رشد و نگهداری از آلوئه ورا

ارسال شده در 30 مرداد ماه 1401

48 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

رشد و نگهداری از آلوئه ورا

آلوئه ورا با نام گیاه شناسی Aloe barbadensis millerاز خانواده  Asphodelaceae گیاهی چند ساله و بومی آفریقا می باشد. آلوئه ورا که معمولاً به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد می کند، برگ هایی دارد که  حاوی ژل تسکین دهنده است و برای آفتاب سوختگی و سایر تحریکات پوستی استفاده می شود. با توجه به شرایط رشد مناسب، گل هایی در انتهای ساقه ها به رنگ های زرد، قرمز یا نارنجی ظاهر می شوند. گیاهان جوان معمولاً گل نمی‌دهند و آلوئه‌ای که به‌عنوان گیاه آپارتمانی رشد می‌کند سال‌ها طول می‌کشد تا گل تولید کند. برگ ها برای انسان ها، سگ ها و گربه ها نیز سمی هستند. آلوئه ورا به آبیاری  و تغذیه ی کمی نیاز دارد و نگهداری این گیاه آپارتمانی آسان است.

نگهداری

نور: آلوئه ورا برای رشد در خارج از منزل، حداکثر شش ساعت آفتاب کامل نیاز دارد. هنگامی که آلوئه در داخل منزل رشد می کند، باید در پنجره ای با نور روشن و غیر مستقیم خورشید قرار گیرد. آفتاب مستقیم می تواند پوست لطیف آن را بسوزاند، با این حال کمبود نور باعث می شود که برگ های گیاه نازک و چروک شوند.

خاک: در زیستگاه طبیعی خود، آلوئه ورا معمولاً در شرایط خاکی فقیر از مواد مغذی، در خاک های شنی و زهکشی شده رشد می کند. خاک متناسب کاکتوس یا خاک گلدان مخلوط با پرلیت و ماسه درشت با زهکشی مناسب برای آلوئه ورا مناسب است. آلوئه ورا خاک کمی اسیدی  حدود اسدیته 6 را ترجیح می دهد؛ اما بسیار سازگار است و می تواند در خاک های خنثی یا قلیایی نیز رشد کند.

آب: ترجیح می دهد به طور منظم آبیاری شود، به شرطی که در بین دو آبیاری، خاک کاملاً خشک شود. اگر خاک برای مدت طولانی خشک بماند، برگ ها چروکیده می شوند. تنش های آبی طولانی مدت باعث زرد شدن برگ ها و مرگ می شود. گیاهان در فضای باز را در دوره های بارانی آبیاری نکنید. آلوئه ورا در زمستان به خواب می‌رود و به آبیاری نیاز ندارد. اگر آب و هوای منطفه مدنظرتان در زمستان بارانی است، کاشت آلوئه را در خاکی با بافت شنی در نظر بگیرید.

دما و رطوبت: به طور طبیعی در محیط های خشک، استوایی و نیمه گرمسیری رشد می کند. دمای بین 13 تا 30 درجه سانتی گراد مناسب ترین دما می باشد. آلوئه ورا به خوبی می تواند هوای خشک را تحمل کند . 40% رطوبت نسبی کافی است.

کود: آلوئه ورا در شرایط خاک ضعیف  بهترین رشد را دارد و اصلاً نیازی به کوددهی ندارد.

هرس: آلوئه ورا فقط در صورتی نیاز به هرس دارد که برگ ها چروکیده و مرده باشند. همچنین می توانید آنهایی که در اثر عوامل محیطی آسیب دیده اند را هرس کنید. اگر برگ های بیرونی گیاه آلوئه ورا شما در نوک آن قهوه ای شد، آنها را نیز برش دهید. برای انجام این کار، از قیچی باغبانی تمیز استفاده کنید و فقط نوک آسیب دیده را قطع کنید یا کل برگ را به طور کامل در پایه آن هرس کنید. هرس برگ ها در پایه،  رشد  برگ های جدید را تقویت می کند. هرگز یک برگ  را از مرکز آن نبرید.

تکثیر: درفصل بهار پاجوش هایی با ارتفاع حدود 25 سانتی متر را از گیاه طوری جدا کنید که ریشه هایشان آسیب نبیند و سپس به گلدانی با زهکشی خوب انتقال دهید.

تکثیر از طریق قلمه: یک برگ را با چاقوی تیز جدا کنید سپس اجازه دهید تا  انتهای برگ بسته شود و بعد  آن را در خاک مناسب بکارید.

تکثیر از طریق بذر توصیه نمی شود زیرا زمان جوانه زنی آن حدود 6 ماه طول می کشد. اگر تمایل به انجام این کار داشتید بذر را درعمق  1 سانتی متری در دمای 21 درجه در گلخانه بکارید.

آفات و بیماری های رایج

آلوئه ورا ممکن است به شپشک های آرد آلود، فلس و کنه آلوده شود. شپشک‌های آرد آلود در پایه گیاه جمع می‌شوند و در آنجا یک ماده چسبنده ترشح می‌کنند که محیطی را برای ورود کپک فراهم می‌کند. فلس به ندرت گیاه را می‌کشد، اما برجستگی‌های خاکستری ناخوشایندی روی برگ‌ها ایجاد می‌کند. پس از اسپری کردن گیاه با آب، شپشک های آرد آلود را با یک پارچه نرم پاک کنید. دمای سرد و رطوبت زیاد می تواند باعث بروز زنگ  شود، یک بیماری قارچی که به صورت لکه های زرد روی برگ ها ظاهر می شود که در نهایت گسترش یافته و قهوه ای می شوند. این بیماری معمولاً نیازی به درمان ندارد. پوسیدگی نرم باکتریایی نیز می تواند به داخل حرکت کند و یک بیماری کشنده است. هیچ درمانی برای آن وجود ندارد.

برای مقابله با بیماری ها و آفات با کارشناسان متخصص شهر گیاه در ارتباط باشید.

مشکلات رایج

آبیاری بیش از حد یکی از رایج ترین اشتباهاتی است که مرتکب می شوید. خاک مرطوب به طور مداوم باعث پوسیدگی ریشه و برگ های خیس می شود. پوسیدگی در ریشه ها می تواند تکثیر باکتری ها یا قارچ ها را تشدید کند و باعث پوسیدگی در سراسر گیاهان شود. برگ های آلوئه ورا به خم شدن و شکستن نیز معروف است. این وضعیت سیگنالی را ارائه می دهد که گیاه شما نور کافی برای تشکیل برگ های سفت و سالم دریافت نمی کند. برای رفع این وضعیت، گیاه خود را به نقطه روشن تری منتقل کنید یا از نور فلورسنت برای تکمیل نور خورشید استفاده کنید.

سوالات متداول

گیاهان آلوئه ورا چقدر عمر می کنند؟

گیاهان آلوئه داخل خانه در صورت مراقبت مناسب و در محیط مناسب می توانند تا 12 سال عمر کنند. گیاهان در فضای باز، به طور شگفت انگیزی، می توانند تا دو دهه در محیطی که زیستگاه طبیعی گیاه را تقلید می کند، دوام بیاورند.

آیا آلوئه ورا کاکتوس است؟

گونه های خاصی از آلوئه دارای برگ های خاردار هستند که باعث می شود برخی باغبان ها معتقد باشند که این گیاه یک کاکتوس است. با این حال، آلوئه ورا ساکولنت است که دارای یک سرده مخصوص به خود به نام آلوئه است.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401