تراکم خاک

ارسال شده در 5 آذر ماه 1401

61 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

تراکم خاک

تراکم خاک و کاهش خلل درشت و خلل کل توسط تنش های بیرونی یا داخلی تراکم خاک نامیده می شود. تراکم خاک اندازه فضای منافذ و توزیع آنها را تغییر می دهد. با کاهش فضای منافذ در خاک، چگالی ظاهری افزایش می یابد.

چندین نیروی طبیعی و انسانی وجود دارد که خاک را فشرده می کند. این نیرو می تواند بسیار زیاد باشد، مثلاً از یک تراکتور، کمباین یا ابزار خاکورزی، یا می تواند از چیزی به کوچکی یک قطره باران ناشی شود.

معایب تراکم خاک

تحت تأثیر فعالیت میکروبی، ذرات خاک به واحدهای پایداری به نام خاکدانه ها تبدیل می شوند؛ تجهیزات سنگین و ادوات خاکورزی می تواند به آنها آسیب برساند و ساختار خاک را تخریب کنند. خاک هایی بدون ساختار مناسب بیشتر مستعد تراکم از طریق نیروی خارجی هستند.

خاک های فشرده تولید محصول را تا 60%  کاهش داده و از دست دادن  مواد مغذی و انتشار گازهای گلخانه ای را افزایش می دهند.

استفاده از ابزارهای خاکورزی عمیق در ترکیب با دیسک، ساختار خاک را تخریب می کند. وقتی ساختار تخریب و فضای منافذ کاهش می یابد، هوا و رطوبت کمتری در خاک می ماند. این شرایط بر تمام مراحل تولید محصول از جمله جوانه زنی بذر، سبز شدن گیاهچه، رشد ریشه و جذب مواد مغذی و آب تأثیر منفی می گذارد.

یک خاک متراکم سرعت نفوذ آب و زهکشی کمی دارد. این امر به این دلیل است که منافذ بزرگ خاک متراکم کاهش یافته و منافذ بزرگ به طور موثرتری باعث حرکت  آب در خاک می شوند .

علاوه بر این، تبادل گازها در خاک های فشرده کند می شود و باعث افزایش احتمال مشکلات مربوط به هوادهی می شود.

فشردگی خاک باعث افزایش تراکم خاک می شود. ریشه ها کمتر قادر به نفوذ در خاک و بهره برداری از خاک برای مواد مغذی و رطوبت هستند و عموماً کم عمق و بد شکل هستند. در خاک های متراکم کمبود نیتروژن و پتاسیم شایع ترین هستند. شما می توانید با تقسیم نیتروژن یا کاربرد نواری فسفر و پتاسیم دسترسی ریشه گیاه به عنصر مغذی را بهبود ببخشید.

همچنین خاک متراکم به نیرو و انرژی بیشتری برای انجام عملیات خاکورزی نیاز دارد.

در آب و هوای خشک خاک کمی متراکم می تواند سرعت جوانه زنی بذر را افزایش دهد زیرا باعث ایجاد تماس خوب بذر با خاک می شود. با افزایش بیش از حد تراکم خاک، به دلیل کاهش رشد ریشه بازده کاهش می یابد.

در هوای مرطوب، با افزایش تراکم، محصول کاهش می یابد. فشردگی خاک در سال های مرطوب باعث کاهش هوادهی خاک و افزایش نیترات زدایی می شود. خطر ابتلا به بیماری های ریشه نیز می تواند افزایش یابد. همه این عوامل استرس را به محصول می افزایند و در نهایت منجر به کاهش عملکرد می شوند.

 

راهکارهای کاهش تراکم خاک

بهترین راه برای مدیریت تراکم خاک، جلوگیری از وقوع آن است.

کاهش بار محور، اندازه مناسب تایرها و  باد کردن لاستیک ها با فشار هوای مناسب باعث کاهش تراکم سطح می شود، استفاده از مواد مغذی برای اینکه به میزان لازم در دسترس گیاه باشد، افزودن مواد آلی به خاک هم باعث خاکدانه سازی می شود.  کاهش تردد ماشین الات کشاورزی از طریق انجام چند کار با یک ماشین، استفاده از  جی پی اس برای کنترل حرکت ماشین آلات، استفاده از پهباد ها و... همگی باعث کاهش تراکم خاک می شوند.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

سمپاشی درختان میوه در فصل زمستان

دسته بندی: آفت و بیماری
03 اردیبهشت ماه 1401