رشد و نگهداری از هندوانه

ارسال شده در 23 مرداد ماه 1401

49 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

رشد و نگهداری از هندوانه

هندوانه با  نام گیاه شناسی   Citrillus lunatus  از اعضای خانواده Cucurbitaceae  بومی منطقه غرب آفریقا است. هندوانه یک میوه با باردهی سالانه است که به یک فصل رشد نسبتا طولانی و گرم برای تولید میوه تابستانی نیاز دارد. هندوانه گل های زردی دارد که در اواسط تا اواخر تابستان شکوفا می شوند. میوه های خوراکی با پوست ضخیم برای برداشت در اواخر تابستان و اوایل پاییز به سرعت رشد می کنند و می رسند. هر گیاه دو تا چهار میوه هندوانه تولید می کند.

نگهداری

نور: هندوانه برای رشد به نور کامل خورشید نیاز دارد. گیاهان می توانند کمی سایه را تحمل کنند، به ویژه در آب و هوای گرم تر، اما آفتاب فراوان برای تولید قند در آن ضروری است. شرایط سایه بیش از حد باعث کاهش تعداد و اندازه میوه ها می شود.

خاک: هندوانه تقریباً در هر خاک غنی با زهکشی خوب رشد می کند pH خاک نسبتا اسیدی تا خنثی 6 تا 8/6  بهترین است. اضافه کردن مواد آلی فراوان به خاک قبل از کاشت توصیه می شود، زیرا این ها تغذیه کننده های سنگینی هستند.

آب: هندوانه در اوایل کاشت به آبیاری منظم نیاز دارد. هنگامی که آنها شروع به میوه دادن کردند، می توانید آبیاری را کمترکنید، مگر اینکه فصل خشکی باشد. ریشه آنها نسبتاً عمیق است و می توانند دوره های خشک کوتاه مدت را تحمل کنند. در واقع اگر آب زیادی به آن ها داده شود، شیرینی خود را از دست می دهند.

دما و رطوبت: هندوانه ها دمای  28 درجه سانتی گراد و بالاتر را را ترجیح می دهند. آنها در شرایط مرطوب و خشک به همان اندازه خوب عمل خواهند کرد، مشروط بر اینکه رطوبت خاک کافی باشد.

کود: هندوانه ها  تغذیه کننده های سنگینی هستند. قبل از کاشت مطمئن شوید که خاک به خوبی با مواد آلی اصلاح شده است. اگر خاک فاقد مواد آلی است، در ابتدای فصل یک کود آلی کند رهش اضافه کنید. برای حفظ رشد هندوانه ها، در اواسط فصل، یک لایه کمپوست به خاک اضافه کنید. اگر می خواهید از کود شیمیایی استفاده کنید، زودتر با کودی که حاوی نیتروژن بیشتری نسبت به فسفر و پتاسیم است، تغذیه کنید، زیرا این کار باعث رشد برگ ها می شود. اما پس از شروع گلدهی، بار دوم با کود کم نیتروژن که رشد گل ها و میوه ها را تشویق می کند، کود دهید.

 

کاشت: می توانید مستقیما بذرهای هندوانه را پس از آخرین یخبندان در اوایل بهار، بکارید.  تعدادی پشته با فواصل  نیم تا دومتر  ایجاد کنید. چاله هایی به عمق 5/2 سانتی متر ایجاد کرده و سه یا چهار بذر درون آن بگذارید. فواصل چاله ها را بین 1 تا 2متر که اندازه گیاهان هندوانه می شود در نظر بگیرید.  به طور کلی تنها دو تا چهار هندوانه در هر گیاه رشد می کند. همانطور که میوه ها بزرگ می شوند، آنها را با احتیاط بلند کرده و روی تکه های مقوا یا یک لایه نی قرار دهید تا از پوسیدگی و آفات محافظت شوند.منطقه کاشت را در طول فصل رشد عاری از علف های هرز نگه دارید.

برداشت: قضاوت در مورد رسیده بودن هندوانه نیاز به تجربه دارد، اما چند نشانه وجود دارد که می تواند به شما کمک کند نحوه تعیین زمان آماده بودن هندوانه را بیاموزید:

پوست هندوانه شروع به کدر شدن می کند.

پیچک های نزدیک محل اتصال هندوانه به گیاه، قهوه ای می شوند.

قسمتی که روی زمین قرار دارد از سبز کم رنگ به زرد کم رنگ تغییر می کند.

آفات و بیماری های رایج

بزرگترین آفت هندوانه سوسک خیار است. زودتر تخم ها را برای از بین بردن زیر نظر بگیرید همچنین مستعد ابتلا به کرم ها، شته ها و کنه ها است.

چندین بیماری می تواند مشکل ساز باشد، از جمله پژمردگی فوزاریوم، آنتراکنوز، لکه برگ آلترناریا و سوختگی ساقه صمغی. در صورت شیوع این بیماری ها، انواع مقاوم هندوانه را انتخاب کنید. هندوانه می تواند مستعد ابتلا به کپک پودری باشد.آبیاری در سطح زمین، از پاشیدن هاگ های خاکی بر روی برگ ها و ایجاد کپک جلوگیری می کند.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401