دستورالعمل های افزایش گلدهی در گیاهان اپارتمانی

ارسال شده در 5 آبان ماه 1401

دسته بندی: گیاهان آپارتمانی
53 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

هنگامی که گیاهی به خوبی رشد کرد و دارای ریشه های گسترده و برگ های قوی شد ، باید خود به خود گل دهد، اما ممکن است بازهم  به شرایط خاصی نیاز داشته باشد. هر یک از بخش های زیر را مرور کنید تا ببینید آیا موردی برای گیاه شما صدق می کند یا خیر و اگر لازم بود مشکل را اصلاح کنید. در این فرسته به شما کمک می کنیم تا بدانید چگونه گیاهان آپارتمانی خود را شکوفا کنید.

دستور العمل های افزایش گلدهی در گیاهان اپارتمان

اگر گیاهان به خوبی رشد کنند و غذای کافی، نور و شرایط مناسب داشته باشند، شکوفا خواهند شد. اولین قدم برای شکوفه دادن گیاه، رشد صحیح آن است. اما همه چیز به این سادگی نمی باشد. هر گیاهی متفاوت از گیاه دیگر است و احتیاجات غذایی و محیطی خاص خود را دارد. اینترنت منبع خوبی برای یافتن نیازهای تغذیه ای و محیطی گیاه آپارتمانی شما می باشد.گیاه خود را با تصاویر موجود در اینترنت مقایسه کنید. ایا گیاه شما همانند تصویری است که از آن گیاه مشاهده می کنید؟ اگر نه، چه تفاوت هایی با هم دارند؟ اگر گیاه شما قد بلند است، احتمالا نور کافی دریافت نمی کند و اگر برگهای پایینی گیاه شما کمتر است، ممکن است در کوددهی افراط شده باشد و یا اینکه برعکس مواد غذایی کافی به گیاه نرسیده باشد. به ریشه ها نگاه کنید. بیشتر ریشه ها گوشتی و دارای رنگ سفید یا خرمایی هستند. گاهی ریشه ها دچار عفونت قارچی می شوند که احتمالاً به دلیل خیس بودن بیش از حد ریشه ها می باشد. اگر سیستم ریشه خوبی ندارید، انتظار گلدهی گیاهتان را نیز نداشته باشید.

دلایل گل ندادن گیاهان آپارتمانی

همه گیاهان گل می دهند، اما همه آنها در خانه گل نمی دهند. شرایط در طبیعت بسیار متفاوت است و لذا ممکن است گیاه شما هرگز در آپارتمان گلدهی نکند. در واقع بسیاری از گیاهان آپارتمانی در این دسته قرار می گیرند. حتی اگر همه چیز را درست اجام بدهید بازهم آنها گل نخواهند داد. دیفن باخیای معمولی چنین گیاهی است و به ندرت در خانه گل می دهد. گیاه مار (سانسویریا، زبان مادرشوهر) نیز بسیار محبوب است، اما اکثر مردم هرگز گل آن را ندیده اند. سالسولاریا ، گیاهان یک ساله هستند که از دانه رشد می کنند و به عنوان گیاهان آپارتمانی فروخته می شوند. پس از اتمام یک دوره گلدهی، دوباره به راحتی گل نمی دهند و در این زمان ارزش تلاش برای شکوفایی مجدد گیاه را ندارند.

اندازه گیاه

گیاهان قبل از گلدهی باید اندازه مشخصی داشته باشند و به سطح بلوغ خاصی رسیده باشند. باید توجه داشته باشید که یک گیاه در تمام عمرش گل دهی نمی کند.

تواتر گلدهی

برخی از گیاهان در تمام طول سال شکوفا می شوند، مانند بنفشه آفریقایی  و اگر از این گیاه مراقبت کنید، گلدهی آن هرگز متوقف نمی شود. سایر گیاهان به صورت سالانه شکوفا می شوند و پس از گلدهی و قبل از گلدهی مجدد به یک دوره استراحت نیاز دارند. شکوفایی چرخشی نیز می‌تواند به دلیل تغییرات سطوح نور و تغییرات دمایی باشد، بنابراین می‌توان بر برخی از آنها  با نورهای مصنوعی غلبه کرد.

