انواع کود و نحوه انتخاب مناسب ترین کود

ارسال شده در 22 تیر ماه 1401

59 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

انواع کود و نحوه انتخاب مناسب ترین کود

کود های سنتز شده، کمپوست، مالچ، کودهای آلی تجاری به اشکال مختلفی وجود دارند و با روش‌های مختلف استفاده می‌شوند. همه کودها مواد مغذی را برای تغذیه گیاهان شما فراهم می کنند، اما هر کدام مزایایی را ارائه می دهند که هدف خاصی را مدنظر دارد. نگهداری از چمن و باغ می تواند لذت بخش باشد، ولی تقریباً همیشه به زمان و کار فیزیکی نیاز دارد یکی از موارد مهم که باید در رسیدگی به گیاهان در نظر بگیرید کود است. ما چهار نوع کود مختلف و کاربرد آنها را بررسی کردیم تا به شما در انتخاب بهترین کود برای پروژه باغبانی خود کمک کنیم.

کود های سنتز شده

کودهای سنتز شده مواد شیمیایی تولید شده به شکل مایع یا دانه ای هستند و به عنوان یک محصول آهسته رهش در دسترس قرار گرفته اند. آنها به سرعت مواد مغذی را برای چمن،گل و سبزیجات شما فراهم می کنند. استفاده از کودهای سنتزشده نسبتاً آسان است و می توان آن را قبل و بعد از کاشت به خاک اضافه کرد. اشکال مایع اغلب با آب رقیق می شوند یا زمانی که خاک خیس است پس از آبیاری یا بارندگی به خاک اضافه می شوند. برخی از کودهای مایع را نیز می توان مستقیماً روی برگ ها برای جذب مواد مغذی محلول پاشی کرد. کودهای گرانول زمانی بهترین عملکرد را دارند که در خاک چال شوند. کودهای دیگر، مخصوصاً برای درختان و گیاهان آپارتمانی طوری طراحی شده اند که بعد از کاربرد در زمین یا گلدان به مرور زمان مواد مغذی را در اختیار گیاه قرار می دهند. شما می توانید یک محصول همه منظوره را برای استفاده تعدادی از گیاهان مختلف خریداری کنید یا یک مواد سنتز شده برای گیاه خاصی را انتخاب کنید مثلا کودهای مخصوص برای تغذیه گوجه فرنگی یا گل رز و...

سایرکودهای موجود ممکن است  فقط باعث شکوفایی یا حمایت از رشد ریشه و... شوند. ترکیبات سنتز شده کاربردی ترین گزینه برای شاداب نگه داشتن چمن سبز هستند،. کود سنتز شده بهترین کود برای محصولات زودرس و چمنزارها می باشد. این نوع کود می تواند گران باشد.

کمپوست

کمپوست ها بهترین کود برای بهبود خاک باغات و سبزیجات می باشند. کمپوست ترکیبی از مواد آلی مانند علف، برگ‌های خشک و سایر مواد گیاهی در حال پوسیدگی، پسماند آشپزخانه و کود است. این مخلوط اغلب هنگام  شخم زدن در خاک استفاده می شود. می توان آن را قبل ، همزمان یا بعد از کاشت اضافه کرد. این کود یک کود با نتایج طولانی مدت است.کمپوست نیتروژن را تامین می کند، بافت خاک شما را بهبود می بخشد و موجودات و میکروارگانیسم های مفید را جذب می کند. یک کود خوب سالانه برای باغ های سبزیجات، گل و درختچه ها است، اما برای چمن ها مناسب نیست. کمپوست سازگار با محیط زیست و ارزان است ولی به تلاش فیزیکی نیاز دارد. کاشت محصول پوششی راه دیگری برای افزودن کمپوست به کشت سبزی شماست. انواع شبدر، گندم و یونجه در پاییز یا اوایل بهار کاشته می شود و سپس قبل از کاشت محصول اصلی، محصولات پوششی در خاک برگردانده می شوند. محصولات پوششی پوسیده و تجزیه می شوند تا نیتروژن به خاک موجود اضافه شود. آنها همچنین می توانند رشد علف های هرز ناخواسته را از بین ببرند.

کود آلی تجاری

کود های  آلی تجاری برای کاربری های کوچک و جوندگان بهترین انتخاب هستند.

