اصول تغذیه زنبورها

ارسال شده در 09 شهریور ماه 1401

50 بازدید | 3 نظر
 شهر گیاه

تغذیه صحیح زنبورها یک مهارت ضروری برای هر زنبورداری است، شما باید بدانید که چه زمانی به زنبورهای خود در طول سال غذا بدهید، همچنین بدانید چه غذایی و چه مقدار از آن را باید بدهید این به تضمین یک کلنی سالم و جلوگیری از گرسنگی زنبورهای شما در زمستان کمک می کند.

در اینجا چند نکته اساسی برای دانستن در مورد تغذیه زنبورها آورده شده است.

بهترین زمان برای تغذیه را بشناسید

وقتی زنبورها منابع غذایی طبیعی - شهد و گرده - در دسترس دارند، بهتر است کلنی خود را تغذیه نکنید به این صورت زنبور ها چندین هفته غذای لازم برای تغذیه را در اختیار دارند.

به همین ترتیب، تغذیه کلنی خود در اوایل بهار تا قبل از شکوفه دادن گلها برای تقویت زنبورها ادامه دهید بعلاوه، اگر آب و هوای سرد باعث شود گیاهان گلدار دیرتر از موعدی که باید شکوفا شوند تغذیه کلنی شما به جلوگیری از کاهش تولید عسل کمک می کند و در نتیجه، این کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که عسل کافی برای حفظ کلنی در طول فصل وجود دارد.

تعیین کنید چه چیزی باید تغذیه شود

اگر عسل ذخیره کرده اید، می توانید آن را به زنبورهای خود برگردانید عسل یکی از بهترین منابع غذایی زنبور عسل است با این حال، هرگز از عسل خریداری شده استفاده نکنید زیرا می تواند باعث ایجاد بیماری و انتقال آلودگی به کندو شما شود زنبورداران گاهی اوقات تیره رنگ، یا سایر عسل های دیگر را برای تغذیه زنبورها در مواقع اضطراری کنار می گذارندکه ممکن است باعث آسیب به کندو شود در صورت نبود عسل تولیدی خود کندو می توان، شربت شکر درست کنید یا شکر خشک را برای تغذیه استفاه کنید.

اصول تغذیه زنبورها

زنبورها نیز به پروتئین نیاز دارند، بنابراین در صورت لزوم به دانه های گرده تغذیه کنید می توانید پت ها را بخرید یا از پودر خشک درست کنید. پروتئین برای پرورش نوزادان در اوایل بهار ضروری است، بنابراین در این زمان ارائه شیرینی‌های شیرین ایده‌آل است. همچنین لازم است که زنبورها برای زمستان حجیم بپوشند، بنابراین در اوایل پاییز دوباره پت ها را ارائه دهید.

آب نبات یا فوندانت را در زمستان می توان در صورتی که برای شربت آب قند(آب شکر) سرد باشد و کندو نیاز فوری به غذا داشته باشد، تغذیه کرد. در اینجا نحوه ساخت هر کدام آورده شده است:

آب نبات شکر: 5کیلوگرم شکر را به 1 لیتر آب جوش اضافه کنید و خوب هم بزنید به مدت 15 دقیقه بجوشانید و سپس 1/2 قاشق چایخوری نمک و 1 قاشق چایخوری کرم تارتار اضافه کنید اجازه دهید مخلوط کمی خنک شود و سپس قبل از ریختن در ظرف ها به شدت هم بزنید. پس از خنک شدن کامل، می توان آن را به زنبورها داد.

فوندانت: 1 لیتر آب را در یک قابلمه بزرگ بجوشانید. شعله را خاموش کنید، 2کیلوگرم شکر گرانول اضافه کنید و مدام هم بزنید پس از حل شدن شکر، آب را دوباره به جوش آورده و به هم زدن ادامه دهید مخلوط را به مرحله آب نبات گلوله ای سخت،121تا 129 درجه سلسیوس روی دماسنج برسانید آن را در قالب ها یا روی ورقه های کوکی که با کاغذ مومی پوشانده اید بریزید پس از خنک شدن، آن را به قطعات کوچکتر تقسیم کنید و در کاغذ مومی در فریزر نگهداری کنید.

مشکلات تغذیه زنبور عسل را بشناسید

اگر زنبورها شهد طبیعی گل‌ها را در اختیار دارند، برای آنها غذای کمکی استفاده نکنید. آنها ممکن از غذای کمکی استفاده کنند اما این می تواند به کیفیت عسل تولیدی آنها آسیب برساند.

علاوه بر این، غذا را در یک ظرف باز در کنار کندوهای خود قرار ندهید این می‌تواند باعث ایجاد جنون در تغذیه شود که زنبورهای کلنی‌های دیگر را جذب می‌کند، که می‌تواند منجر به سرقت غذای کندو شود به علاوه، می‌تواند بیماری‌ها را در کلنی شما گسترش دهد و حتی منجر به مرگ زنبورها شود

در نهایت، مطمئن شوید که تغذیه از گرده ها تا آخر پاییز ادامه پیدا نکند زیرا درزمستان به کندوها فشار وارد می شود.

اصول تغذیه زنبور ها

آیا باید به زنبورها غذا داد؟

زنبورها معمولاً در طول سال نیازی به تغذیه ندارند. اما زمانی که منابع غذایی طبیعی در دسترس نیست، به خصوص در اوایل بهار، می توانید به آن ها کمک کنید.

 

چگونه آب قند را برای زنبورها مخلوط می کنید؟

برای تهیه شربت شکر برای زنبورها، بسیاری از زنبورداران نسبت 1:1 شکر به آب را انتخاب می کنند با این حال، برخی از 2 قسمت شکر به 1 قسمت آب استفاده می کنند، به خصوص اگر کندو کم غذا باشد مانند زمستان به سادگی آب را گرم کنید و شکر را هم بزنید تا حل شود صبر کنید تا به دمای اتاق برسد تا برای تغذیه زنبور ها مناسب باشد.

 

آیا می توان به زنبورهای عسل بیش از حد غذا داد؟

دادن شربت قند به زنبورها در صورت در دسترس بودن غذای طبیعی می تواند مشکل ساز باشد زیرا فاقد مواد مغذی مورد نیاز زنبورها برای سالم ماندن و تولید عسل است علاوه بر این، تغذیه بیش از حد پروتئین در اواخر پاییز می تواند بر توانایی کندو برای حفظ در زمستان تأثیر بگذارد.

 

 


نظرات کاربران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نظر خود را برای این مطلب ارسال کنید. نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

پربازدیدترین مطالب

اثر پتاس در رشد گندم

18 فروردین ماه 1401

کوددهی درختان میوه

06 اسفند ماه 1400

کود سرک چیست؟

دسته بندی:
24 مرداد ماه 1401

چرا برگ های گیاه فلفل زرد می شوند؟

دسته بندی:
09 مرداد ماه 1401

آشنایی با گیاه ماگنولیا

دسته بندی: شناسنامه
10 خرداد ماه 1401