رشد و نگهداری از تربچه

ارسال شده در 04 مهر ماه 1401

70 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

تربچه با نام گیاه شناسی  Raphanus sativus از خانواده Brassicaceae نوعی گیاه یک ساله، نباتی بومی آسیا است که ارتفاع آن به 6 تا 8 سانتی متر می رسد. ریشه های تربچه کوچک، گرد، قرمز و تند است. انواع مختلف تربچه قرمز، صورتی، بنفش، سفید یا دو رنگ وجود دارد. آنها سرعت رشد سریعی دارند و در بهار (برای برداشت بهاره) یا اواخر تابستان (برای برداشت پاییز) کاشته می شوند. برخی از گونه های کوچکتر در کمتر از 30 روز و انواع بزرگتر تا 60 روز بالغ می شوند.

نگهداری

نور: تربچه ها در اغلب روزها حداقل شش ساعت نور مستقیم خورشید نیاز دارند. تربچه هایی که در سایه ی زیاد رشد می کنند، به جای رشد ریشه، انرژی را به رشد برگ ها وارد می کنند.

خاک: تربچه ها در خاک هایی با مواد آلی بالا، لومی یا شنی با زهکشی خوب و pH کمی اسیدی تا خنثی (6 تا7)، بهترین عملکرد را دارند. خاک نباید سنگین یا فشرده باشد، زیرا ریشه ها در آن شرایط به خوبی رشد نمی کنند.

آب: گیاهان تربچه معمولاً به 5/2 سانتی متر آب در هفته نیاز دارند. خاکی که خیلی خشک است طعم تربچه را از بین می برد و خاک خیلی مرطوب باعث شکافتن و پوسیدگی ریشه ها شود. یک لایه مالچ در اطراف گیاهان می تواند به حفظ رطوبت خاک کمک کند.

دما و رطوبت: دمای بین 4 تا 21 درجه سانتی گراد برای تربچه ها  مناسب است و دمای پایین5/15 درجه بهترین دما برای آنها است. هوای گرم می‌تواند باعث پیچ‌خوردگی و کاهش کیفیت گیاهان شود. آنها می توانند سخت و چوبی یا اسفنجی و توخالی شوند.

تا زمانی که رطوبت کافی خاک حفظ شود و جریان هوای خوبی در اطراف گیاهان وجود داشته باشد، معمولاً رطوبت مشکلی ایجاد نمی کند .

کود: اگر از قبل با خاک غنی شروع کرده اید، معمولاً نیازی به کود دهی تربچه ندارید. اگر نیاز به اصلاح خاک خود دارید، قبل از کاشت کمی کمپوست اضافه کنید.

برداشت: برای برداشت، گیاهان را به سمت بالا بکشید و هم سر و هم ریشه های نازک را ببرید.

کاشت: بذرها را در عمق حدود5/5 سانتی متر و فواصل 5/2 تا 5 سانتی متر از هم بکارید. ردیف ها باید 5/7سانتی متر از هم فاصله داشته باشند.

بذر تربچه را در اوایل بهار به محض اینکه زمین قابل کار شد به باغ انتقال دهید. از آنجایی که آنها خیلی سریع بالغ می شوند، می توانید آنها را در اواخر تابستان و اوایل پاییز حداقل چهار تا شش هفته قبل از اولین سرمای پاییزی دوباره بکارید. هنگامی که دمای بهار به 18درجه سانتی گراد رسید، کاشت را متوقف کنید، زیرا در گرما دچار پیچ خوردگی می‌شوند. از آنجایی که تربچه ها به سرعت رشد می کنند، می توان آن ها را در بین گیاهانی مانند هویج در باغ سبزی که دیرتر جوانه می زنند،کاشت. تربچه ها قبل از اینکه سایر گیاهان به فضا نیاز داشته باشند، برداشت می شوند. به علاوه، تربچه برای سست کردن و کشت خاک مفید است. فقط مطمئن شوید که هیچ گیاهی در نزدیکی تربچه های شما را سایه نمی اندازد.

پرورش تربچه در گلدان: ریشه های معمولی تربچه کم عمق هستند، بنابراین نیازی به گلدان عمیقی ندارند. ظرفی که حدود 20 و 30 سانتی متر عرض و عمق دارد مناسب است. همچنین گلدان باید دارای سوراخ های زهکشی کافی باشد. ظروف سفالی بدون لعاب مفید هستند زیرا اجازه می دهند رطوبت اضافی خاک از طریق دیواره های آنها تبخیر شود و به جلوگیری از پوسیدگی ریشه کمک می کند.

تکثیر تربچه: تربچه ها معمولاً از دانه ها رشد می کنند.  

 

آفات و بیماری های رایج گیاهی

کرم کلم از آفات رایج برای گیاهان تربچه است، آنها به داخل تربچه نفوذ می کنند. سوسک های برگ خوار از برگ های تربچه تغذیه می کنند، اما به غده آسیب نمی رسانند. خاکستر چوب مخلوط شده در خاک می تواند به جلوگیری از خسارت به ریشه کمک کند. برخی از بیماری هایی که می توانند گیاهان تربچه را تحت تاثیر قرار دهند عبارتند از سفیدک کرکی، پوسیدگی ریشه و کیلا.

شما می توانید برای مبارزه با آفات و بیماری های فوق با کارشناسان مجرب شهرگیاه در ارتباط باشید.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401