خاک مناسب برای گیاهان گلدانی

ارسال شده در 13 تیر ماه 1401

42 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

خاک به عنوان بستر قرار گیری گیاه نقش مهمی در رشد ، رویش وتغذیه گیاه دارد و با توجه به نقش مهم خاک باید توجه شود که گیاهان مختلف نیاز به خاک متفاوتی دارند. اغلب گیاهان گلدانی نیازمند خاکی سبک می باشند که خلل وفرج خوبی داشته باشد تا ریشه گیاه بتواند به خوبی در ان رشد کند. همچنین یک خاک خوب باید میکروارگانیسم و مواد مغذی لازم برای رشد گیاهی را دارا باشد. برای انتخاب خاک مناسب باید به نوع گیاه و شرایط محیطی ان توجه شود اما به طور کلی برای گلدان نمی توان از ماسه خالی یا خاک رس استفاده کرد چرا که خاک ماسه ای اب را به سرعت عبور می دهد و از دسترس گیاه خارج می کند و خاک رسی به دلیلی سرعت کم خروج اب باعث عدم تنفس ریشه  و همچنین سبب پوسیدگی ریشه می شود بنابراین بهترین خاک برای گلدان مخلوطی از چند خاک می باشد.در ادامه به معرفی برخی از ترکیبات خاک های گلدانی می پردازیم:

کوکوپیت:کوکوپیت خاک نمی باشد و در واقع کود الی است که از الیاف میوه نارگیل بدست می اید کوکوپیت آب را به خوبی جذب می کند و به دلیلی سبک بودن برای رشد ریشه گیاه مناسب است به همین دلیل در ترکیب خاک گلدان وجود دارد ولی در ساختار خود مواد مغذی برای گیاه ندارد.

خاک مناسب برای گیاهان گلدانی

پرلیت:پرلیت در واقع سنگ اتشفشانی می باشد که بسیار سبک است و به دلیلی سبکی و خلل و فرجی که ایجاد می کند برای رشد ریشه گیاهان کاربرد دارد پرلیت هم مانند کوکوپیت توانایی جذب اب بالایی دارد همچنین به دلیل PHخنثی که دارد در تعدیل خاک نقش دارد.

خاک مناسب گیاهان گلدانی

پیت ماس: پیت ماس از بقایای نوعی خزه، جلبک و برگهای پوسیده تشکیل شده است و به رنگ سیاه با دانه های درشت می باشد که به دلیل زهکشی بالایی که برای گیاه دارد خاک بسیار مناسبی برای گیاهان گلدانی به حساب می اید.

خاک مناسب گیاهان گلدانی

خاک تورب: خاک تورب در واقع همان اولین مرحله تشکیل زغال سنگ می باشد که از بقایای گیاهان و خزه هایی تشکیل شده که در شرایط بسیار مرطوب در مرداب ها تجزیه شده و پس از گذشت چندین سال خشک شده است و آب ان خار ج شده، تشکیل می شود. تورب قهوه ای تا سیاه رنگ می باشد که دارای بیش از 60% هوموس می باشد. این خاک به دلیل ترکیباتی که در خود دارد خاک بسیار غنی برای گیاهان می باشد. خاک تورب دارای دونوع:1. خاک تورب گلخانه ای 2.خاک تورب فضای باز  می باشد

خاک مناسب گیاهان گلدانی

ورمیکولیت: یک اصلاح کننده خاک خوب برای گیاهانی است که ترجیح می دهند در خاک مرطوب نگهداری شوند این اصلاح خاک به رنگ خرمایی روشن، قهوه ای متوسط ​​یا قهوه ای تیره خواهد بود و ممکن است محصول شما ترکیبی از این سه رنگ باشد سطح pH ورمیکولیت نسبتاً خنثی است و ورمیکولیت می تواند افزودنی خوبی برای محیط کشت بذر باشد زیرا به مرطوب نگه داشتن خاک کمک می کند و همزمان از نهال ها در برابر قارچ محافظت می کند.

خاک مناسب گیاهان گلدانی

خاک برگ:خاک برگ از تجزیه برگ گیاهان در خاک بوجود می اید. این خاک ارزش غذایی کمی برای گیاه دارد و فقط برای سبک کردن خاک از ان استفاده می شود و به تنهایی خاک کاملی نمی باشد

خاک مناسب گیاهان گلدانی

خاک باغچه: خاک باغچه خاک کاملی برای گیاهان می باشد و دارای مواد مغذی لازم برای گیاه می باشد ولی به دلیل سنگینی این خاک زهکشی مناسبی ندارد و به تنهایی نمی توان برای گلدان از ان استفاده کرد و باید با خاک های سبک مخلوط شود.

خاک مناسب گیاهان گلدانی

پوکه: پوکه های معدنی دانه هایی سبک وتقریبا گرد می باشد که حاصل حرارت دیدن خاک رس در کوره می باشد که برای زهکشی خاک گلدان ها مورد استفاده قرار می گیرد.

خاک مناسب گیاهان گلدانی

اما باید توجه شود برای داشتن گیاه سالم تر باید خاک رو ضد عفونی کرده تا عاری از هرگونه افت و بیماری باشد و همچنین استفاده از کود حیوانی و کود های شیمیایی برای برای تقویت گیاه ضروری است. بطورکلی می توان برای گیاهان اپارتمانی به جز کاکتوس و ساکولنت ها از ترکیب پیت ماس،خاک برگ و خاک باغچه استفاده کرد و هنگامی که نیاز به خاک بسیار سبکی باشد در گیاهانی که ریشه های قطورتر دارن می توان کوکوپیت را نیز به خاک اضافه کرد همچنین خاک مناسب برای کاکتوس و ساکولنت ها می توان از ترکیب ماسه،پیت ماس و خاک برگ استفاده کرد برای کسب اطلاع دقیق تر می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب مجموعه شهر گیاه در ارتباط باشید.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401