دیواره گلخانه: چگونه می توان جنس آن را انتخاب کرد؟

ارسال شده در 25 مرداد ماه 1401

54 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

وقتی نوبت به انتخاب جنس دیواره گلخانه می رسد، اساساً 3 انتخاب دارید: شیشه یا پلاستیک (فایبرگلاس، پلی کربنات، پلی اتیلن) اینکه کدام بهترین انتخاب است بستگی به میزان عایق کاری گلخانه شما و میزان پرداخت هزینه دارد. در اینجا چند مزایا و معایب برای انتخاب سایدینگ برای گلخانه آورده شده است.

شیشه:

شیشه زیبا است اما برای گرمایش  ناکارآمد است و به راحتی شکسته می شود. برای عملی شدن باید قدرت دو یا سه برابری داشته باشد.

چند نکته منفی دیگر برای شیشه:

نور را منتشر نمی کند و می تواند گیاهان را بسوزاند.

سنگین است و به قاب محکم‌تر، پایه و شیشه‌های کوچک‌تر و پرتعداد نیاز دارد.

به دلیل تعداد شیشه ها و اتصالات می تواند خطرناک باشد.

قاب باید کاملا مربع و سفت باشد و ممکن است نیاز به یک حرفه ای برای نصب داشته باشد.

دیواره گلخانه:چگونه می توان  جنس آن را انتخاب کرد

پلاستیک

پلاستیک گلخانه شامل فایبرگلاس، پلی کربنات، پلی اتیلن و چند گونه دیگر می باشد. همه آنها سبک تر و انعطاف پذیرتر از شیشه هستند، بنابراین می توانند در برش یا ورق های بزرگتر قرار بگیرند و ساخت و ساز را آسان تر می کنند.

فایبرگلاس

فایبرگلاس شفاف نیست، اما نور تقریباً به اندازه گلخانه های شیشه ای از فایبرگلاس عبور می کند.فایبرگلاس دارای پوشش ژل مانندی است که در برابر اشعه  uv مقاوم است، گرما را بهتر از شیشه حفظ می کند و عایق خوبی نیز ایجاد می کند. فایبر گلاس یک گلخانه شروع خوب است و برای باغبانی که فقط فضایی برای شروع بذر در اوایل بهار می خواهد کافی است.

موارد منفی عبارتند از:

محافظ ژل UV بعد از حدود 6 سال می سوزد و زرد می شود

به سختی می توان انتهای متزلزل را به طور تمیز به هم متصل کرد

موج‌دار بودن سخت برای تمیز کردن و کثیف بودن پنجره‌ها به معنای ورود نور کمتر است

پلی کربنات

پلی کربنات نیز یک پلاستیک موجدار است، اما تقریباً به اندازه شیشه شفاف است و قوی ترین پوششی است که در گلخانه ها استفاده می شود. پلی کربنات را در ضخامت دیوارهای تک، دوگانه  و سه گانه خواهید یافت پلی کربنات تک جداره کم هزینه تر است و ظاهری زیبا دارد با این حال در، نگهداری گرما، انتشار نور و قدرت کمتری نسبت به ضخامت های بیشتر دارد.

پلی کربنات دو جداره و سه جداره به دلیل وجود حفره های هوا بین دیوارها، عایق بهتری را نیز فراهم می کند آنها همچنین گران تر هستند، اما در هزینه های گرمایش صرفه جویی خواهید کرد، یکی دیگر از مزایای پلی کربنات طول عمر +15 سال آن در اکثر مناطق است. اگر در تمام زمستان به زمستان گذرانی گیاهان لطیف می پردازید یا سعی می کنید سبزیجات بکارید و گلخانه خود را از پاییز تا بهار اداره می کنید، پلی کربنات بهترین گزینه است.

پلی اتیلن

پلی اتیلن یک گزینه سریع و ارزان برای عایق است اگر از گلخانه خود عمدتاً برای تولید نشاء استفاده می کنند این ورق به صورت تک لایه یا دو لایه برای عایق کاری بهتر عرضه می شود کارایی مناسبی دارد، اما بسته به محصول و آب و هوا، دوام زیادی ندارد، شاید 2-4 سال، گلخانه داران تجاری آن را دوست دارند زیرا ارزان است، انعطاف پذیری را ارائه می دهد و خدمه ای دارند که هر چند سال یک بار آن را تعویض می کنند، پلی اتیلن اگر یک لایه دوتایی با فضای هوایی بین آن ها داشته باشید بهترین کار را دارد.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401