دستور العمل های افزایش گلدهی در گیاهان اپارتمانی

 

گیاهان آپارتمانی به نور نیاز دارند

تقریباً هیچ گیاهی در نور کم رشد نمی کند. شایع ترین دلیل گلدهی ضعیف کمبود شدت نور است. کم نوری باعث کم رنگ شدن برگ ها، از بین رفتن برگ های مسن و تنوع کمتر و همچنین بلند شدن قد گیاهان می شود. ارکیده‌های Phalaenopsis در خانه به خوبی شکوفا می‌شوند به شرطی که پنجره‌ای روشن به آن‌ها بدهید. اگر در تابستان آنها را بیرون ببرید ، تغییر چشمگیری در گلدهی مشاهده خواهید کرد، از جمله جوانه ها و شاخه های جانبی بیشتر و شکوفه دادن مکرر. نور اضافی همه گونه تفاوت را ایجاد می کند.

اگر برگ ها شروع به نشان دادن علائم قهوه ای یا زرد شدن کردند، یا نور زیادی به آنها داده اید و یا بیکباره آنها را با میزان نور زیادی مواجه کرده اید. زیرا گیاهان از نظر میزان نوری که می توانند تحمل کنند متفاوت هستند.

نیاز به تاریکی

همه گیاهان به یک دوره تاریکی نیاز دارند تا بتوانند به برخی از فرآیندهای بیوشیمیایی خود استراحت دهند. تغییر در طول شب (نه طول روز همانطور که بسیاری ادعا می کنند) ممکن است باعث تشکیل جوانه های گل شود. این موضوع به منشا گیاه بستگی دارد.

گیاهان استوایی کمتر تحت تأثیر طول شب قرار می گیرند. در گیاهان مناطق معتدل ، گلدهی بیشتر تحت تأثیر طول شب است. این گیاهان تحت تاثیر روزهای طولانی و شب های کوتاه در تابستان و برعکس در زمستان قرار می گیرند. این تغییر در مدت زمان تابش نور باعث تشکیل جوانه می شود. پوانستیا، گل داودی و گاردنیا سه گیاه رایج "روز کوتاه" هستند که فقط در صورتی گل می دهند که شب تاریک طولانی (15 ساعت) داشته باشند. بنفشه آفریقایی و بیشتر گیاهان آپارتمانی به طول شب حساس نیستند، اما هنوز برای رشد خوب به حداقل 8 ساعت تاریکی نیاز دارند.

نیاز به کوددهی

گیاهان از عناصر درشت مغذی کلیدی (NPK) استفاده می کنند، بنابراین این کودها بهترین کود برای استفاده می باشند. از ترکیبات ویژه ای که برای گیاهانی مانند ارکیده یا بنفشه آفریقایی برچسب گذاری شده است، چشم پوشی کنید زیرا چنین محصولاتی فقط در ذهن افرادی که قصد فروش کود را دارند وجود دارد. همه انواع کود حاوی مواد مشابه هستند.

بسیاری از منابع کود متعادلی مانند 5-5-5 یا 20-20-20 را توصیه می کنند، از آنجایی که محیط گلدان هیچ ماده مغذی ارائه نمی کند، کودها  باید حاوی ریز مغذی ها نیز باشند. درون گلدان معمولا کودهای شیمیایی و سنتتیک عملکرد بهتری از کودهای ارگانیک دارند. زیرا در کودهای ارگانیک باید مدت زمان طولانی منتظر بود تا عناصر درون آن ازاد شوند و در دسترس گیاهان قرار گیرند.

