بیماریها و آفات کاکتوس و ساکولنت ها

ارسال شده در 16 دی ماه 1402

0 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

ساکولنت ها یک خانواده متنوع از گیاهان هستند که توسط ساقه‌های ضخیم و برگهای گوشتی آب و مواد مغذی را ذخیره می‌کنند.

آبیاری مناسب بهترین راه برای حفظ سلامت ساکولنت ها و کاکتوس ها است. همیشه قبل از آبیاری اجازه دهید خاک گلدان خشک شود سپس ابیاری کنید. بیشترین تلفات این گیاهان به دلیل آبیاری زیاد و پوسیدگی ریشه و ساقه می باشد که با تمهیدات مناسب و کسب آگاهی میتوانید از بروز این تلفات جلوگیری کنید.

کاکتوس ها و ساکولنت ها در صورت نگه داری صحیح بسیار کم دچار آفت می شوند.

 در ادامه برخی از آفات، بیماری و عوامل از بین رفتن کاکتوسها را معرفی می کنیم.

 

آبیاری بیش از حد

کاکتوس و ساکولنت برای رشد بهتر در فصول خشک، آب را در خود ذخیره می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود که از دست دادن آب ذخیره شده به آسانی نباشد.

در صورتی که کاکتوس یا ساکولنت بیش از اندازه آبیاری شود، گیاه از آب اشباع شده و چون تعادل بین جذب و دفع رطوبت در آن برقرار نمی شود، گیاه دچار پوسیدگی، ترکیدگی اندام ها و در نتیجه مرگ گیاه می شود. سعی کنید از آبی استفاده کنید که املاح کمی داشته باشد. بنابراین اگر از آب لوله‌کشی استفاده می‌کنید اجازه دهید چند ساعتی در فضای آزاد باقی بماند تا املاح آن ته ‌نشین شوند.

توصیه می شود با کنترل رطوبت خاک و رعایت فواصل بین آبیاری از پوسیدگی گیاه جلوگیری کنید.

 

آبیاری بیش از حد کاکتوس و ساکولنت

رشد علفی

کاکتوس ها و ساکولنت ها نور دوست هستند و به نور زیادی برای رشد نیاز دارند اگر در محیط کم نور قرار بگیرند از رشد عادی بازمی مانند و به صورت نامتعارف رشد می کنند و نازک می شوند و در نهایت تغییر رنگ می دهند.

برای جلوگیری از این موضوع باید مکان پرنوری برای آن ها در نظر بگیرید و یا در صورت عدم وجود چنین مکانی با نور مصنوعی کمبود نورشان را جبران کنید.

رشد علفی کاکتوس ها و ساکولنت ها

                                                           بعد                                                                     قبل                                                       

خشکی بیش از حد

همانطور که آبیاری کاکتوس ها و ساکولنت ها نباید بیش از حد باشد، خشکی زیاد نیز می تواند به ضعف و نابودی گیاه ختم شود. این تصور که گیاهان گوشتی به آب نیاز ندارند کاملا اشتباه است و خشکی طولانی مدت خاک به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

 

آفتاب سوختگی

همانگونه که ذکر شد نور زیاد از نیازهای اساسی کاکتوس ها و ساکولنت ها می باشد. بهترین نور برای این گیاهان نور آفتاب است ولی باید در نظر داشت که نور مستقیم و آفتاب طولانی مدت در تابستان می تواند مضر باشد و گیاه دچار آفتاب سوختگی غیر قابل جبران شود. بدین منظور کاکتوس ها و ساکولنتهای جوان باید از تابش مستقیم دور نگه داشته شوند و نور فیلتر شده به آن ها برسد.

یخ زدگی

کاکتوس ها تحمل سرمای بیشتری دارند ولی باید از یخ زدگی محافظت شوند. بدین منظور گیاهان فضای باز را در زمستان با پوشش پلاستیکی و قرار دادن گلدان ها در کنار دیوارهای ساختمان که گرمتر است از یخ زدگی محافظت کنید.

یخ زدگی در کاکتوس‌ها و ساکولنت ها زمانی اتفاق می افتد که درجه حرارت به پایین‌تر از نقطه انجماد آب (صفر درجه سانتی گراد) برسد.

در اثر این تنش در داخل بافت‌ها یخ تشکیل می‌شود.

حشره ی سپردار

از جمله آفاتی که برخی گونه های کاکتوس و ساکولنت را مورد حمله قرار می دهد می توان به حشره ی سپردار اشاره کرد که به محض آلوده کردن گیاه خود را در زیر پوسته ای سخت پنهان کرده که دلیل نام گذاری آن است. این آفت به صورت لکه ای سفید رنگ و نقطه ای قهوه ای یا سیاه در مرکز آن قابل شناسایی است و بهترین راه نابودی آنها جدا کردنشان با پنس و یا شیء نوک تیز است.

