ترک خوردن میوه گوجه فرنگی

ارسال شده در 4 مرداد ماه 1401

111 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

گاهی دیده می شود که میوه گوجه فرنگی ها قبل از رسیدن کامل یا بعد از رسیدن میوه دچار ترک هایی در سطح میوه  می شوند که این عارضه باعث کاهش بازار پسندی محصولات می شود.

چرا گوجه فرنگی ها دچار ترک می شوند؟

گوجه‌فرنگی‌ها به دلیل نوسانات مقدار آبی که دریافت می‌کنند، شکافته می‌شوند. زمانی که گوجه‌فرنگی در شرایط خشکی رشد می‌کند یا آب مکمل کمی دریافت کند، باران شدید می‌تواند باعث شود داخل گوجه‌فرنگی سریع‌تر از پوست بیرونی رشد کند و در نتیجه گوجه‌فرنگی دچار ترک شود .

گوجه فرنگی ممکن است به دو روش مختلف ترک بخورد: شکاف عمودی، که در آن ترک شعاعی از بالای میوه به پایین گسترش می یابد. و شکافهای متحدالمرکز، که اغلب در بالای میوه ظاهر می شود و در انواع بزرگ شکاف هایی در اطراف ساقه ایجاد می کند. در حالی که هر دو شکل ترک ممکن است به آفات اجازه ورود به میوه یا ایجاد پوسیدگی را بدهد، ترک های متحدالمرکز گاهی اوقات شدید نیست اگر ترک خوردن داخل میوه را آشکار نکرد، می توانید اجازه دهید تا روی بوته بماند تا برسد، اما مراقب آن باشید.

چگونه از ترک خوردن گوجه فرنگی جلوگیری کنید؟

ترک خوردن میوه گوجه فرنگی

همیشه نمی توانید از ترک خوردن گوجه فرنگی جلوگیری کنید. بارانی که در عرض چند ساعت چندین سانتیمتر آب به مزارع وارد می کند ممکن است هر کاری انجام دهید منجر به ایجاد ترک روی گوجه‌فرنگی شود.

 اما برای کاهش این عارضه می توان به طور منظم و عمیق آبیاری انجام داد ،گوجه فرنگی در هفته به حدود 3 سانتیمتر آب نیاز دارد، بنابراین در طول تابستان هر دو تا سه روز یک بار گیاه گوجه فرنگی خود را آبیاری کنید. (شما می توانید با چسباندن انگشت سبابه خود به 2تا3 سانتی متری عمق خاک نزدیک پایه گیاه متوجه شوید که آیا گیاه شما به آب نیاز دارد یا خیر اگر مرطوب است، نیازی به آبیاری نیست اگر خشک است، وقت آن است که  آبیاری انجام شود) آب، پایه گیاه را هدف قرار دهید و از پاشیدن خاک بر روی برگ ها برای جلوگیری از گسترش بیماری های منتقله از طریق خاک مانند سوختگی و لکه برگ سپتوریا خودداری کنید. آبیاری عمیق حتی بهتر است از آبیاری قطره ای استفاده کنید. آبیاری منظم و عمیق تأثیر یک باران ناگهانی را به حداقل می رساند، زیرا گیاهان شما پس از شرایط خشک مداوم، شوک آب بیش از حد را که باعث ترک خوردن میوه می شود، متحمل نمی شوند.

مالچ یک لایه دو تا سه اینچی از مالچ ارگانیک مانند کاه، برگ کاج یا پوست خرد شده گیاهان را برای گیاهان خود فراهم کنید. مالچ به حفظ سطح رطوبت ثابت خاک کمک می کند و با شکافتن کمتری مواجه خواهید شد.

به دنبال ارقام مقاوم باشید برچسب گیاه یا کاتالوگ بذر را برای واریته هایی که در برابر شکافتن مقاوم هستند گوجه فرنگی را زودتر کمی زودتر برداشت کنید هنگامی که شرایط جوی جوری است که امکان بارندگی شدید وجود دارد میوه هایی را که رسیده یا تقریبا رسیده هستند را برداشت کنید گوجه‌فرنگی‌هایی که شروع به تغییر رنگ کرده‌اند، را قبل از طوفان برداشت کنید و در یک مکان مناسب قرار دهید تا فرآیند رسیدن کامل شود. (یک مزیت جانبی برای برداشت زودهنگام: احتمال کمترخسرات میوه شما توسط آفات!)

زهکشی خوب را فراهم کنید کاشت گوجه‌فرنگی‌ها در بسترهای عمیق یا ظروف با سوراخ‌های زهکشی بهترین، زهکشی را برای گیاهان شما در صورت سیلاب ایجاد می‌کند. هم بسترهای کم عمق و هم ظروف زهکشی خوبی دارند فقط مطمئن شوید که از خاک خوب و سبک که متراکم نمی شود استفاده کنید. از آنجایی که مواد مغذی هنگام تخلیه آب از ظروف خارج می شوند، مطمئن شوید که آنها را با یک کود آلی مطابق دستورالعمل روی برچسب تغذیه کنید.

اگر گوجه‌فرنگی‌های شما شکافته شد چه باید کرد؟

ترک خوردن گوجه فرنگی

اگر گوجه‌فرنگی‌های شما شکافته می‌شوند، مهم است که آنها را در سریع‌ترین زمان ممکن برداشت کنید گوجه فرنگی های دارای شکار بسیار بیشتر در معرض پوسیدگی و آسیب حشرات هستند.

در حالی که ممکن است نتوانید کاملا از ترک خوردن جلوگیری کنید، باید بدانید ترک های ایجاد شده میوه ها را دچار مشکل نمی کنند و اثر نامطلوبی در طعم و شکل میوه ندارند اما اگر حشرات و بیماری ها وارد میوه گوجه فرنگی شوند باعث تغیر شکل و مزه می شوند و ممکن است میوه ها دارای بوی نامطلوب شوند که دیگر قابل استفاده نیستند.

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401