رشد و نگهداری از بامبو شانس در داخل خانه

ارسال شده در 12 شهریور ماه 1401

105 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

رشد و نگهداری از بامبو شانس در داخل خانه

بامبو با نام گیاه شناسی  Dracaena sanderiana از خانواده  Asparagaceae نوعی درختچه چند ساله است. ارتفاع این گیاه  در خانه 30 تا 60 سانتی متر می رسد.  این گیاه بومی منطقه آفریقا می باشد. بامبو شانس ساقه های بافته و چشم نوازی دارد و اغلب در ادارات و خانه ها به منظور فنگ شویی دیده می شود این گیاه به سرعت رشد می باشد و  برای گربه ها و سگ ها سمی است.

 

نگهداری

نور: نور روشن خورشید را ترجیح می‌دهد. از تابش مستقیم نور خورشید بپرهیزید زیرا باعث سوختگی برگ ها می شود.

خاک: بامبو شانس را در خاک گلدان با زهکشی خوب  و pH  اسیدی پرورش دهید. خاک باید مرطوب نگه داشته شود، اما خیس نشود. علاوه بر این، زمانی که در سنگریزه یا گلدانی پر از آب قرار می گیرد، می تواند به خوبی رشد کند، به شرطی که همیشه حداقل 5/2 سانتی متر آب ساکن داشته باشد.

آب: استفاده از آب لوله کشی خوب است مگر اینکه آب سخت ( مواد معدنی زیاد) باشد در این صورت بهتر است با آب مقطر یا آب لوله کشی که به مدت 24 ساعت کنار گذاشته شده است آبیاری کنید تا کلر تبخیر شود زیرا این گیاه به کلر بسیار حساس است. اگر بامبو را در گلدان آبی پر از سنگریزه پرورش می دهید، برای جلوگیری از هر گونه بیماری و بو، آب آن را هر هفته عوض کنید. ضمنا اطمینان حاصل کنید که آب ریشه ها را کاملاً می پوشاند. در صورت نیاز هر دو تا هفت روز یک بار کمی آب اضافه کنید.

دما و رطوبت: این گیاهان دماهای گرمتر را ترجیح می دهند که بین 18 تا 32 درجه سانتی گراد متغیر است. از قرار دادن گیاه خود در جایی نزدیک به دریچه گرمایش یا سرمایش خودداری کنید. رطوبت متوسط ​​برای گیاه بامبو شانس خوب است.

کود: یک قطره کود مایع هر ماه کافیست. گیاهانی که در آب رشد می کنند فقط باید ماهانه با کود مایع بسیار ضعیف تغذیه شوند. ریشه های بامبو شانس سالم قرمز هستند.

هرس: هرس بخش مهمی از سلامت بامبوی شانس شما است. با گذشت زمان گیاهان شروع به از دست دادن فرم خود می کنند. شاخه ها را با استفاده از چاقوی تیز و استریل ببرید. می توانید آنها را 2 تا 5 سانتی متر از ساقه اصلی کوتاه تر کنید. بعد از آن  شاخه های جدید ظاهر می شوند . برای حفاظت در مقابل باکتری ها انتهای شاخه های بریده شده را در پارافین فرو کنید.

تکثیر: شما می توانید بامبو شانس را در هر زمان با استفاده از قلمه تکثیر کنید تا گیاهان جدیدی ایجاد کنید اما ریشه زایی مانند گیاهی که خریداری می کنید نخواهد بود. برای تکثیر بامبو شانس این مراحل را انجام دهید:

از یک قیچی برش استریل و تیز ساقه ای که حداقل یک اتصال برگ دارد از  ساقه اصلی جدا کنید و برگ ها را کوتاه کنید تا گره های رشد نمایان شوند. قلمه برهنه را در ظرفی پر از آب مقطر قرار دهید تا کاملاً کف قلمه را بپوشاند. در حین رشد ریشه های قرمز، آب را تمیز و تازه نگه دارید. ریشه ها باید در حدود 30 روز ظاهر شوند. وقتی ریشه دار شد آن را در گلدان تزئینی با آب و سنگریزه یا گلدانی با خاک قرار دهید.

 

آفات و مشکلات رایج

مراقب شپشک‌های آردآلود، شته‌ها و کنه‌ها باشید. می توانید کل گیاه را در یک ظرف صابون مایع بسیار ملایم و آب بشویید تا حشرات و همچنین هرگونه لکه ی کپک از بین برود. اکثر مشکلات این گیاه مربوط به کیفیت آب مورد استفاده است پس به کیفیت آب دقت کنید.

قهوه ای شدن نوک برگ: آب کلردار می تواند باعث قهوه ای شدن نوک برگ ها شود.

ریشه های سیاه: دلایل زیادی می تواند وجود داشته باشد که یک گیاه ریشه های سیاه ایجاد می کند. بهترین اقدام این است که ریشه های سیاه را فوراً جدا کنید و ساقه ها را در ظرف آب جدید بگذارید.

جلبک: اگر رشد جلبک‌ها در آب زیاد شد معمولاً به این دلیل است که گیاه در گلدانی شفاف قرار گرفته است و اجازه می‌دهد نور به آن نفوذ کند و رشد جلبک‌ها را تشویق می‌کند. فقط گلدان را کاملاً تمیز کنید (از مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید). اگر جلبک مشکلی دائمی است، به یک ظرف مات  انتقال بدهید.

برگ های زرد: برگ زرد معمولاً نشان می دهد که گیاه بیش از حد نور یا کود دریافت می کند.

برگ های قهوه ای: برگ های قهوه ای روی بامبو معمولاً نشان دهنده هوای خشک یا آب آلوده است.

سوالات متداول

آیا بامبو شانس یک گیاه داخلی خوب است؟

بامبو شانس می تواند در داخل و خارج از خانه رشد کند. با این حال، بهترین شرایط برای یک گیاه بامبو شانس، فضای داخلی است که در آن گرم است اما به دور از نور شدید خورشید است.

بامبو شانس چقدر زنده خواهد ماند؟

این گیاه یک گیاه با طول عمر کوتاه است و یک تا دو سال عمر می کند. با این حال، اگر گیاهتان را به گلدانی با خاک منتقل کنید، انتظار داشته باشید چند سال بیشتر عمر کند.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401