اصول سم پاشی درختان

ارسال شده در 13 اردیبهشت ماه 1401

دسته بندی: آفت و بیماری
158 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

عدم توجه به سمپاشی درختان و گل و گیاه می تواند منجر به عدم برداشت کافی میوه ها و محصولات کشاورزی  و کاهش عملکرد شود که حاصل تلاش و کوشش یک کشاورز است . بنابراین عمل سمپاشی درختان بسیار مهم و حیاتی است و باید مورد توجه قرار گیرد. اما این عملیات باید درست و اصولی صورت پذیرد تا نتیجه و کارایی لازم را داشته باشد. بنابراین لازم است با اصول و روش های سمپاشی درختان آشنا شویم.  همچنین زمان سمپاشی نیز بسیار مهم است. زیرا اگر درختان بموقع سمپاشی نشوند آفات گیاهی می توانند خسارت زیادی به مزرعه و محصولات وارد کنند. لذا .سمپاشی باید با توجه به وضعیت درختان و گیاهان باغ و مزرعه و نیز آفات صورت گیرد، علاوه بر آن سمپاشی درختان باید در زمان مناسب انجام شده وطی آن از سموم مرغوب و موثر استفاده شود تا عملیات سمپاشی موثر واقع گردد.

زمان مناسب برای سمپاشی درختان

 زمان سمپاشی در درختان و محصولات زراعی با توجه به مرحله رشدی و نوع آفت بسیار مهم است. بطور مثال درختان مرکبات را معمولاً هر سال قبل از رسیدن بهار سمپاشی می کنند تا از هر گونه آفت و بیماری در امان بمانند. کشاورزان به خوبی می دانند که پس از سرمای شدید زمستان و قبل از رشد جوانه های جدید که بهترین زمان برای سمپاشی مرکبات است، باید سمپاشی این درختان را آغاز کنند.

اصول سمپاشی درختان

 

چگونه درختان را سمپاشی کنیم؟

 اکنون که با سمپاشی درختان و اهمیت آنها و همچنین زمان سمپاشی آشنا شدید؛ بهتر است نحوه سمپاشی درختان را نیز بدانید تا بتوانید با رعایت موارد مربوطه محصولات خود را از هرگونه آفات و بیماریهای گیاهی محفوظ نگه دارید.

اول از همه، باید در نظر داشته باشید که در حالی که سمپاشی درختان می تواند برای کنترل آفات مفید باشد ولی اگر از لباس و ماسک مناسب هنگام سمپاشی استفاده نکنید ممکن است برای شما مضر باشد.

بنابراین برای رعایت نکات ایمنی بهتر است از لباس و ماسک مخصوص استفاده شود و حتما از محافظ چشم نیز استفاده شود. در عین حال باید توجه داشت که در حین سمپاشی چیزی نخورید و سپس بهتر است یک لیوان شیر بنوشید تا با در نظر گرفتن این نکات بتوانید از هر بیماری در امان بمانید.

برای انجام سمپاشی باید موارد زیر را انجام دهید:

1- انتخاب سم مناسب و با کیفیت برای از بین بردن انواع آفات و بیماری ها

2- توجه به غلظت مناسب سموم خریداری شده

3- ریختن سم مورد نظر دستگاه های سمپاشی مختلف

4- توجه به نکات ایمنی و استفاده از دستکش و ماسک

5- انجام سمپاشی در زمان مناسب  و با توجه به شرایط جوی آرام و متعادل

به این ترتیب با در نظر گرفتن تمامی نکات فوق می توانید فرآیند سمپاشی درختان مختلف را انجام دهید.

اصول سمپاشی درختان

 

باید در نظر داشته باشید که روش سمپاشی هر یک از درختان مختلف ممکن است با یکدیگر متفاوت باشد.

مثلاً: در درخت انگور به دلیل اینکه شکل شاخه ها پوششی است; سمپاشی قسمت های زیرین این نوع درختان بسیار مهم است. بنابراین باید این درختان را از قسمت های پایین درخت اسپری کنید ، زیرا اگر درخت انگور را از قسمت های بالایی سمپاشی کنید، آفات مختلف از قسمت های بیرونی به سمت قسمت های پنهان و پایین درخت حرکت می کنند و احتمال آسیب به این قسمت ها وجود خواهد داشت.

برخی از درختان نیز باید به طور کامل با آفت کش های مرغوب آغشته شوند تا درخت از هر گونه آفت و بیماری در امان بماند.

