حشره سنک چیست و راه کنترل آن

ارسال شده در 22 تیر ماه 1401

دسته بندی: آفت و بیماری
54 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

اگر متوجه لکه های قرمز مایل به نارنجی در قسمت زیرین برخی از برگ های درختچه ها و درختان خود شدید احتمالا این حشرات بسیار کوچک همان جا هستند و بیشتر در سطح برگ ها یافت می شوند حشره سنک به سادگی می تواند ظاهر گیاهان شما را از بین ببرد.

در این مقاله به تشریح و بحث حشرات سنک می پردازیم و توصیه هایی برای خلاصی حیاط و باغ خود از شر این آفات دردسرساز ارائه می دهیم.

حشرات سنک همه جا هستند حشره سنک از خانواده Tingidae است و در آن خانواده، انواع مختلفی از حشرات بالتوری را خواهید یافت.

هر گونه به صورت اختصاصی عمل می کند مانند حشره سنک چنار  که فقط از قسمت های زیرین برگ های گیاه چنار می خورد.

سایر سنک هایی که فقط گیاه خاصی را می خورند عبارتند از:

بادمجان، آووکادو، درختچه های آزالیا ، صنوبر، درخت بید، توسکا، شاه پسند

این لیست همچنان ادامه دارد و شامل طیف گسترده ای از گیاهان، درختچه ها و بوته ها می شود.

 

گونه های مختلف معمولاً بر اساس نوع گیاهی که مصرف می کنند نامگذاری می شوند. روش های کنرل آفت سنک های زمختلف مشابه یکدیگر می باشد

چرخه زندگی:

حشره سنک چیست و راه کنترل آن

حشرات سنک سه مرحله زندگی را پشت سر می گذارند تخم ها به پوره ها و بالغ ها و همگی در قسمت های پایین برگ های گیاه فعالیت دارند. حشرات ماده بالغ تخم‌های بسیار ریز و مستطیلی را در بافت سطح برگ می‌گذارند. تخم ها به پوره هایی تبدیل می شوند که قبل از بالغ شدن و شروع دوباره چرخه، حدود 5 سن پورگی دارد. شناسایی این شیاطین کوچک آسان است. حتی حشرات سنک بالغ نیز بسیار کوچک هستند.

در واقع، طول آنها هرگز از31میلیمتر بیشتر نمی شود. افراد بالغ بالدار با سلول‌های ریز و شفافی که سینه و بال‌ها را می‌پوشانند، «توری» به نظر می‌رسند و پوره های سنک بدون بال، تیره رنگ و بیضی شکل حتی کوچکتر از بزرگسالان هستند.

هم پوره ها و هم حشرات بالغ را می توانید در قسمت زیرین برگ ها روی بوته ها و سایر گیاهان خود در کنار هم پیدا کنید وقتی به طرف پایین برگ های گیاه خود نگاه می کنید و لکه های تیره و براق، حشرات ریز سیاه و سفید و حشرات ریز مگس مانند با بال های توری را می بینید، می دانید که با حشرات سنک سروکار دارید.

 

 

خسارت سنک:

حشره سنک و راه کنترل آن

هم پوره ها و هم حشرات سنک بالغ شیره گیاهان (مانند کنه های عنکبوتی) را در سطح زیرین برگ ها می مکند این امر در فتوسنتز اختلال ایجاد می کند و باعث لک زدن و تغییر رنگ برگ می شود معمولاً این آسیب شدید را در هفته های آخر تابستان خواهید دید. قبل از ایجاد خسارت، ممکن است لکه های مدفوع تیره و براق را در سطح زیرین برگ های گیاهان خود مشاهده کنید وقتی این علائم را می بینید، می توانید نسبتاً مطمئن باشید که با حشرات سنک سروکار دارید. اما برخی دیگر از آفات مثل کنه و تریپس ها می توانند باعث بروز چنین خسارتی شوند نیز باعث این نوع خسارت می شوند.

حشره سنک چیست و راه کنترل آن

اگر مطمئن نیستید، از یک ذره بین برای بررسی خسارت و جستجوی سرنخ استفاده کنید اگر کنه های تار عنکبوتی باعث آلودگی شوند، مدفوع تیره و براق وجود نخواهد داشت و پشت برگ ها حالت تار عنکبوتی دیده می شود پوست‌های ریز کنه‌ها را خواهید دید که با هجوم کنه‌های عنکبوتی به اطراف ریخته شده‌اند.

خسارت حشره سنک ناخوشایند است، اما کشنده نیست. گیاهان، درختچه ها و درختان شما به دلیل تغییر رنگ برگ و لکه های تیره و زشت ظاهر نامناسبی خواهند داشت، امااز بین نمی روند اگر گیاهان شما برای مدت طولانی از آلودگی شدید رنج می برند،خسارت حشره سنک می تواند منجر به ریزش برگ های گیاهان شود که  خود می تواند باعث کاهش تولید میوه برای برخی از انواع درختان شود همچنین، کاهش تعداد برگها می تواند به میوه آسیب برساند زیرا تابش مستقیم آفتاب به میوه ها باعث سوختگی میوه شود.

کنترل حشره سنک:

شما نمی توانید خسارتهای ناشی از حشرات سنک را جبران کنید، اما راه های زیادی برای خلاص شدن از شر این حشرات وجود دارد تا رشد جدید در سال بعد بدون مشکل باشد. قوی و سالم نگه داشتن گیاهان به دفع آفات و جلوگیری از هجوم کمک می کند.