آفت کاکتوس حشره سپردار

شپشک آردآلود

این آفت که رایج ترین آفات کاکتوس ها و ساکولنت ها است علاقه ی خاصی به قسمت های جوان گیاه دارد و معمولا از روی زائده های پشمی شکلی که بر روی خود می تند شناخته می شود. این آفت هم به بدنه ی گیاه هم ریشه و هم تیغ ها حمله می کند. بهترین راه نابودی این حشرات، جستجو و یافتن آن ها و سپس کشتن آن ها است. بهتر است برای حصول نتیجه ی مطلوب از سموم سیستمیک هم استفاده کرد. برای جلوگیری از آلودگی گیاهان مجموعه تان حتما گیاهان جدید الورود را قرنطینه کرده و پس از بررسی و اطمینان از آلوده نبودن، آن ها را به مجموعه اضافه کنید.

شپشک آردآلود

کنه تار عنکبوتی

این حشرات قرمز رنگ بسیار ریز بوده و به سختی دیده می شوند و به همین دلیل تشخیص آلوده شدن گیاه به این آفت به راحتی ممکن نیست. این حشرات به قسمت های تازه رشد کرده ی گیاه حمله کرده و پوسته ی خارجی آن قسمت ها را میخورند و اثری تار مانند از خود برجای می گذارند. رشد گیاه در آن قسمت متوقف شده و حالت خشکی پیدا می کند. همچنین از علائم دیگر آلودگی می‌توان جمع شدن گرد و خاک روی برگ را نام برد.

کنه‌ها در جمعیت زیاد می‌توانند گیاه را کاملا از بین ببرند  بهترین راه نابودی این حشرات استفاده از سم های تماسی مخصوص کنه ی قرمز است. گیاه آلوده شده پس از نابودی آفت رشد خود را دوباره از سر گرفته ولی اثر آفت باقی می ماند.

کنه تار عنکبوتی

شته

شته ها معمولا به گل ها و غنچه ها به دلیل بافت نرم تر هجوم می برند. این حشرات به دلیل استفاده از شیره ی گیاه و ترشح آن از پوستشان بسیار مورد علاقه ی مورچه ها هستند، پس هرگاه گیاه شما مورد هجوم مورچه ها قرار گرفت حتما گیاهتان را از نظر وجود شته ها بررسی کنید. روش خلاصی از این آفت نیز بسیار آسان است بدین ترتیب که ابتدا تمام حشرات قابل مشاهده را مستقیما نابود کرده و سپس از اسپری محلول آب و صابون استفاده کنید. در صورت عدم کارایی این روش از سموم سیستمیک استفاده کنید.

بیماریهای قارچی

رطوبت بیش از حد اصلی ترین عامل حمله قارچ ها به کاکتوس ها و ساکولنت ها می باشد. پاشیدن زیاد آب بر روی این گیاهان خصوصا کاکتوس ها و آبیاری بیش از حد آن ها اصلا توصیه نمی شود و خیلی زود باعث پیدایش قارچ ها و نابودی گیاه می شود. استفاده از خاک آلوده و ضد عفونی نکردن خاک و وسایل نیز یکی دیگر از عوامل رشد قارچ است. این بیماری معمولا به صورت لکه هایی مانند زنگ زدگی و یا لکه های سیاه رنگ بر روی گیاه و ساقه آن ظاهر گشته و یا در زیر خاک شروع به از بین بردن ریشه می کند. متاسفانه استفاده از قارچ کش ها فقط در مواردی که بیماری خیلی سریع تشخیص داده شود مفید بوده وگرنه نابودی گیاه حتمی است و فقط با جدا سازی بخش سالم گیاه و قلمه زدن یا پیوند زدن آن می توان گیاه را نجات داد.

فاسد شدن ریشه:

اصلی ترین عامل تلفات کاکتوس ها و ساکولنتها فاسد شدن ریشه و ساقه ی آن ها در نتیجه ی رطوبت و آبیاری بیش از حد می باشد. در واقع مشکلی است که همه ی پرورش دهندگان حداقل یکبار با آن روبرو گشته و چه بسا خسارات هنگفتی هم متحمل شده اند. دلیل بروز این مشکل هم همان پیدایش قارچ و باکتری های مخرب بوده که معمولا چون از ریشه ها شروع به فاسد کردن گیاه می کنند ممکن است تا زمان نابودی کامل گیاه هم تشخیص داده نشوند. همانگونه که قبلا ذکر شد رعایت فاصله در بین آبیاری و کنترل رطوبت خاک عامل کلیدی در جلوگیری از پوسیدگی ریشه و تنه ی کاکتوس ها و ساکولنت ها می باشد.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401