رشد و نگهداری ملون

ارسال شده در 29 مرداد ماه 1401

59 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

ملون با نام گیاه شناسی  Cucumis melo var. reticulatus از خانواده Cucurbitaceae یک نوع گیاه میوه دار یک ساله است. منطقه بومی ملون آسیا و آفریقا می باشد. برگ‌های درشت و متوسط ​​به شکل قلب سبز به صورت عمودی روی ساقه‌های تیره‌ی خاردار و پراکنده قرار دارند. میوه این گیاه دارای پوست سبز مایل به خرمایی و گوشت نارنجی شیرین است. ملون عاشق هوای گرم است. معمولاً در بهار برای برداشت تابستانی کاشته می شود.

 

زمان کاشت

در آب و هوای سرد، بهتر است بذرها را تقریباً چهار تا شش هفته قبل از تاریخ آخرین سرمای بهاره پیش بینی شده در داخل خانه بکارید. سپس، زمانی که دمای خاک به بالای 15درجه سانتی گرادرسید، آن ها را به فضای باز انتقال دهید. اگر در آب و هوای گرم زندگی می کنید، زمانی که دمای خاک بالای 15 درجه سانتی گراد رسید، می توانید به سادگی بذرها را در فضای باز بکارید. بذرها باید در عمق 5/2 و فاصله ی 45سانتی متری کاشته شوند.

نگهداری

نور: برای رشد به آفتاب کامل نیاز دارد، یعنی حداقل شش ساعت آفتاب مستقیم در اغلب روزها. آفتاب کافی همچنین به خشک نگه داشتن شاخ و برگ کمک می کند و احتمال بیماری های قارچی را به حداقل می رساند.

خاک: خاک ایده آل ترکیبی از خاک لومی و شنی با pH کمی اسیدی تا خنثی است. خاک ملون باید دارای زهکشی خوب باشد. قبل از کاشت، خاک را با کمپوست اصلاح کنید تا هم زهکشی و هم محتوای مواد مغذی آن بهبود یابد.

آب: زمانی که گیاهان در حال رشد، شکوفه دادن و میوه دادن هستند، تقریباً به آبیاری زیادی در هفته نیاز دارند. آبیاری در صبح ترجیح داده می شود تا برگها در بعد از ظهر خشک شوند. همانطور که میوه رشد می کند، آبیاری را کاهش دهید. شرایط گرم و خشک در مراحل نهایی بلوغ شیرین ترین ملون ها را تولید می کند.

دما و رطوبت: دماهای بین 20 تا 32 درجه سانتی گراد در طول فصل رشد بهترین محصول را تولید خواهند کرد. گیاه طالبی به سرما مقاوم نیست. به علاوه، دمای بیش از 32 درجه سانتی گراد می تواند باعث ریزش گل و برداشت ضعیف میوه شود.

 

علاوه بر این، گیاهان ملون رطوبت بالاتری را در مرحله رشد اولیه خود ترجیح می دهند.

کود: نیتروژن بیش از حد در خاک می تواند به جای تولید میوه خوب باعث رشد شاخ و برگ شود. اگر مواد مغذی خاک کم است، افزودن کود کمپوست در هنگام کاشت و سپس یک کود آلی (مانندکود ماهی) هر چند وقت یکبار مناسب است. برای مقدار دقیق مصرفی با کارشناسان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.

گرده افشانی: این گیاهان گل های نر و ماده تولید می کنند و حیوانات گرده افشان و همچنین باد به گرده افشانی آنها کمک می کنند. با این حال، اگر گیاهان شما بارده نیستند، همیشه می توانید گرده افشانی دستی را امتحان کنید. یک شکوفه نر (آنهایی که ساقه های نازک دارند) را بردارید، گلبرگ ها را جدا کنید تا برچه ظاهر شود و سپس برچه را تکان دهید تا گل ماده را با گرده بپوشانید.

برداشت: ابتدا قسمت بیرونی از سبز به قهوه ای کم رنگ تبدیل می شود. همچنین باید شکافی در ساقه در جایی که به میوه می چسبد وجود داشته باشد و میوه باید به راحتی از گیاه چیده شود. میوه ای که به خودی خود از گیاه می افتد معمولاً بیش از حد رسیده است در حالی که میوه ای که جدا کردن آن دشوار است احتمالاً به زمان بیشتری برای رسیدن نیاز دارد.

هرس: هنگامی که تولید میوه شروع شد، جوانه های انتهایی را هرس کنید. این به معنای قربانی کردن برخی از شکوفه هایی است که احتمالاً به میوه تبدیل شده اند. با این حال، میوه های باقی مانده بزرگتر و با کیفیت ترمی شوند.

تکثیر : تکثیر از طریق بذر یک روش معمول و ارزان است.

آفات و بیماری های رایج

برای آفات ملون می توان به شته ها و سوسک خیار اشاره کرد. از جمله بیماری ها می توان به سفیدک پودری و پژمردگی فوزاریوم اشاره کرد. برای درمان موارد فوق با کارشناسان مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401