رشد و نگهداری از آنتوریوم

ارسال شده در 07 دی ماه 1401

29 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

آنتوریوم گیاهی چند ساله بومی آمریکای مرکزی، شمال آمریکای جنوبی و دریای کارائیب است. آنتوریوم ها را می توان در فضای باز در آب و هوای گرم و همچنین داخل منزل نگهداری کرد ولی بیشتر به عنوان گیاهان آپارتمانی یا گلخانه ای رشد می کنند؛ زیرا مراقبت خاصی نیاز دارند. آنها با سرعت رشد آهسته یا متوسط، بسته به دریافت نور، رشد می کنند.

آنتوریوم به دلیل شکل منحصر به فرد استوایی و رنگ‌های قرمز، سبز و سفید روشن‌شان گل‌های فلامینگو نیز نامیده می‌شوند. آنتوریوم ها برای رشد به رطوبت و گرما بالا نیاز دارند. این گیاه معمولاً حدود 5 سال در داخل خانه با مراقبت مناسب رشد می کند، اما با تکثیر گیاه خود، می توانید یک آنتوریوم سالم برای مدت نامحدود داشته باشید. آنتوریوم برای انسان و حیوانات خانگی سمی است.

گل های این گیاه حدود شش هفته دوام میاورند و ممکن است هر چند ماه یکبار رشد کنند. برای شکوفا شدن این گیاه به رطوبت بالا و تغذیه با کود فسفر بالا نیاز است.

نگهداری

نور: آنتوریوم ها بیشتر سایه را می پسندند. آنها در نور روشن و غیر مستقیم بهترین رشد را دارند. از آفتاب مستقیم خودداری کنید.

خاک: آنتوریوم ها خاک گلدان با بافت درشت و زهکشی خوب را ترجیح می دهند. مخلوط خاک ارکیده با ماسه اضافی و پیت ماس ​​خاک مناسبی برای آنتوریوم می باشد.

آب: خاک باید کمی مرطوب نگه داشته شود و هرگز اجازه ندهید کاملاً خشک شود. گلدان را در سینی روی سنگ ریزه که آب دارد قرار دهید. قبل از آبیاری مجدد اجازه دهید قسمت بالایی خاک خشک شود. در داخل خانه، حدود یک بار در هفته آبیاری شود. در فضای باز درروزهای گرم، می توان هر دو یا سه روز یک بار آبیاری شود.

دما و رطوبت: این گیاه رطوبت بالا و دمای بین 18 تا30 درجه سانتی گراد را ترجیح می دهد. این گیاهان در دمای 4 درجه یا کمتر از بین می روند. در آب و هوای خشک روزانه غبارپاشی کنید تا سطح رطوبت را بالا نگه دارید.

هرس: هنگامی که گیاهی برگ های پژمرده شدن دارد، انرژی خود را صرف احیای آن برگ های در حال مرگ می کند. شما می توانید با حذف برگ مرده به گیاه خود کمک کنید انرژی خود را روی ایجاد برگ ها و گل های جدید متمرکز کند.گل های پژمرده را با بریدن آنها از پایه جدا کنید. فقط اگر می خواهید گیاه بذر تولید کند، گل های پژمرده را برای مدت طولانی تری نگه دارید.

برای شکل دادن به گیاه خود کمی زمان بگذارید. برگ ها یا شاخه های نادرست را که باعث می شود گیاه نامتعادل به نظر برسد، جدا کنید (حداقل سه یا چهار برگ)

تکثیر: از طریق قلمه‌های ریشه هوایی یا قلمه‌های ساقه تکثیر کنید:

ریشه های هوایی را قطع کنید یا ساقه ای به طول حداقل 15 سانتی متر با دو تا سه دسته برگ انتخاب کنید. در صورت تمایل انتهای بریده شده ساقه را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید.انتهای بریده شده ساقه یا ریشه های هوایی را در گلدان تازه بکارید. خاک را آبیاری کنید و مرطوب نگه دارید. گلدان را در جای گرم اما با نور غیر مستقیم قرار دهید.

آفات و  مشکلات رایج

این گیاهان در معرض آفاتی ازجمله: شپشک آردآلود، کنه عنکبوتی، مگس سفید و سپردار ها هستند.

 اگر ردپایی از مورچه ها روی گیاهان خود نیز مشاهده می کنید، نشانه خوبی است که گیاه به شته آلوده شده. مورچه ها از باقی مانده های چسبنده شته تغذیه می کنند.

برگ هایی که نوک زرد دارند می توانند نشانه ی کنه های عنکبوتی باشند. همچنین زرد شدن برگ ها ممکن است ناشی از نور مستقیم بیش از حد خورشید باشد. نوک های سفید و قهوه ای نیز نشان می دهد که نور بیش از حد دریافت می کند. گیاه را کمی دورتر از پنجره قرار دهید.

همچنین تریپس ها باعث ایجاد برگ های خالدار می شوند و مانند شپشک آرد آلود از رشد جدید تغذیه می کند. اگر حشرات روی گیاه باقی بمانند، گیاه پژمرده می‌شوند، رشد جدیدی تولید نمی‌کنند و می‌میرند. می توانید به کمک محلول های صابون های باغبانی یا اسپری های روغن های کشاورزی آفات را کنترل کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مبارزه و کنترل آفات و بیماری ها با متخصصان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401