رشد و نگهداری از سیب زمینی

ارسال شده در 19 بهمن ماه 1401

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

رشد و نگهداری از سیب زمینی

سیب زمینی با نام گیاه شناسی Solanum tuberosum نوعی گیاه غده ای یک ساله بومی منطقه مناطق آند در آمریکای جنوبی است. برگ های سیب زمینی سمی هستند.

نگهداری

نور: سیب زمینی را در آفتاب کامل مکانی با حداقل شش تا هشت ساعت در روز بکارید. آنها می توانند سایه های کمی را تحمل کنند، اگر غده ها در نزدیکی سطح رشد کنند، باید از نور خورشید محافظت شوند وگرنه سبز می شوند.

خاک: سیب زمینی های خود را در خاکی با pH اسیدی بین 5 تا 6 بکارید. سیب‌زمینی‌هایی که در خاک‌هایی با PH بالاتر رشد می‌کنند، به نظر می‌رسد که مستعد ابتلا به  لکه‌های زبری روی سیب‌زمینی هستند. خاک باید سست و دارای زهکشی مناسب باشد.

آب:گیاهان سیب زمینی به یک منبع آب ثابت متکی هستند. اطمینان حاصل کنید که گیاهان حداقل 5/2 سانتی متر در هفته آب دریافت می کنند. آنها به شرایط خشکی حساس هستند، به ویژه زمانی که گل می دهند، زیرا زمان تشکیل غده های سیب زمینی است. مالچ کردن اطراف گیاهان می تواند به حفظ رطوبت کمک کند.

دما و رطوبت: تا زمانی که دمای خاک به حداقل 7 درجه سانتی گراد و ترجیحاً 10 درجه نرسد، سیب زمینی را نباید کاشت. محصولات تابستانی در مناطقی که تابستان‌ها خنک است، بهترین عملکرد را دارند، زیرا غده‌های سیب‌زمینی زمانی که دمای خاک 15 تا 20 درجه سانتی گراد باشد بهترین رشد را دارند و زمانی که خاک به 27 درجه سانتی گراد برسد رشد آنها متوقف می‌شود. مالچ پاشی اطراف گیاه، مانند یک لایه ضخیم کاه، می تواند خاک را خنک نگه دارد. مناطقی که تابستان های گرم دارند اغلب سیب زمینی را به عنوان محصول زمستانه می کارند. سیب زمینی در مورد رطوبت هوا محدودتی ندارد.

کود: شما می توانید از برنامه تغذیه ی سیب زمینی شهر گیاه استفاده نمایید.

تکثیر: بیشتر از طریق بافت‌های رویشی گاهی از طریق غده‌ی کامل یا قسمتی از غده تکثیر می شود.

آفات و بیماری های رایج گیاهی

سیب زمینی مستعد مشکلات زیر است:

سوسک ها و شته ها می توانند گیاهان را از بین ببرند. در اوایل فصل، قبل از اینکه تبدیل به یک مشکل بزرگ شوند، آنها را زیر نظر بگیرید. سطح زیرین برگ ها را برای تخم ها و لارو آفات معمولی سوسک مانند سوسک سیب زمینی کلرادو بررسی کنید. معمولاً می توانید اینها را با دست بردارید.

کرم‌های مفتولی قرمز نازک به قسمت زیر زمین گیاه حمله می‌کنند. شخم زدن مکانی که سیب زمینی را در آن می کارید هر سال به جلوگیری از کرم های مفتولی کمک می کند.

یک بیماری رایج سیب زمینی که مانند نواحی برجسته و چوب پنبه ای روی پوست یا سوراخ های فرورفته روی سطح به نظر می رسد. کاهش pH خاک به کنترل زخم کمک می کند.

پوسیدگی قهوه ای که ایجاد رگه های قهوه ای می کند، بیماری ساق سیاه که باعث پوسیدگی بافت مرطوب گیاه می شود از دیگر بیماری های سیب زمینی محسوب می شوند.

برای مبارزه  و کنترل موارد فوق می توانید با کارشناسان مجرب شهرگیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401