1 – استفاده از شکارچیان طبیعی(کنترل بیولوژیک)

شما واقعاً نیازی به از بین بردن کامل حشرات سنک ندارید و با رشد جمعیت مناسبی از شکارگران در کنترل این آفت  به شما کمک خواهد کرد. حشرات سنک  تعدادی دشمن طبیعی دارند، از جمله:

کفشدوزک هفت نقطه ای، کنه های شکارگر ، زنبورهای پارازیتوئید

کفشدوزک Assassin که 100 مورد از آن وجود دارد

لاروهای کفشدوزک می توانند تا 200 حشره گیاهخوار را در هر هفته مصرف کنند که آنها را به حشرات بسیار مفید تبدیل می کند.

هنگامی که حشرات شکارگر با حشرات سنک یا سایر حشرات مانند پروانه ها یا شته تماس پیدا می کنند، معمولاً سم کشنده را به آنها تزریق می کنند با وجود این دشمنان طبیعی نیاز شما به آفت کش ها کاهش می یابد.

 2 – برنامه کاشت دقیق

نمونه هایی از برنامه ریزی خوب عبارتند از:

تک محصول نکارید طیف گسترده ای از گیاهان، درختچه ها و درختان را بکارید و آنها را با هم مخلوط کنید تا حشرات سنک فرصتی برای استقرار دائمی نداشته باشند از کاشت در مناطق بسیار گرم، خشک و آفتابی خودداری کنید زیرا در این مناطق حشرات توری رشد می کنند سعی کنید گیاهانی را انتخاب کنید که سایه جزئی را دوست دارند و آنها را به گونه ای قرار دهید که گیاهان شما هر روز بعد از ظهر سایه دریافت کنند مطمئن شوید که گیاهان شما به خوبی آبیاری شده اند و با استفاده از مالچ خاک را به طور یکنواخت مرطوب نگه دارید.

با بررسی گیاهان خود در اواخر زمستان، از آلودگی حشرات سنک در فصل بهار جلوگیری کنید اگر متوجه وجود تعداد زیاد حشرات سنک شدید ، قبل از شروع تولید مثل، برای از بین بردن آنها اقدام کنید.

خلاص شدن از شرسنک

خلاص شدن از شر سنک ها بسیار سخت است زیرا آنها می توانند به طرق مختلف روی گیاهان میزبان خود زمستان گذرانی کنند. افراد بالغ می توانند زیر صفحات پوست پنهان شوند و تخم ها و حشرات بالغ ممکن است در بقایای گیاهی و برگ های افتاده در زیر گیاهان میزبان زمستان گذرانی کنند.

پوره ها و بالغ ها که به گیاه همیشه سبز خسارت  می زنند، می توانند به راحتی در زمستان معتدل زنده بمانند.

تخم‌هایی که در بافت‌های گیاهی همیشه سبز قرار می‌گیرند می‌توانند در زمستان زنده بمانند و در بهار تفریخ شوند. راه های طبیعی زیادی برای مقابله با حشرات سنک وجود دارد در اینجا چند کنترل زراعی هوشمند یا ایده های طبیعی وجود دارد که می توانید امتحان کنید:

1 – در ابتدای بهار با استفاده از روش غرقاب حشراتی که در زیر بقایا هستند از بین ببرید

2- قسمت های آلوده را هرس کنید و بعد هرس قیمت های الوده را در پلاستیک جمع آوری کرده از باغ و زمین  دور کنید.

3 - زباله ها، برگ ها و مالچ های قدیمی را از زیر گیاهان آسیب دیده جمع آوری کرده و به درستی دفع کنید آن را با یک مالچ تجاری استریل جایگزین کنید.

4- گیاهانی را انتخاب کنید که در مکان شما خوب عمل کنند  و نسبت به آفات مقاوم هستند گیاهان سالم، مقاوم، بومی و طبیعی که به راحتی در شرایط شما رشد می کنند، به احتمال زیاد نسبت به سنک ها مقاومت می کنند.

5- گیاهان ضعیف را حذف کنید و آنها را با گونه های سخت تر جایگزین کنید.

6 - اگر گیاهانی در بهار گذشته به شدت آسیب دیده اند، بین ماه های شهریور و مهر، زمین زیر آنها را خالی و تمیز نگه دارید برگ ها، زباله ها و مالچ را جمع آوری کرده و چندین بار در اواخر زمستان خاک راشخم بزنید این کار تخم‌ها، پوره‌ها یا بالغ‌هایی را که در خاک پنهان شده انداز بین می برد.

اگر متوجه شدید که شکارچیان طبیعی نمی توانند با هجوم حشرات سنک  مقابله کنند، فقط از یک درمان حشره کش تماسی و غیر مداوم استفاده کنید.

برخی از بهترین محصولات برای استفاده عبارتند از:

روغن آفت کش چریش - صابون حشره کش

هر دو هفته یک بار سطح زیرین برگ ها را با یکی از این محصولات اسپری کنید تا مشکل برطرف شود.

مبارزه شیمیایی:

پیپرونیل بوتاکسید

اسپری پیرتروم

تیودان یا اندوسولفان به نسبت ۲ درهزار

پیرتروئیدها مانند پرمترین، فلووالینات و بیفنترین

ارگانوفسفره های غیر سیستمیک و تماسی مانند مالاتیون

کاربامات ها مانند سوین و کارباریل

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401