رشد و نگهداری از ذرت شیرین

ارسال شده در 02 بهمن ماه 1401

10 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

رشد و نگهداری از ذرت شیرین

ذرت شیرین با نام علمی  Zea mays از  خانواده  Poaceae نوعی گیاه یکساله بومی مکزیک است. ارتفاع ذرت به  5/1 تا 5/2 متر می رسد.

ذرت از ساقه‌های بلند و مستقیمی رشد می‌کند که خوشه‌های پوسته‌دار با دانه‌های لطیف و ابریشم تولید می‌کند. بیشتر انواع ذرت از بیرون شبیه به هم هستند. اما زیر پوسته، ذرت شیرین می تواند سفید، زرد، قرمز یا حتی دو رنگ باشد. ذرت شیرین سریع رشد در بهار کاشته می شود و تا تابستان رشد می کند. حدود سه ماه پس از کاشت آماده برداشت است، اما گونه های زودرس می توانند در کمتر از دو ماه آماده شوند.

 

نگهداری

نور: برای رشد خوب و پر شدن دانه ها، ذرت به نقطه ای نیاز دارد که آفتاب کامل داشته باشد. این بدان معناست که در اکثر روزها حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید قرار می گیرد.

خاک: خاک ذرت  باید سست و لومی با  pH  کمی اسیدی تا خنثی باشد. خاک های سنگین سیستم ریشه ذرت را مهار می کنند.

آب: به طور منظم آبیاری کنید، به خصوص اگر متوجه پیچ خوردن برگ ها و زمانی که لپه ها شروع به متورم شدن کردند. حدود 5/2 سانتی متر آب در هفته باید کافی باشد. و بهتر است هفته ای یک بار آبیاری عمیق انجام دهید. همچنین، منطقه را عاری از علف های هرز نگه دارید.

دما و رطوبت: ذرت شیرین دمای بین 25 تا 15 درجه سانتی گراد را ترجیح می دهد. در خاک سرد جوانه نمی زند. در آب و هوای سرد، می توانید خاک را با پلاستیک سیاه بپوشانید تا در بهار قبل از کاشت به سرعت گرم شود. تا زمانی که رطوبت کافی خاک حفظ شود، معمولاً رطوبت مشکلی نیست.

 

کود: ذرت یک تغذیه کننده سنگین است برای کود دهی طبق برنامه غذایی ذرت شهر گیاه عمل کنید.

هرس: هرس برای ذرت شیرین ضروری نیست.

تکثیر: ذرت شیرین را می توان با ذخیره بذر برای کاشت در فصل بعد تکثیر کرد.

کاشت: ذرت شیرین را در بهار پس از رفع خطر سرمازدگی بکارید. دمای خاک باید حداقل 16 درجه سانتی گراد باشد. محل کاشت باید خاک غنی با زهکشی خوب و آفتاب زیاد باشد. از آنجایی که ذرت نسبتاً بلند می شود، آن را در نزدیکی سایر محصولات کوتاه تر که ممکن است از بین برود، نکارید.

بذرها را در عمق 2 تا 3 سانتی متر و  با فاصله 30 تا20 سانتی متر  از هم بکارید. فاصله ردیف ها باید 1 تا 5/1 متر باشد.

آفات و بیماری های رایج گیاهی

حیوانات از جمله جوندگان، پرندگان بزرگترین مشکل آفت ذرت شیرین با رسیدن بلال ها خواهند بود. گیاهان همچنین ممکن است آلوده به کرم‌های ذرت شوند که می‌توان آن‌ها را با آفت‌کش‌های ارگانیک و با از بین بردن ساقه‌ها در پایان فصل کنترل کرد.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401