رشد و نگهداری آلوکازیا فریدک

ارسال شده در 19 مرداد ماه 1401

62 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

نحوه رشد و مراقبت از آلوکازیا فریدک

آلوکازیا فریدک با نام علمی Alocasia micholitziana Frydek از خانواده Araceae یک نوع گیاه علفی چند ساله می باشد. منطقه بومی آلوکازیا آسیا است. این گیاه برگ های سبز تیره مخملی با رگه های سفید روشن دارد. معمولاً به عنوان یک گیاه آپارتمانی رشد می کند، اگرچه می توان آن را در فضای باز در آب و هوای خاصی نیز پرورش داد. این گیاه برای گربه ها، سگ ها و اسب ها سمی می باشد.

نگهداری

نور: در داخل خانه آلوکازیا در نور روشن و غیرمستقیم (پنجره ی شمالی یا شرقی) و در فضای باز در سایه جزئی بهترین عملکرد را دارد. مطمئن شوید که برای مدت طولانی در معرض آفتاب مستقیم قرار نگیرد زیرا باعث سوختن برگ های مخملی آن می شود.

خاک: خاک غنی و مرطوب اما با زهکشی خوب  نیاز دارد. خاک اسیدی مناسب ترین نوع خاک برای آلوکازیا می باشد.

آب: خاک باید به طور یکنواخت مرطوب بماند اما هرگز خیس نباشد. پس از خشک شدن 2 تا 5 سانتی متر از سطح خاک به طور کامل آبیاری کنید و اجازه دهید آب اضافی از ته گلدان خارج شود.

دما و رطوبت: این گیاه بومی جنگل های بارانی استوایی فیلیپین است که در شرایط گرم و مرطوب رشد می کند. در دماهای 18 تا 30 درجه سانتی گراد بهترین عملکرد را دارد. سطوح معمولی رطوبت خانگی معمولاً خوب است، اما با رطوبت اضافی بهتر رشد می کند.

کود: باید هر ماه در بهار و تابستان زمانی که گیاه به طور فعال در حال رشد است کود داده شود. از کود کامل مایع  استفاده کنید.کود دهی به این گیاه را در ماه های پاییز و زمستان متوقف کنید.

تکثیر

آلوکازیا را نمی توان با قلمه تکثیر کرد.

تکثیر از طریق تقسیم ریشه: اطمینان حاصل کنید که گیاه حداقل دو غده ریشه دارد که برگها به طور فعال از آنها رشد می کنند.گیاه را از گلدان خارج کرده و به آرامی تا جایی که می توانید خاک را از ریشه جدا کنید.حداقل یکی از غده های بزرگ را با استفاده از یک چاقوی تیز از بقیه قسمت های گیاه جدا کنید. غده ی جدا شده را در گلدان بکارید و خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید.

برای تکثیر با پاجوش، اطمینان حاصل کنید که از پاجوش هایی استفاده می کنید که یا به سیستم ریشه اصلی گیاه متصل هستند یا دارای مجموعه ای از ریشه های کوچک خود هستند. آن ها را در آب یا خاک نگهداری کنید.

هر دو روش تکثیر باید در بهار یا اوایل تابستان انجام شود.

آفات و بیماری های رایج

آفات رایج  این گیاه قارچ پشه ، کنه عنکبوتی، شپشک آردآلود، سپردار و تریپس است. در صورت یافتن آفت، گیاه خود را فورا با روغن درمان کنید و آن را از سایر گیاهان آپارتمانی خود جدا کنید تا از پخش شدن آن جلوگیری کنید.

چند مشکل متداول وجود دارد که پرورش دهندگان ممکن است در هنگام مراقبت از  آلوکازیا با آن مواجه شوند:

برگ های افتاده: آلوکازیاها به تغییرات ناگهانی در محیط خود حساس هستند و ممکن است زمانی که شرایط رشد آنها تغییر می کند، برگ های آویزان از خود نشان دهند. تغییرات نور، دما، رطوبت و آبیاری همگی می توانند باعث ریزش برگ های بیرونی و حتی گاهی از بین رفتن آن شوند.

از دست دادن برگ ها: گاهی اوقات اگر تغییر در محیط رشد خیلی ناگهانی باشد، ممکن است شروع به از دست دادن برخی یا تمام برگ های خود کند. این امر در ماه های پاییز و زمستان که دمای هوا شروع به کاهش می کند و ساعات روشنایی روز کوتاه می شود، هم رایج است. با وارد شدن گیاه به خواب تمام برگ هایش می ریزد و در اوایل بهار دوباره رشد می کند.

برگ های زرد: برگ های زرد معمولاً در نتیجه آبیاری بیش از حد یا کم هستند. گیاه  خود را در گلدانی با زهکشی نگهداری کنید تا آب اضافی به راحتی از ریشه خارج شود. آبیاری منظم انجام دهید.

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401