رشد و نگهداری از بابونه

ارسال شده در 18 آبان ماه 1401

34 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

نحوه رشد و نگهداری از بابونه

بابونه با نام ‌های گیاه‌شناسی  Matricaria recutita، Chamaemelum nobile از  خانواده  Asteraceae بومی منطقه اروپا است. گیاه بابونه گلی زیبا با فواید بالا تشکیل می دهد. بابونه برای داروهای گیاهی، نوشیدنی ها و محصولات مراقبت از پوست استفاده می شود. دو نوع بابونه  وجود دارد: بابونه آلمانی نوعی گیاه یک ساله با گل های فراوان و بابونه رومی گیاه چندساله با گل های معطر است. هر دو نوع گل‌های معطر با گلبرگ‌ های سفید که مرکز زردی را احاطه کرده‌اند، به رخ می‌کشند. بابونه ها در عرض 10 هفته به شکوفه کامل می رسند و بهتر است در بهار از طریق بذر کاشته شوند. بابونه رومی اغلب به عنوان پوشش زمین یا گیاه خزنده برای نرم کردن لبه های دیوار سنگی یا پیاده رو استفاده می شود، در حالی که بابونه آلمانی بیشتر برای تهیه چای استفاده می شود.

 

نگهداری

نور: بابونه در آفتاب کامل یا نیمه سایه به خوبی رشد می کند. گیاهان در آفتاب کامل بهترین گل را خواهند داشت، اما در آب و هوای گرم، محیط نیمه سایه انتخاب بهتری است.

خاک: در خاک غنی و ارگانیک بهترین گل را خواهند داشت. بابونه در خاک با pH  خنثی و زهکشی خوب عملکرد مناسبی دارد.

آب: با افزایش سن و استقرار گیاهان، به خشکی مقاوم می شوند. بهتر است بین آبیاری ها ​​اجازه دهید خاک خشک شود.

دما و رطوبت: بابونه قادر است در تابستان تا دمای 38 درجه سانتی گراد رشد کند. محدوده دمایی ​​بین 15 تا 20 درجه سانتی گراد را ترجیح می دهد. از آنجایی که به خشکی مقاوم است، در مناطق بسیار مرطوب رشد نمی کند.

کود: بابونه نیازی به کود ندارد.

هرس: می توانید ساقه را پس از اولین برداشت گل ها کوتاه کنید. هرس رشد جدید و تولید گل بیشتر را بهبود می دهد.

تکثیر: تکثیر بابونه رومی از طریق تقسیم ساده ترین کار است. بابونه آلمانی به بهترین وجه از طریق بذر تکثیر می شود. هر دو باید در اوایل بهار پس از رفع خطرسرما تکثیر شوند.

 

زمستان گذرانی: بابونه در برابر یخ زدگی آسیب پذیر است. گیاهان گلدانی بابونه را در زمستان به داخل خانه منتقل کنید تا در آب و هوای سردتر زنده بمانند.

در داخل خانه، بابونه بهترین رشد را در پنجره ای رو به جنوب یا غرب دارد که حداقل چهار تا شش ساعت نور خورشید را دریافت می کند. توجه داشته باشید خاک باید مرطوب نگه داشته شود.

برداشت: برای برداشت گل های بابونه برای چای، آن ها را زمانی که کاملا باز شدند جمع کنید. با یک دست گل ها را جدا کنید در حالی که با دست دیگر ساقه را درست زیر گل نگه داشته اید. ساقه ها را روی گیاه بگذارید تا جوانه های جدید تشکیل شوند.

آفات و بیماری های رایج

بیشتر حشرات از بابونه دور می شوند. بابونه به عنوان یک آفت بازدارنده خیار استفاده می شود. با این حال، شته ها و تریپس ها گاهی اوقات می توانند مشکل ساز باشند. هر دو را می توان با صابون درمان کرد.

لکه های قهوه ای روی برگ ها: این می تواند نشانه ای از چندین بیماری قارچی گیاهی مانند سوختگی بوتریتیسی باشد. برای درمان گیاه مقداری روغن قارچ کش استفاده کنید.

برگ ها قهوه ای می شوند و می ریزند: اگر این اتفاق برای بابونه شما بیفتد، ممکن است آب زیادی دریافت می کند. آبیاری را کم کنید.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401