برخی از رایج‌ترین کودهای آلی تجاری کود استخوان جانوران،کودخفاش، امولسیون ماهی و جلبک دریایی است. امولسیون ماهی یک کود عالی برای تغذیه نهال ها می باشد. کود استخوان دارای فسفر بالایی است که باعث رشد ریشه می شود. کود حیوانی یکی دیگر از کودهای آلی است که معمولاً به صورت کیسه ای قابل خریداری است و ممکن است حاوی کمپوست دیگری باشد، بنابراین بهتر است اطلاعات مواد تشکیل دهنده روی برچسب را بخوانید. کودهای دامی که به صورت تجاری فروخته می شوند، تحت شرایط گرمای بالا کنترل شده اند و عوامل بیماری زای آن ها از بین رفته است آن ها به طور کلی ایمن هستند.

 برخی از این محصولات اسیدی بودن یا قلیایی بودن خاک را افزایش می دهند در حالی که برخی دیگر عنصر خاصی را اضافه می کنند. استفاده از آنها در باغ های  بزرگ می تواند هزینه زیادی داشته باشد.آنها برای کاربردهای کوچک و خاص مانند کود دادن به سبزیجات و گل ها بسیار خوب عمل می کنند.

مالچ

مالچ به عنوان یک کود قابل دوام از موادی مانند پوست درخت، کاه، برگ های پوسیده و سایر مواد طبیعی تشکیل شده است. مالچ های معمولی پوست درختان سرو، کاج و چوب سخت هستند. این نوع مالچ ها به آهستگی در طول زمان تجزیه می شوند تا مواد مغذی را اضافه کرده و بافت خاک را بهبود بخشند. مالچ چندین هدف دیگر را در باغ انجام می دهد: به حفظ رطوبت کمک می کند و سطح خاک را خنک نگه می دارد. علف های هرز را سرکوب می کند و به عنوان محافظت زمستانی برای بسیاری از گیاهان از جمله درختچه ها و درختان زینتی عمل می کند. مالچ ظاهری زیبا به باغچه‌ها می‌افزاید.

 مواد زیادی به نام مالچ وجود دارند که حاوی هیچ ماده مغذی برای گیاهان شما نیست و در واقع ممکن است اصلا برای باغچه های شما ایده آل نباشد. مالچ را می توان از لاستیک، سنگ، پلاستیک، روزنامه و سایر مواد معدنی ساخت. حتی برخی از مالچ های رنگی تزئینی وجود دارند.

انتخاب کود

مواد معدنی اولیه مورد نیاز گیاهان برای رشد نیتروژن، فسفر و پتاسیم است. برچسب کودهای سنتز شده  دارای نسبت NPK هستند که به شما می گوید چند درصد در هر  کود این عناصر وجود دارند و برای هر گیاه چه مقدار از این محصول را استفاده کنید. می توانید برای شروع فصل در باغچه سبزیجات خود یک کود سنتز شده غنی از نیتروژن اضافه کنید و سپس در اواسط فصل محصولات خود را با کمپوست، کود دامی یا مواد آلی تجاری تغذیه کنید. کودهای سنتز شده و ارگانیک های تجاری انتخاب های خوبی برای مجموعه ارکیده، گیاهان آپارتمانی، گل رز و هر نوع گیاه خاص هستند.

کمپوست ها بهتر است  قبل از کاشت اضافه شوند آنها ارگانیک هستند و برای بهبود خاک در طولانی مدت بهترین کارایی را دارند.

اکثرا سبزیجات هر ساله کاشته می شوند که باعث کاهش نیتروژن می شوند. مواد مغذی باید دائماً جایگزین شوند در این موارد افزودن سالانه کمپوست آلی مناسب است. کمپوست را می توان در زمان کاشت جدید در گلخانه ها، یا برای گل ها در طول فصل رشد استفاده کرد.

مالچ طبیعی برای گلزارها خوب عمل می کند. این کود در بهار یا پاییز اعمال می شود و چند مالچ طبیعی، کاه یا برگ های پوسیده می تواند در کشت سبزیجات کار شود، اما به دلیل اینکه کندتر از کمپوست تجزیه می شود، نیاز سالانه نیتروژن را برای اکثر محصولات تامین نمی کنند.

 

شما برای تعیین نوع کود و نحوه ی مصرف آن برای باغ و یا مزرعه خود می توانید با کارشناسان متخصص و مجرب شهر گیاه در ارتباط باشید.


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401