ممکن است شنیده باشید که فسفر، عدد میانی در NPK، برای شکوفایی لازم است، اما این یک افسانه است. گیاهان برای شکوفه دادن به تمام مواد مغذی نیاز دارند و گیاهان از فسفر بسیار کمتری نسبت به نیتروژن استفاده می کنند. این سطح نیتروژن است که رشد و گلدهی را محدود می کند. در برخی از گیاهان نشان داده شده است که سطوح بالای فسفر در واقع مانع از گلدهی می شود.

کود زیاد به همان اندازه که کم آن مضر است ، زیان آور است و می تواند به ریشه گیاه آسیب برساند. دستورالعمل های روی ظرف کود را دنبال کنید. برای جلوگیری از تجمع نمک، ایده بهتر است که حداقل ماهی یک بار گلدان را با آب معمولی شستشو دهید.

دستور العمل های افزایش گلدهی در گیاهان اپارتمانی

 

آبیاری

آبیاری بیش از حد ریشه ها را از بین می برد. برای جلوگیری از این امر، برخی افراد هر روز مقدار کمی آب می دهند و این یک ایده وحشتناک است. زمانی که آبیاری می‌کنید به خوبی آبیاری کنید و تا زمانی که محیط شروع به خشک شدن نکند دیگر آبیاری نکنید. به یاد داشته باشید که وقتی رویه گلدان شروع به خشک شدن می کند، هنوز مقدار زیادی آب در ته دیگ وجود دارد.

برخی از گیاهان دوست ندارند خشک شوند، بنابراین باید درست زمانی که محیط گلدان شروع به خشک شدن کرد، آبیاری شوند. سایر گیاهان دوست دارند قبل از آبیاری کمی خشک شوند. در برخی موارد، کمی خشک شدن ممکن است حتی گیاه را به گل دادن تشویق کند. لذا واقعا باید نیازهای هر گیاه را درک کنید.

تغییرات در دما

همراه با تغییرات طول روز، برخی از گیاهان به تغییرات دما پاسخ می دهند. این موضوع کمی پیچیده است و در هر گیاه متفاوت است. برخی گیاهان اگر هوا خیلی گرم باشد گل نخواهند داد و برخی دیگر اگر خیلی سرد باشد. سرما می تواند به جوانه های در حال رشد آسیب برساند.

بسیاری از ارکیده‌هایی که در خانه‌ها رشد می‌کنند پس از کاهش دما در پاییز گل می‌دهند. این تغییرات دما همیشه مورد نیاز نیست، اما به شروع گلدهی کمک می کند. در مورد سیمبیدیوم ها، آنها بدون دمای سرد در پاییز گل نمی دهند. مرکبات و گاردنیا به دمای 13 درجه سانتیگراد (شب )برای جوانه زدن نیاز دارند. خشک شدن بین آبیاری نیز در گلدهی موثر است.

انتخاب گیاه مناسب

اگر به دنبال گیاه جدیدی هستید، برای درک شرایط مورد نیاز برای گلدهی آن تحقیق کنید. گلدهی برخی از گیاهان بسیار آسان و برخی دیگر بسیار دشوار است.

گلدهی مجدد آزالیا ممکن است مشکل باشد. آنها باید در تابستان بیرون گذاشته شوند تا آفتاب زیادی دریافت کنند. قبل از یخبندان، آنها را داخل بیاورید و در محیطی خنک قرار دهید (7 درجه سانتیگراد). به اندازه کافی کود دهی و آبیاری کنید تا گیاه پژمرده نشود. هنگامی که جوانه ها تشکیل می شوند، به آنها نور بیشتر، دمای حداقل 15 درجه سانتیگراد و آب بیشتری بدهید

 

منابع:

  1. How to Get Indoor Plants to Bloom More. https:// www. gardenfundamentals.com
  2. Growing Indoor Plants with Successes. https:// extension. uga. edu
  3. How to Care for Indoor Plants. https:// www. wikihow.com
  4. Care of Flowering Potted Plants. www. extension. missouri. edu

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401