رشد و نگهداری از سیکلامن

ارسال شده در 08 بهمن ماه 1401

12 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

رشد و نگهداری از سیکلامن

سیکلامن با نام علمی  Cyclamen persicum از خانواده  Primulaceae نوعی گیاه چند ساله و گلدار بومی مناطق مدیترانه است که دارای شکوفه های کوچک معطر و شیرین روی ساقه های بلند است. گل ها به رنگ های صورتی، بنفش، قرمز و سفید هستند. برگ های قلب شکل به رنگ سبز، اغلب با رگه های نقره ای هستند. سیکلامن برای حیوانات و انسان سمی است.

سیکلامن، معمولاً در تابستان به حالت خواب می رود، اما با مراقبت مناسب، دوباره رشد می کند و در پاییز دوباره شکوفا می شود. دمای گرم آن را به سمت خواب سوق می دهد.

نگهداری

نور: نور غیرمستقیم و روشن باشد. در تابستان، زمانی که گیاه خواب است، بهتر است سیکلامن را در یک نقطه خنک و تاریک با گردش هوای خوب نگهداری کنید.

خاک: سیکلامن ترجیح می دهد در خاک غنی از نظر ارگانیک و دارای زهکشی خوب با pH خاک کمی اسیدی رشد کند.

آب: هنگامی که برگ ها وجود دارند، گیاه به طور فعال در حال رشد است. در این مدت، هر زمان که سطح خاک حدود 5/2 سانتی متر خشک شد، آبیاری کنید. از ریختن آب روی برگ ها یا طوقه گیاه که می تواند باعث پوسیدگی آن شود، خودداری کنید.

دما و رطوبت: سیکلامن گرمای شدید و هوای خشک را دوست ندارند. دمای بین 4 تا 10 درجه سانتی گراد در شب و بین15 تا 20 درجه سانتی گراد در روز را ترجیح می دهند. رطوبت بالا به خصوص در فصل زمستان بسیار مهم است. برای افزایش رطوبت، گیاه خود را در سینی پر از آب و سنگریزه نگه دارید، مطمئن شوید که گلدان به طور مداوم با آب تماس نداشته باشد زیرا این امر می تواند باعث پوسیدگی ریشه شود.

کود: گیاه سیکلامن را در فصل رشد با یک کود مایع رقیق شده با نیتروژن کم هر چند هفته یکبار تغذیه کنید.

هرس: هرس صحیح سیکلامن شامل از بین بردن برگ های زرد و مرده به محض ظاهر شدن است.

تکثیر: بهترین راه برای تکثیر این گیاهان، تقسیم ریشه های بنه مانند است این گیاه از طریق بذر هم رشد می کند.

آفات و بیماری های رایج گیاهی

گیاه آپارتمانی سیکلامن مستعد ابتلا به کنه های بین ساقه و برگ هستند که می تواند باعث پیچ خوردن برگ ها شود. همچنین به دنبال شته ها روی ساقه ها و رشد جدید باشید.

یک قارچ به نام بوتریتیس در اثر خاک بیش از حد مرطوب ایجاد می شود و می تواند برگ ها را با لکه های قهوه ای زرد کند. برای بهبود برگ های آسیب دیده را قطع کنید.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401