دانستن میزان کوددهی به درختان

ارسال شده در 02 اردیبهشت ماه 1401

221 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

آیا درختتان نیاز به کوددارد؟ آیا میدانید از چه کودهایی استفاده کنید و به چه مقداری؟ آیا زمان مناسبی را برای کوددهی انتخاب کرده اید؟ شهر گیاه در این فرسته به پرسش های شما پاسخ خواهد داد.

تفاوتی نمی کند که چه درختی را در باغ خود کاشته اید. رسیدگی و مراقبت از آنها اهمیت بیشتری دارد. حتی اگر بهترین رقم از یک درخت میوه را کاشته باشید، در صورت عدم تامین نیازهای درخت، عملکرد و باروری مناسبی را نمی توان از درخت انتظار داشت. افراط در کوددهی تنها سبب جوانه زدن زیاد و زیاد شدن برگ ها می شود و نقشی در افزایش میوه ندارد؛ ضمن آنکه خطر شکسته شدن شاخه ها هم در این زمان وجود دارد. اگر هم میزان کوددهی کم باشد، درختان میوه رشد کمی خواهند داشت و عملکرد بدی را شاهد خواهیم بود. پس علاوه بر رعایت بهترین زمان برای کوددهی درختان میوه باید به میزان کوددهی برای درختان میوه هم اهمیت داد.

هنگام کوددهی در درجه اول باید تشخیص دهید که آیا درختتان به کود نیاز دارد یا خیر؟ زیرا عوامل مختلف، در نیاز کودی درختان در هر سال موثرند. کوددهی بیش از حد سبب رشد زیاد برگ ها و شاخه ها و درنتیجه ضعیف شدن درخت می شود. کوددهی کم هم سبب کاهش رشد درختان شده و مقامت آنها را در برابر حمله آفات و بیماری ها و تنش ها کاهش خواهد داد.

دانستن میزان کوددهی به درختان

از کجا بفهمیم که درخت میوه به کوددهی نیاز دارد

اغلب درختان میوه، هرساله به کود احتیاج دارند. مقدار کوددهی به عواملی بستگی دارد که هر ساله می توانند تغییر کنند. پس میزان کوددهی در هر سال باید اندازه گیری شود. توجه داشته باشید که در تغذیه درختان علاوه بر ازت یا نیتروژن باید از ترکیباتی که حاوی مواد مغذی ماکرو و میکرو هستند هم استفاده کنید. با آزمایش خاک می توانید به میزان فسفر، پتاسیم و سایر کودهای مورد نظر پی ببرید.

میزان کود مصرفی برای درختان میوه

تغذیه کودی درختان میوه باید با توجه به نیاز درختان صورت پذیرد. میزان کود مصرفی بستگی به سن درخت، اندازه آن، درصد نیتروژن موجود در کود( زیرا درختان میوه تحمل مقدار محدودی نیتروژن را دارند)، و آنالیز خاک دارد.

محاسبه مقدار کود مصرفی برای درختان میوه

برای محاسبه مقدار کود و شیوه کوددهی به درختان میوه ابتدا باید قطر درخت یا سن آن را اندازه بگیرید. با توجه به سن درختان یا هر 5/2 سانتی متر از قطر تنه ، درخت به 40 گرم نیتروژن خالص نیاز دارد(.دقت کنید که میزان نیتروژن مصرفی هیچگاه بیشتر از 453 گرم( یک پوند) برای هر درخت نشود).
به عنوان مثال اگر درخت شما 5 سال دارد یا قطر آن 12 سانتی متر مربع است، باید عدد 5 را در 40 ضرب کنید که حاصل آن عدد 200 می شود. با این حساب درخت شما به 200 گرم نیتروژن نیاز دارد. البته در کودها علاوه بر نیتروژن عناصر دیگری نیز وجود دارد. و لذا تعیین میزان نیتروژن مصرفی به عوامل دیگری نیز بستگی دارد.

دانستن میزان کوددهی به درختان

اغلب روی بسته بندی کودها میزان NPK یعنی نیتروژن، فسفر و پتاسیم به صورت درصد مشخص می شود. برای نمونه اگر روی کود حرف N با عدد 7 نشان داده شده باشد، یعنی در این کود 7 درصد یا 70 گرم نیتروژن در هر کیلوگرم کود وجود دارد. لذا برای محاسبه میزان کود لازم باید مقدار نیتروژنی که درخت نیاز دارد را بر عدد نیتروژن موجود در کود تقسیم کنید. به عنوان مثال اگر درخت سیب 5 ساله شما به 220 گرم نیتروژن نیاز داشته باشد، باید 220 گرم را تقسیم بر 70 گرم نیتروژن کود کنید. عدد به دست آمده برابر با 14/3می شود؛ یعنی 14/3کیلوگرم کود باید به درخت بدهید.

دانستن میزان کوددهی به درختان

بهترین زمان برای کود دهی در بهار است. اگر در پاییز کود دهی کنید، خطر این وجود دارد که گیاه شوکه شود  و درست زمانی که هوای سرد فرا می رسد، از نظر متابولیکی فعال شود.

ریختن کود در پای تنه درخت، سبب وارد آوردن آسیب به آن می شود. لذا کود را در فاصله ی30 سانتیمتری تنه درخت بپاشید.

دانستن میزان کوددهی به درختان

بر اساس مقادیر نسبی مواد مغذی مورد نیاز، تصمیم بگیرید که از کدام محصول استفاده کنید. توصیه غذایی را بر کسری از مواد مغذی موجود در کود تقسیم کنید ( کیلوگرم میزان ماده غذایی /کیلوگرم میزان توصیه شده = کیلوگرم در هر هکتار کود مورد استفاده).

منابع:

  1. How to Calculate the Amount of Fertilizer Needed? https:// njaes.rutgres.edu
  2. Calculations Used to Determine the Amount of Fertilizer. https:// extension.psu.edu
  3. Fertilizer Calculator. How Much Should You Apply? https:// www.ominicalculator.com
  4. Calculating Fertilizer Application Rates. https:// www.gardeningknowhow.com
  5. Determining the Right Amount of Fertilizer. https:// www.turfandrec.com
  6. How to Calculate Fertilizer Rates? https:// blog. Supersod.com

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401