بیماری لکه برگی در گیاهان آپارتمانی

ارسال شده در 15 تیر ماه 1041

34 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

بیماری لکه برگی یکی از بیماری های شایع در گیاهان آپارتمانی می باشد. این بیماری عامل قارچی مانند سپتوریا، ونتوریا و...دارد.

بیماری لکه برگی در گیاهان آپارتمانی

بیماری لکه برگی از طریق آب و باد به گیاه منتقل می شود و دمای ۱۵ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد و رطوبت، برای ایجاد لکه برگی سپتوریایی بسیار مناسب است .رطوبت زياد هم در بوجود آمدن بيماری اثر زيادی دارد. لكه ها روی غالب ميزبان‌ها به صورت آب سوخته خرمایی رنگ و در محل زخم ها يا لبه برگ ها به وضوح ديده می شوند و به سرعت وسيع شده و به شكل نامنظم كروی خاكستری تا سياه رنگ می گردند. در صورتی که هوا گرم و مرطوب باشد احتمال الودگی بیشتر می شود باید گیاهان کنترول شوند چراکه اگر زود شناسایی شوند، می‌توانند قابل کنترل باشند. لکه برگی در گیاهان مسن تر دیده م شود لكه ها روی غالب ميزبان‌ها به صورت آب سوخته خرمایی رنگ و در محل زخم ها يا لبه برگ ها به وضوح ديده می شوند و به سرعت وسيع شده و به شكل نامنظم كروی خاكستری تا سياه رنگ می گردند. در ابتدای الودگی لکه ها گرد و کوچک به قطر.1.6تا2.3 میلیمتر می باشند که دارای حاشیه زرد رنگ می باشد با گسترش بیماری لکه ها بزرگ می شود و به هم می رسد در نهایت موجب خشک شدن وریزش برگ می شود. بیماری لکه برگی گیاه را ضعیف کرده و بیشتر مستعد ابتلا به سایر بیماری‌ها، آسیب سرما، فشارهای محیطی مانند خشکسالی و دمای شدید و آسیب حشرات می‌کند، به همین دلیل مهم است که بیماری در مراحل اولیه کنترل شود.

بیماری لکه برگی در گیاهان آپارتمانی

راهکار های پیشگیری از بیماری لکه برگی:

برای جلوگیری از الودگی گیاه به بیماری لکه برگی در ابتدا باید از خاکی استفاده شود که ضد عفونی شده باشد و بعد از کاشت گیاه باید آبیاری به گونه ای باشد که گیاه غرقاب نشود همچنین تهویه مناسب برای جلوگیری از آلودگی گیاه ضروری است. بیماری لکه برگی، گیاهان ضعیف تر را بیشتر مورد حمله قرار می دهند بنابراین بهتر است برای تقویت گیاهان از کودهای تقویتی استفاده شود تا نسبت به بیماری لکه برگی مقاوم شوند.

راهکار های درمان بیماری لکه برگی:

 لکه های ایجاد شده در برگهای آلوده از بین نمی روند اما می توان از گسترش آنها جلوگیری کرد. در صورت آلودگی گیاه ابتدا باید برگهای آلوده جمع اوری شود و چون این بیمار در هوای گرم ومرطوب گشترش بیشتری دارد می توان با کم کردن رطوبت این بیماری را تا حدودی کنترول کرد. در صورت گسترش الودگی می توان با استفاده از سم قارچکش این بیماری را درمان کرد برای کسب اطلاع بیشتر در این زمینه می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب مجموعه شهر گیاه در ارتباط باشید. پس از درمان بیماری گیاه به علت ضعیف شدن نیاز به کودهای تقویتی دارد.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401