هر یک از کشاورزان و باغداران مختلف در فواصل زمانی مختلف به طور طبیعی نیاز به سمپاشی  گیاهان و درختان خود در مزارع و باغات دارند. به همین دلیل باید اصول سمپاشی را  رعایت کنند و درعین حال تا حدی با نوع آفات ، سیکل زندگی و نحوه خسارات آنها آشنا باشند تا سمپاشی در بهترین زمان و به بهترین نحو صورت پذیرد.

در انتخاب سموم و سمپاش نیز باید به نوع سموم و قدرت سم پاشی آنها با توجه به مساحت زمین زراعی خود توجه کنید.

اسپری کردن سموم یا اثر ضربه ای بر روی آفت دارد و یا با قرار دادن آفات و بیماری ها در مقابل سموم و ایجاد پوشش مناسبی که برای کنترل آفت موثر است موجب محافظت گیاهان در برابر خسارت آفات و بیماری ها می شوند.

اصول سمپاشی درختان

آفت کش ها یا تماسی هستند که هنگام استفاده از آنها برای کنترل آفات باید پوشش مناسبی روی گیاه ایجاد کنید تا آفات و یا بافت بیمار کاملا با آنها تماس پیدا کنند. یا سیستمیک هستند که قادر هستند درون بافت ها گیاهی و آوند ها حرکت کرده و از نقطه ای به نقطه ی دیگر برسانند و لذالزومی ندارد که پوشش کاملی روی گیاه کنند و نیز توسط قطر ات باران از روی گیاه شسته نمی شوند. و یا نفوذی هستند که قادرند از سطح بالایی برگ به سطح زیرین آن نفوذ کنند و برای کنترل آفاتی چون شته ها که در سطح زیرین برگ ها فعالیت دارند بسیار موثرند.

اگر حشره کش ها خیلی زود استفاده شوند ، آثار آنها قبل از ظاهر شدن حشرات ممکن است از بین برود. و اگر دیر هنگام مورد استفاده قرار گیرند ، فقط تا حدی از خسارت جلوگیری می کنند. بخصوص که هر چه سن حشره بیشتر باشد از بین بردن آنها مشکل تر است. سمپاشی ها عجولانه نیز بجای آنکه موثر واقع شوند ، بیفایده می باشند و حفاظظت کامل را روی شاخ و برگ علیه آفات و بیماری ها ایجاد نمی کنند. زمان سمپاشی هم بسیار اهمیت دارد. بخصوص در مورد بیماری های قارچی سم پاشیهای اولیه قبل از باز شدن جوانه ها بسیار موثر خواهد بود. هنگام سمپاشی همیشه به این نکته توجه داشته باشید که شما باید همیشه بر آفات پیشی بگیرید.

صرف نظر از محصول تحت درمان، یا تجهیزات مورد استفاده برای انجام آن، استفاده از آفت کش ها به سطح بسیار بالاتری از مهارت و دانش نسبت به سایر عملیات های مورد نیاز برای رشد محصولات نیاز دارد. این امر به ویژه در مورد سمپاشی درختان میوه و انگور برای کنترل حشرات، بیماری ها و کنه ها بیشتر است. انگورها و درختان میوه به دلیل تنوع گسترده در ویژگی های تاج پوشش (نوع، عمق، ارتفاع و فاصله ردیف) و نیاز به سمپاشی با حرکت کافی برای رسیدن به قسمت های مختلف درخت دارند. به همین دلیل سمپاشی تاکستان و باغها به دانش و مهارت مدیریتی بالاتری نسبت به سمپاشی محصولات زراعی نیاز دارد.

اصول سمپاشی درختان

 

اگرچه هر محصول به رویکرد کمی متفاوت برای کاربرد آفت کش ها نیاز دارد، برخی از اصول کلی تقریباً برای همه موقعیت های سمپاشی از جمله درختان میوه و انگور اعمال می شود:

آفت (ها) را شناسایی کنید و در صورت نیاز به سمپاشی با در نظر گرفتن آستانه خسارت تصمیم گیری کنید.

آفت کشی را انتخاب کنید که برای کنترل آفات شناسایی شده طراحی شده است.در مرحله بعد تجهیزات پاشش مناسب، به ویژه نوع و اندازه صحیح نازل را انتخاب کنید.

آفت کش را در زمان مناسب و در شرایط مناسب استفاده کنید.

دقت تجهیزات را به صورت دوره ای بررسی کنید تا مطمئن شوید که مقدار صحیح آفت کش توصیه شده بر روی برچسب آفت کش به طور یکنواخت روی هدف اعمال شده و توزیع می شود.

آفت کش ها را به طور یکنواخت در مخزن سمپاش مخلوط کنید. تنها در صورتی می توان این کار را انجام داد که سیستم همزن ظرفیت کافی برای اندازه مخزن را داشته باشد و به درستی کار کند.

