خاک دیاتومه چیست؟

ارسال شده در 02 خرداد ماه 1401

120 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

خاک دیاتومیت (Diatomaceous earth) که با نام های دیگری از جمله خاک دیاتومید  و یا کیزلور (kieselguhr) نیز شناخته می شود نوعی خاک بوده که از بقایای فسیلی حاصل از جلبک های تک سلولی مربوط به خانوده جلبک های باسیلاریوفیس تشکیل شده است که در اسکلت آن حاوی مقادیر قابل توجهی از سیلیس می باشد و رسوبات آن نیز به صورت ریز دانه است، علاوه بر سیلیس مقادیر ناچیزی از مواد آلی، رس و در برخی موارد رسوبات آتشفشانی در ساختار آن نیز مشاهده می گردد.

از آنجایی که این خاک از دیواره سلولی تشکیل گردیده، قابل تبدیل به پودر می باشد. دیواره سلولی آن حاوی سیلیس بوده و میزان سیلیس آن تا میزان 90% می رسد. در اغلب موارد به صورت پودر سفید رنگ می باشد و اندازه ذرات آن 5 الی 1000 میکرومتر بوده و به طور کلی دارای اندازه مابین 50 الی 100 میکرومتر می باشد که با توجه به کاربردهای مختلف در اندازه های متفاوتی طبقه بندی می شوند. از مشخصه های بارز آن می توان به قدرت جذب بالای آن تا میزان 2 برابر وزن خود اشاره کرد.

مشخصات فنی

چگالی این خاک بین 320 تا 640 کیلوگرم بر مترمکعب بوده که این قابلیت بارز، استفاده از آن را به نسبت سایر مواد رسوبی ریز دانه متمایز می کند. قسمت اعظم آن از سیلیس تشکیل شده است و میزان بالای سیلیس در اسکلت این خاک در استحکام دیوار سلول دیاتوم و رشد نمو آن تاثیر به سزایی دارد. از دیگر موارد تشکیل دهنده خاک دیاتومیت می توان به وجود مقادیر کمی از آلومینیوم، فلزات قلیائی و آهن اشاره نمود. ترکیبات شیمیایی آن، باعث گردیده است این خاک قابلیت ها و خواص ویژه ای از خود داشته باشد و استفاده از آن برتری به نسبت سایر خاک های دیگر داشته باشد.

ساختار آن از رسوبات ریز سیلیس حاصل از فسیل موجودات زنده تشکیل گردیده است و سیلیس از عمده عناصر تشکیل دهنده این خاک می باشد. مقادیر سیلیس موجود در آن مابین 80 الی 90 درصد بوده و میزان آب آن مابین 2 الی 10 بوده، با توجه به ساختار ویژه این ماده، باعث گردیده است تا این خاک از خواص و ویژه گی بارزی برخوردار گردد. از جمله موارد بارز آن می توان به وزن مخصوص کم، قدرت جذب بالا، سطح مخصوص بالا و تخلخل زیاد آن اشاره نمود.

ساختار آن از دو کفه سیلیسی فرو رفته تشکیل گردیده است و چگالی آن مابین 320 الی 640 کیلوگرم بر مترمکعب بوده که این مقدار در گریدهای فرآوری و کلسینه گردیده آن به میزان 80 الی 250 کیلوگرم بر مترمکعب کاهش می یابد

موارد استفاده از خاک دیاتومه در کشاورزی

خاک دیاتومه پایه ارگانیک و زیستی دارد.

به هیچ عنوان باعث مقاومت در حشره نمی شود و سبب آلودگی محیط زیست نخواهد شد.

 خاک دیاتومه برای کنترل حشرات و آفات زیر کاربرد دارد:

شته، تریپس (کارت آبی جلب کننده این حشره است)، مورچه، کنه، ساس تختخواب،  انواع سوسک های مزاحم خانگی و انواع آفات گیاهی، آفات انباری، سوسری گوش خیزک، حلزون، راب، لیسک، زنجره موکرم سفید ریشه، کرم های آفت زای خاکی

برای دفع آفات از نوع Food grade استفاده می شود. هم حالت گردپاشی و هم محلولپاشی کاربرد دارد.در حالت گرد پاشی اول اگر محیط خانه است این خوب با جاروبرقی یا جارو دستی تمیز شود و بعد در حالی که ماسک زده اید، گرد پاشی در محل تردد آفت انجام شود با دستگاه گردپاش یا دستی.

گرد خاک دیاتومه را نمی توان تنفس کرد چون غشا مخاطی را تحریک می کند. ولی همین که بخار گرد خوابید، هیچ مشکلی از بابت تنفس ندارد.

در حالت محلول پاشی2 لیوان خاک حدود 450 گرم را در 3 لیتر و 750 سی سی آب بریزید و محلول پاشی کنید.

به طور خلاصه از کاربردهای خاک دیاتومیت می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

دفع ساس، حشرات، انگل ها، آفات، ویروس ها و سایر موجودات مضر

مکمل در خوراک حیوانات و دام

فیلتر انواع نوشیدنی ها شامل نوشابه، دلستر، ماءالشعیر و آبمیوه ها

فیلتر آب استخر

کمک کننده فیلتر در تولید انواع داروها

صنایع رنگ، کاغذ سازی و عایق سازی

کمک کننده فیلتر در کارخانجات تولید قند، شکر خام، روغن و گریس

تصفیه انواع آنتی بیوتیک ها و...


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401