تفاوت پتوس و فیلودندرون

ارسال شده در 29 تیر ماه 1401

70 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

گونه های پتوس و فیلودندرون از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی هستند، اما اغلب آنها را با یکدیگر اشتباه می گیرند. در حالی که آنها شبیه به هم هستند و نیازها و عادات رشد یکسانی دارند، آنها گیاهان متفاوت با ویژگی های متمایز هستند.

تفاوت بین پتوس و فیلودندرون

چندین تفاوت کلیدی بین پتوس که معمولاً "پیچک شیطان" نیز نامیده می شود و فیلودندرون های بالارونده وجود دارد که می توان آنها را از هم جدا کرد. اینها شامل طبقه بندی، شکل و بافت برگ، ریشه های هوایی و دمبرگ، عادات رشد، برگ های جدید و نیازهای رشد آنها می شود.

طبقه بندی

پتوس و فیلودندرون دو گیاه مجزا و متمایز هستند که به جنس های جداگانه تعلق دارند. پتوس متعلق به جنس Epipremnum  و فیلودندرون متعلق به جنس  Philodendron  است. با این حال، آنها در یک خانواده وجود دارند، هم پتوس و هم فیلودندرون به خانواده گیاهان آروئید (Araceae) تعلق دارند.

شکل و بافت برگ

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای تشخیص پتوس و فیلودندرون از طریق برگ‌هایشان است. بسیاری از فیلودندرون ها، از جمله فیلودندرون قلبی شکل برگ های  نازک تر با بافت نرم تری دارند. اما پتوس ها دارای برگ هایی ضخیم تر و مومی تر هستند این تفاوت های برگ به خصوص در ناحیه ای که دمبرگ به پایه برگ متصل می شود مشهود است. به عنوان مثال، یک فیلودندرون برگ قلبی و یک پتوس را در نظر بگیرید. در حالی که پایه برگ پتوس نسبتاً مستقیم است ولی  پایه برگ فیلودندرون به طور چشمگیری به سمت داخل منحنی شده و به شکل بالای قلب است.

شکل بالا نمای نزدیک از برگ های پتوس را نشان می دهد.

شکل بالا  نمایی از برگ های قلبی شکل فیلودندرون را نشان می دهد. 

ریشه های هوایی و دمبرگ

همچنین می توان به تفاوت هایی بین ریشه های هوایی و دمبرگ های پتوس در مقابل ریشه های هوایی و دمبرگ های فیلودندرون اشاره کرد. هم پتوس و هم فیلودندرون دارای ریشه های هوایی هستند که به آنها اجازه می دهد از سطوح بالا بروند. با این حال، پتوس (تصویر سمت راست) تنها یک ریشه هوایی بزرگ در هر گره دارد، در حالی که فیلودندرون ها (تصویر سمت چپ) ممکن است چندین ریشه هوایی کوچک تر در هر گره داشته باشند.  دمبرگ ها ساقه های کوچکی هستند که برگ ها را به ساقه های اصلی گیاه متصل می کنند. به دلیل تفاوت در عادات رشد، پتوس ها دارای دمبرگ هایی هستند که به سمت ساقه ای که به آن متصل می شوند فرورفته است، در حالی که فیلودندرون ها دارای دمبرگ هایی هستند که کاملاً گرد هستند.

راه دیگر برای تشخیص تفاوت بین پتوس و فیلودندرون این است که به دنبال وجود کاتافیل ها باشید. وقتی برگ های جدید روی یک فیلودندرون رشد می کنند، از کاتافیل ها بیرون می آیند که اساساً برگ های کوچکی هستند که برگ جدید را در حین رشد می پوشانند و از آن محافظت می کنند. آنها معمولاً پس از باز شدن برگ جدید روی گیاه باقی می مانند و در نهایت خشک می شوند و می ریزند. پتوس ها به این روش برگ های جدید نمی رویند. به جای اینکه از کاتافیل ها بیرون بیایند، برگ های جدید روی گیاهان پتوس به سادگی رشد کرده و از برگ قبلی باز می شوند.

تفاوت های رشد

پتوس و فیلودندرون می توانند نور کم را تحمل کنند اما فیلودندرون ها نور کم را راحت تر از پوتوس تحمل می کنند. پوتوس ها نسبت به فیلودندرون ها به خشکی مقاوم تر هستند.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401