سپس نازل مناسب را با توجه به نوع سم ، نوع آفت ، و وسعت مزرعه یا باغ انتخاب کنید و اطمینان حاصل کنید که شلنگ ها و اتصالات بین پمپ و نازل ها اندازه مناسبی دارند تا افت فشار به حداقل برسد.

اطمینان حاصل کنید که حداکثر آفت کش از نازل ها به هدف پاشیده می شود.

با استفاده از مواد همراه سموم( ادجوانت ها) پوشش کامل و یکنواختی از سم را روی هدف ایاد کنید.

تجهیزات مناسب برای سمپاشی را انتخاب کنید.

اصول سمپاشی درختان

اکثر درختان بومی و گیاهان زینتی که بخوبی با آب و هوای منطقه و فون جانوری و فلور گیاهی منطقه خود سازگار شده اند هرگز نیازی به سمپاشی نخواهند داشت. تخمین زده می شود که 90 درصد از سمپاشی انجام شده غیرضروری، غیرقابل توجیه و ممکن است مضر باشد. روش بسیار رایج "اسپری های پوششی" یا سمپاشی همزمان همه درختان و درختچه ها با مواد شیمیایی یکسان هرگز مناسب نیست. این رویکرد که تحت عنوان "به یک اندازه برای همه" خوانده می شود، منجر به افزودن مواد شیمیایی بیش از حد به محیط و آسیب به موجودات زنده غیرهدف شده و به ندرت اثر مفیدی بر روی گیاهان هدف ایجاد می‌کند.

جهت سمپاشی ابتدا باید مشکل شناسایی شود و سپس با یک برنامه خاص با زمان بندی دقیق بر اساس چرخه زندگی آفت یا بیماری تحت درمان قرار گیرد. استفاده از آفت‌کش‌های سیستمیک تزریق شده در تنه یا خاک هم ممکن است یک رویکرد درمانی بهتر برای بسیاری از مشکلات درختان باشد.

بهره گیری از نظرات متخصصین ضمن آنکه آفت یا عامل بروز بیماری را شناسایی کرده و دورنمایی از آسیب آفات و بیماری ها و تهدیدات احتمالی آینده را با جزئیات نشان می دهند ، توصیه های مناسبی برای درمان های پیشگیرانه یا محافظتی ارائه می کنند. برخی از درمان ها نیز نیاز به مراقبت حرفه ای و مهارت دارند.

اصول سمپاشی درختان

درختان و درختچه‌ها در صورت کاشت در مکان‌های مناسب و مراقبت و نگهداری مناسب بهترین رشد را دارند. هرچند باید ملاحظاتی شامل میزان آفتاب، نوع خاک، وجود گونه‌های میزبان جایگزین، زهکشی خاک، خطرات ناشی از آفات و بیماری‌ها و غیره را نیز در نظر گرفت. برای مثال، درختان افرا و بلوط در خاک‌های رسی سنگین که سطح pH بالایی دارند، رشد نمی‌کنند. بسیاری از درختان و درختچه ها نیز در سایه جزئی یا سنگین رشد نمی کنند. استفاده از مالچ ارگانیک در اطراف درختان نیز می تواند آنها را در برابر درجه حرارت شدید محافظت کند، از آسیب چمن زن و علف هرز به تنه جلوگیری کند، و با تجزیه مالچ، محتوای آلی به خاک اضافه کند.

بسیاری از مردم به نیاز درختان به آبیاری فکر نمی کنند، اما در طول دوره های خشک طولانی یا فصول با بارش کمتر از حد معمول، آبیاری درختان بسیار مفید است. به خصوص در مورد گیاهان زینتی که در دو تا سه سال گذشته کاشته شده اند بسیار مفید است، زیرا ممکن است به اندازه کافی ریشه های خود را برای حفظ درختان در دوره های کاهش بارندگی ایجاد نکرده باشند.

 

کلید واژه ها: سم پاشی درختان، سم پاش، زمان سمپاشی، تورم جوانه ها، مالچ، آبیاری

 

منابع:

  1. Principle of Spray Application. https:// www. Wineaustralia.com
  2. Best Practices for Effective Spraying in Orchards and Vineyards. https: childline.osu.edu
  3. Sprayers and Spraying Techniques. https:// csisa cimyt.org
  4. Principles of Pesticide Use, Handling and Application. https:// hepis.epa.gov
  5. Safe and Effective Pesticide Uses. https:// www. epa. Sa. Gov. au
  6. Leaf Spray Method. https:// texnet.tamu.edu

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401