اصول نگهداری از ارکیده- بخش سوم

ارسال شده در 11 اردیبهشت ماه 1401

147 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

   اصول نگهداری از ارکیده (ریشه های هوایی)

ریشه هوایی به ریشه هایی می گویند که بالاتر از سطح زمین قرار دارند ؛ یعنی ریشه ای محسوب می گردند که به غیر از موقعیت طبیعی می روید. این ریشه ها در گیاهان گوناگونی دیده شده اند؛ از جمله آن می توان به  ارکیده و گیاهان بالارونده مثل پاپیتال و پیچک اشاره کرد.

ارکیده ها از نظر گیاه شناسی اپی فیت هستند. اپی فیت یا گیاه هوازی ، گیاهی است که رطوبت و مواد مغذی مورد نیاز خود را از هوا، باران، مه ، گرد و خاک و مواد اطرافش بدست می آوردگیاه هوازی در طبیعت روی تنه درختان، شاخه ها، در کناره های سنگ ها و حتی در محیط های آبی رشد می کند.

از سازگاری های شگفت انگیز گیاهان هوازی، توانایی اتصال آن ها به سطوح عمودی و جذب آب و نیازهای غذایی از منابعی غیر از خاک است. ارکیده ها هم مانند سایر گیاهان اپی فیت از ریشه های هوایی برای جذب مواد مغذی از هوا استفاده می کنند.

آنها همچنین رطوبت را جذب کرده و دی اکسید کربن مورد نیاز برای رشد را مستقیماً از هوا دریافت می کنند. این سیستم ریشه منحصر به فرد از رطوبت اطراف خود برای دریافت آب و مواد مغذی مورد نیاز برای زنده ماندن استفاده می کند. علاوه بر ایجاد ثبات بیشتر، ریشه های هوایی به فتوسنتز کمک می کنند.

از آنجایی که ارکیده باید به طور کامل خاک را رها می کرد، خود را به درخت می چسباند و تا جایی که می توانست به پوست آن می چسبید، باید شیوه ای وجود می داشت که بتواند انرژی بیشتری را جذب کند. ریشه‌ها به گونه‌ای سازگار شده‌اند که می‌توانند مانند برگ‌ها فتوسنتز کنند.

 ریشه های هوایی نه تنها به ریشه ها کمک می کند تا به درخت بچسبند، بلکه نور خورشید را نیز جذب کرده و با کلروفیل موجود در سلول ها، در تبدیل نور خورشید به انرژی کمک می کند. به همین دلیل بسیار مهم است که ریشه های هوایی ارکیده را از بین نبرید و از گلدان های شفاف و پلاستیکی استفاده کنید.

بسیاری از پرورش دهندگان ارکیده ادعا می کنند که تعداد ریشه هایی که در بیرون رشد می کنند نشانه ای از وجود مشکلاتی در محیط گلدان است: مثلا ممکن است محیط خیلی مرطوب، تهویه ضعیف و غیره باشد. اما در واقع این یک افسانه است که رشد ریشه های هوایی در خارج از گلدان نشانه مشکل ساز بودن محیط و خفگی ارکیده است.

 در واقع، این کاملا طبیعی است که ارکیده های اپی فیتیک در تمام جهات مختلف ریشه های هوای شان را  رشد دهند تا خود را به سطحی بچسبانند تا خود را تثبیت کنند. شما نیازی به مراقبت خاصی از ریشه های هوایی ندارید، جز اینکه فقط اجازه دهید رشد کنند.

توصیه نمی شود ریشه های هوایی سالم را که می توانند در صورت پوسیدگی ریشه در داخل گلدان به عنوان پشتیبان عمل کنند، کوتاه کنید. همچنین نباید سعی کنید ریشه های هوایی را در محیط کشت کنید زیرا با جریان هوای محدود داخل گلدان سازگار نیستند.

اگر در مورد محیط شک دارید، باید بررسی کنید که آیا ریشه های گلدان سالم هستند یا خیر.از آنجا که برای شناخت واقعی کیفیت محیط، باید سلامت ریشه های گلدانی را بررسی کرد. به همین دلیل بهتر است ارکیده ها را در گلدان های شفاف پرورش دهید .

دلایل واقعی که چرا یک ارکیده در خارج از گلدان ریشه های هوایی را در همه جهات رشد می دهد عبارتند از:

هر چه رطوبت اتاق بیشتر باشد، ارکیده ریشه های هوایی بیشتری برای جذب رطوبت موجود در هوا رشد می کنند. در یک محیط خشک، رشد ریشه های هوایی متوقف می شود.

مقدار زیادی از ریشه های هوایی نشان دهنده آنست که ارکیده سالم است.

شاید مدتی است که گلدان ارکیده عوض نشده باشد و دیگر فضای رشد کافی درون گلدان وجود نداشته باشد.از طرف دیگر، اگر ریشه های هوایی زیادی در خارج از گلدان ندارید، کاملاً طبیعی است زیرا برخی از گونه ها تعداد زیادی تولید نمی کنند.

در گیاهان خانگی معمولی، با نگاه کردن به برگ ها می توان وضعیت سلامتی را تشخیص داد. ولی برای ارکیده، ریشه ها را بررسی کنید. اگر ریشه های هوایی وجود نداشته باشد، واقعاً مشکلی نیست، اما اگر تعداد زیادی از آنها وجود داشته باشد، ارکیده شما بسیار خوب عمل می کند. به کار خود ادامه دهید.اگر ریشه های هوایی ارکیده شما سفت و سفید باشد، سالم هستند. این ریشه ها نه تنها به چسبیدن گیاه به پوست درخت کمک می کند، بلکه به جذب مواد مغذی نیز کمک می کند. قطعاً نباید ریشه های هوایی سالم را بردارید. زیرا این احتمال وجود دارد که به گیاه خود آسیب برسانید.

