکی غلات نکارید. صابون‌ها  می‌توانند به طور موقت تریپس را کنترل کنند.

برای مقابله با آفات و بیماری های فوق شما می توانید با کارشناسان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.

سوالات متداول

آیا رشد پیاز آسان است؟

پیازها به سختی رشد می کنند، اما با تمرین بیشتر، باغبان ها می توانند این کار را انجام دهند.

چه مدت طول می کشد تا پیاز رشد کند؟

به طور کلی، بسته به نوع و روش کاشت، حدوداً سه تا چهار ماه طول می کشد تا پیاز بالغ شود.

آیا پیاز هر سال برمی گردد؟

پیاز دو ساله است، یعنی چرخه زندگی خود را در دو فصل رشد کامل می کند. با این حال، اکثر باغبان ها آنها را به صورت یکساله پرورش می دهند و قبل از گلدهی و رفتن به دانه، پیاز را برداشت می کنند.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401