رشد و نگهداری از درختان هلو

ارسال شده در 18 مرداد ماه 1401

60 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

رشد و نگهداری از درختان هلو

هلو با نام گیاه شناسی  Prunus persica ازخانواده  Rosaceaeیک نوع درخت میوه که در بهار شکوفه هایی به رنگ صورتی می دهد. این درخت بومی منطقه چین است. هنگامی که درختان هلو از دانه رشد می کنند، حداقل سه تا چهار سال طول می کشد تا میوه دهند. درخت هلو را در اواخر زمستان یا اوایل بهار در طول دوره خواب آن بکارید. ده ها گونه درخت هلو، حتی ارقام کوتوله وجود دارد که می توانید آنها را در گلدان پرورش دهید. تمام قسمت های درخت هلو، به جز میوه های خوراکی، برای انسان و حیوانات خانگی سمی است.

نگهداری

نور: درختان هلو به آفتاب کامل نیاز دارند.اگر در سایه رشد کنند مستعد آفات و بیماری می شوند.

خاک: درختان هلو نیاز به زهکشی خوب دارند و خاک هایی که بافت درشتی دارند را ترجیح می دهند. pH مناسب  خاک آنها 6-5/6 می باشد. افزودن مالچ ارگانیک در اطراف درخت، مانند برگ یا کمپوست، به سرکوب علف های هرز کمک می کند و خاک را سالم و کمی اسیدی نگه می دارد.

آب: درختان هلو را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید، به خصوص در دو سال اول تا استقرار کامل یابند.

دما و رطوبت: هلوها دماهای متوسطی را دوست دارند. هلو به حداقل 600 ساعت سرما در دمای 7 درجه سانتی گراد یا کمتر نیاز دارد تا میوه دهی را آغاز کند. دمای طولانی مدت زیر صفر ممکن است به درختان آسیب برساند. هلو شرایط مرطوب را تحمل می کند، اما رطوبت بیش از حد می تواند بیماری های قارچی را تشویق کند.

کودهی: در بهار یک کود کامل 10-10-10 استفاده کنید. شما می توانید به برنامه غذایی هلو شهر گیاه مراجعه نمایید .

برداشت: یک نهال جوان دو تا چهار سال پس از کاشت شروع به میوه دادن می کند. به دنبال شکوفه‌های بهاری صورتی پر زرق و برق، در اوایل تابستان تعداد زیادی هلو سبز ریز رشد می‌کنند. علاوه بر ریزش میوه طبیعی که در این مرحله از رشد رخ می دهد، باید محصول را نیز تنک کنید، در غیر این صورت با میوه ای به اندازه گردو در زمان برداشت مواجه خواهید شد. همه میوه ها به جز بزرگترین میوه ها را از هر شاخه جدا کنید و حداقل 15 سانتی متر بین میوه ها فاصله باشد.

 

هرس: هرس مناسب برای مدیریت اندازه میوه و اطمینان از دریافت نور کافی روی شاخه‌های میوه‌دار حیاتی است. هرس باید در اواخر زمستان انجام شود، اگر درخت دارای شاخه های قوی است که شاخه های میوه را در قسمت داخلی درخت سایه می اندازد، می توانید مقداری هرس تابستانی نیز انجام دهید. مقدار نوری که پس از هرس به شاخه های بارده می رسد برای رشد جوانه های گل فصل آینده مهم است.

تکثیر

ساده ترین راه برای تکثیر درخت غیر پیوندی از طریق قلمه چوب نرم است. یک قلمه 23 سانتی متری  را در بهار زمانی که رشد نرم و سبز است بردارید آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید، قلمه را در محیط گلدانی استریل بکارید و آن را مرطوب نگه دارید. ریشه ها باید در حدود یک ماه تشکیل شوند.

نحوه رشد درختان هلو از دانه: هسته های هلو در فضای باز با مداخله اندک رشد خواهند کرد. در پاییز بذر را در حدود 8 سانتی متر در فضای باز بکارید. دمای سرد زمستان اجازه می دهد تا بالغ شود. بذر در بهار جوانه می زند و می توانید درخت جوان خود را به محل دائمی خود انتقال دهید.

آفات و بیماری های رایج

مهم ترین آفت درخت هلو، کرم درخت هلو است. برای مبارزه با این آفت می توانید با کارشناسان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.

از نظر بیماری ها، یک قارچ می تواند باعث پیچ خوردگی برگ درخت هلو شود که منجر به قهوه ای شدن و تغییر شکل برگ ها می شود. برای پیشگیری و کنترل این موضوع در اواخر پاییز یا اوایل بهار از قارچ کش های مبتنی بر مس استفاده کنید.

سوالات متداول

چرا درخت هلوی من میوه نمی دهد؟

درخت ممکن است هنوز خیلی جوان باشد (ممکن است یک درخت جوان چهار سال یا بیشتر طول بکشد تا میوه بدهد). اگر درخت به شدت رشد کند اما عمدتاً شاخ و برگ تولید کند و هلو نداشته باشد، علت آن ممکن است نیتروژن زیاد یا هرس بیش از حد باشد. احتمال دیگر این است که حشرات گرده افشان به اندازه کافی وجود نداشته باشد، که ممکن است شما با استفاده از حشره کش وسیع الطیف در نزدیکی آن زنبورها و سایر گرده افشان ها را از بین برده باشید.

آیا به دو درخت هلو نیاز دارم؟

هلو خود گرده افشان یا خود بارور است بنابراین برای تولید میوه فقط به یک درخت نیاز دارید.

چرا درخت هلوی من زودتر از موعد میوه می ریزد؟

این می تواند بخشی از فرآیند طبیعی باشد که درخت مقداری از میوه بیش از حد خود را می ریزد، یخبندان دیرهنگام، دمای غیرمعمول سرد، حشرات یا بیماری ها نیز می توانند منجر به ریزش زودرس میوه شوند.

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401