در خانه هایی با رطوبت کم، ریشه های هوا ممکن است زرد و چروک شوند. اگر این اتفاق افتاد، صبر کنید تا گل دهی ارکیده شما متوقف شود، سپس از یک چاقوی استریل یا قیچی برای جدا کردن ریشه های چروکیده استفاده کنید.

در گلدان ها، ریشه های ارکیده به هوا دسترسی کامل ندارند. تنها چیزی که گلدان برای آن فراهم می کند، سطح محکمی است که باید به آن بچسبند. ریشه های ارکیده در کناره های گلدان رشد می کنند و مانند سایر گیاهان خانگی هرگز در وسط گیاه متمرکز نمی شوند. آنها امنیت اتصال ریشه های خود را به سطح پوسته خشن گلدان ترجیح می دهند. به همین دلیل است که ریشه‌ها ترجیح می‌دهند در گلدان محکم قرار گیرند و در گلدان‌های بزرگ‌تر و پهن‌تر، فضای اضافی برای رشد داشته باشند. ریشه‌بندی مشکلی نیست که ارکیده را ناراضی کند. برعکس - اگر در گلدانی بزرگتر از ریشه رشد کند، ثبات و امنیت خود را از دست می دهد.

اصول نگهداری از گل ارکیده

اگر فقط ریشه های هوایی دارید اما ریشه های آن در داخل محیط گلدان در حال مرگ هستند، باید محیط را تغییر دهید.

از آنجایی که ریشه های هوایی در بالای مخلوط گلدان قرار دارند، این ریشه ها سریعتر از ریشه های مدفون در گلدان خشک می شوند.برای اطمینان از خشک نشدن ریشه های هوایی در اثر رطوبت کم، می توانید دو کار انجام دهید:

 هر روز صبح آنها را اسپری یا مه پاش کنید، یا آنها را با یک لایه بسیار نازک از خزه اسفاگنوم کمی مرطوب شده بپوشانید.

اصول نگهداری از گل ارکیده

آیا می توان ریشه های هوایی را کوتاه کرد؟

می توانید ریشه های هوایی را که قبلا مرده اند کوتاه کنید. اما، اگر آنها هنوز سالم هستند، نباید ریشه های هوایی را کوتاه کنید. زیرا در صورت وجود پوسیدگی ریشه در محیط گلدانی که لازم است تمام ریشه های گلدانی را بردارید، ریشه های هوایی سالم به عنوان یک پشتیبان عمل می کنند. در چنین سناریویی، ریشه های هوایی در جذب آب در طول بازیابی آن بسیار مهم خواهند بود.

آیا می توان ریشه های هوایی را داخل گلدان گذاشت؟

برای ارکیده های اپی فیت، ریشه های هوایی را نباید در محیط قرار داد. اگر یک ریشه هوایی تثبیت شده را گلدان کنید، آنها می میرند زیرا قبلاً با محیطی که در آن شکل گرفته اند سازگار شده اند. فقط ریشه هایی که هنوز به طور فعال در حال رشد هستند می توانند با تغییر محیط سازگار شوند.

اصول نگهداری از گل ارکیده

تا زمانی که محیط دارای سطح رطوبت 40 درصد یا بالاتر در تمام اوقات در اتاق باشد، ریشه های هوایی بدون تداخل زیاد در شرایط خوبی رشد می کنند. اگر سطح رطوبت کمتر از 40 درصد و دما بالا باشد، رشد ریشه های هوایی متوقف می شود و حتی ممکن است چروکیده شوند.

در حالت کلی نیازی به مراقبت خاصی از ریشه های هوایی نمی باشد و بهتر است به آنها اجازه دهید به طور طبیعی رشد کنند. اما اگر می‌خواهید از آن‌ها بخصوص در محیط‌های خشک مراقبت کنید، می‌توانید هر از چند گاهی ریشه‌ها را اسپری یا خیس کنید. اما مطمئن شوید که قطرات آب طوقه یا برگها را خیس نکند که می تواند عامل بیماری زا را به گیاه وارد کرده و منجر به پوسیدگی شود.

بافت خارجی ریشه‌های هوایی هنگام خشک شدن، نور را به‌طور پراکنده منعکس می‌کند و در نتیجه ظاهری سفید یا نقره‌ای پیدا می‌کند، به جز در نوک جایی که قشر سبز رنگ در معرض دید قرار می‌گیرد.ریشه های هوایی هنگام آبیاری از سفید نقره ای به سبز تبدیل می شوند.

منابع:

  1. Taking Care of You Orchids: What Are Air Root? https://www.justaddiceorchids.com
  2.  Aerial Roots on Orchids: 7 Important Questions. https://orchderia.com
  3. Why Does My Orchid Have So Many Air Rots? https://askgardening.com
  4. What to Do with Orchid Roots Coming from Plant. https://www.gardeningknowhow.com
  5. The Function of Aerial Roots in Orchids. https://homeguidessfgate.com
  6. Everything Orchids: Growing Orchids Made Easy. http;//everything-orchids.com
  7.  All About Orchids. The American Orchids Society. https://www.justaddiceorchids.com
  8. All About Orchids. https://www. Orchid-care-tips.com
  9. About Orchids: Basic Orchid Care for Beginners. https://www.aboutorchids.com
  10. Orchids- All About Orchids, Caring for Orchids. https://www.orchid.org.uk
  11. Orchids Pest and Diseases. http://www.phelpsfarm.com

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401